הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא - דינא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי על האתיקה הצבאית הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ מבוא לאתיקה צבאית גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל כופים על מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בן המצר - בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה (מאה רבנים) השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה קבלת עדות בטלפון או סקייפ חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג

ירושת בן לאב יהודי ואם נכריה שהתגיירה

הרב משה נחמן
בן מאב יהודי ואם נכריה שהתגייר יחד עם אימו אינו יורש את אביו, לא מדאורייתא ולא מדרבנן. ואולם, פוסקי זמננו כתבו שראוי לתת לו ירושה על ידי צוואה.

השאלה

בן בכור לאב יהודי, שנולד לאמו בגויותה ונתגייר יחד עם אמו בקטנותו, האם יורש עם אחיו, והאם יש לו עדיפות כבכור שנוטל פי שניים ?

התשובה

תשובה בקצרה

בן מאב יהודי ואם נכריה שהתגייר יחד עם אימו אינו יורש את אביו, לא מדאורייתא ולא מדרבנן. ואולם, פוסקי זמננו כתבו שראוי לתת לו ירושה על ידי צוואה.

תשובה בהרחבה

המשנה בקידושין סו: אומרת שיהודי שבא על גויה, הוולד הולך לפי האם והוא גוי. התוספות (סח, ב ד"ה ולדה כמוה מנלן) אומר שהכוונה שאינו בנו ליורשו. וכן כתב הרמב"ם בהלכות נחלות (א, ז) והשו"ע ( חו"מ סי' רעו סעי' ו). כל- שכן שאין לו זכות ליטול פי שנים כבכור (רמב"ם נחלות ב,יב, שו"ע חו"מ סי' רעז סעי' ט ועי"ש שהבא אחריו שנולד מיהודיה יש לו דין בכור לענין ירושה).

אמנם, בקידושין יז: מחדשת הגמרא שגוי שהתגייר יורש את אביו הגוי מדרבנן, כדי שלא 'יחזור לסורו', כלומר שלא ירצה לחזור להיות גוי כדי לרשת את אביו. אולם במקום בו חשש זה לא שייך, כמו במקרה בו האבא יהודי, אם מפני שגם הוא התגייר או מפני שהאבא היה יהודי מלכתחילה, אין תקנה כזאת מדרבנן, וכך פסק השו"ע (חו"מ סי' רפג סעי' א).

בפתחי חושן (ירושה פ"א סעי' לא הערה נח) כתב שאפילו אם התגייר אח"כ אין הבן יורש את אביו. ובשם מחברי זמננו כתב שראוי לתקן שירש את אביו ישראל ע"י צוואה באופן המועיל.

התשובה נערכה ע"י הרב עמוס ראבילו