הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא - דינא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי על האתיקה הצבאית הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ מבוא לאתיקה צבאית גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל כופים על מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בן המצר - בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה (מאה רבנים) השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה קבלת עדות בטלפון או סקייפ חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג

ילדים ששילמו משכנתא עבור ההורים

הרב עמוס ראבילו
ילדים ששילמו משכנתא עבור הוריהם אינם הופכים להיות בעלים של הדירה, אולם, ההורים חייבים להחזיר להם את החוב. לאחר פטירת ההורים יצטרכו היורשים להחזיר את החוב, אולם, הדירה תהיה שייכת לכל היורשים.

שאלה

להורי היה בית של עמידר. לאחר שההורים הועמדו בפני איומים של מאסר, בגלל חובות, אני ואחותי התנדבנו לשלם משכנתא על הדירה עבורם, ולקחנו משכנתא שעד היום אנו משלמים עליה. הדירה הייתה רשומה על שם ההורים. שאר האחים (סך הכול אנחנו 8 אחים ואחיות) לא שילמו, וסירבו להשתתף במאמץ לעזור להורים, ויש לי מסמכים שמעידים על כך.

לי היה יפוי כוח מההורים והנוטריון אמר לי בזמנו שהכול שייך לי ולא הסביר לי שצריך לעשות צוואה.

לפני פטירתה, אימא רשמה אותנו בצו ירושה אך אבא לא עשה כן. כאשר שילמנו את החובות ולקחנו משכנתא לפני 25 שנים, חלק מהאחים חתמו וויתרו על חלקם בדירה, וחלק לא.

לאחר זמן שנים מהאחים שלנו נפטרו.

לאחרונה, רצינו לשפץ ולקחת משכנתא נוספת, והתעוררה בעיה: הדירה אינה רשומה רק על שמנו, וצריך להעביר אותה על שמנו.

לפי דין תורה האם הילדים של אחי שנפטר יכולים לבוא בדרישות בנוגע לדירה?

תשובה

ראשית ברצוני לשבח אותך על כך שנחלצת לעזרת הוריך. ניכר מהמכתב שזה היה לך קשה מבחינה כלכלית, ואעפ"כ נטלת על עצמך משימה חשובה זו. קיימת מצוות כיבוד הורים בהידור רב ומתוך דוחק ואתה ראוי למלוא ההערכה.

בנוגע לעצם הדין: לא ניתן לפסוק הלכה ללא שמיעת שני הצדדים ובירור כל הנתונים. ולכן דברנו לקמן יאמרו באופן כללי.

האדם שרשום בטאבו או בחברה המשכנת כבעלים של הדירה הוא הבעלים שלה, אפילו אם חברו שילם לבנק את המשכנתא (כקניין סיטומתא חו"מ ר"א,ב, או בגלל שללא הרישום בטאבו אין דעת הקונה סומכת על הקניין שו"ת דברי מלכיאל ח"ד סימן קמג).

הבנק הלווה כסף לבעלי הדירה ומי ששילם את המשכנתא פרע את החוב של בעלי הדירה לבנק. ולכן אביך ואמך הם בעלי הדירה, ולאחר שנפטרו אם לא כתבו ירושה התקפה לפי התורה הדירה מתחלקת בין היורשים. כיוון שאמך כתבה צוואה התקפה לפי דין תורה כל הדיון נסוב רק על חצי דירה.

המתכוון לתת מתנה להוריו וחושב שאחרי פטירתם יירש אותם אינו צודק, אלא כל האחים יורשים שווה בשווה.

אם לא היתה כוונה לתת מתנה, אז למעשה פרעת את החוב שלהם לבנק (ולא נתת להורים מתנה ישירות, עיין עמק המשפט הלכות ערבות סימן לו). ניכר מהשאלה שההורים ביקשו ממך לעשות כן  ולכן אתה מוגדר כ'פורע חוב של חברו מדעתו', שזכאי לקבל בחזרה את כספו.

אין לומר שבהכרח בן הפורע חוב אביו התכוון לתת לו מתנה, ויתכן שהבן רצה לקבל בחזרה את כספו, או שווה ערך לכסף, הדירה.

למסקנה: הנכד (בנו של אחיך) יורש את חלקו בדירה מצד אחד אך מצד שני חלקו משועבד לתשלום החוב של הסבא. ונראה שעליו לשלם רק את החלק היחסי שלו בחוב, ולא את כל החוב (שולחן ערוך חושן משפט סימ' קז סעי' ח).

 

נערך ע"י הרב חיים בלוך