הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

השתתפות שכן בהוצאות בניית קיר משותף

הרב עמוס ראבילו
בדרך כלל שכר שמשתמש בקיר המשותף צריך לשלם חצי מההוצאות שהוצאו על בניית הקיר, אך ישנם מקרים בהם הוא משלם כפי כמות ההנאה שלו.

השתתפות שכן בהוצאות קיר משותף

שאלה

אנו שני שכנים בנינו דירות על הגג ויש לנו קיר משותף, לקחנו קבלן אחד, הראשון חתם חוזה כחודשיים לפני, חצי מאורך הקיר נבנה קודם חתימת החוזה שלי, וחצי לאחריו. כעת תובע השכן שאשתתף בקיר שבנה, ויש לדון

א. בוודאי הקבלן לא הוזיל לי בהצעת המחיר בגלל החצי קיר שבנה [כל הקיר המשותף הינו כשני מטר+.] וממילא האם הרווחתי מהקיר או שהקבלן הרויח. ב. אם הקבלן הוזיל לי הרי שעלי לשלם גם על החצי שבנה עבור שנינו? הרי לא יתכן. ובוודאי שלא נכנס הקבלן לחישובים קטנים אלו כפי שאני יודע בבירור. ג. בפועל הקבלן סטה בטעות בכמה ס"מ לטובת שכיני, ממילא אטען מצידי תוריד את הקיר ותבנה חדש במקום וגם אם אני מוחל ע"ז למה אשלם ע"ז. אשמח לקבל תשובה תזכו למצוות

תשובה

לא ניתן להשיב בדיני ממונות ללא שמיעת שני הצדדים. במקרה שלכם הטוב ביותר שתגשו יחד לרב שיכריע בוויכוח ביניכם. אנחנו ננסה לומר את הדין באופן כללי לפי הנתונים שנמסרו, אך כאמור אין בכך פסק במקרה הנדון.

אם הבנתי את שאלה נכון, השכן בנה חצי קיר, במקום שאתה היית צריך לבנות, ואתה עומד להשתמש בקיר הזה לצורך הבנייה שלך (לבנות עליו תקרה) ואתה רוצה להיפטר מתשלום כיוון שאתה לא נהנה:

  1. כי הקבלן לא הוזיל את המחיר בגין העובדה שהקיר היה חצי בנוי אז אין הנאה.
  2. אפילו הוזיל זה לא קשור לקיר הבנוי.
  3. היה לך יכולת לטעון שהקבלן טעה בכמה ס"מ ולדרוש הריסה. אם אתה לא דורש יש לך זכות לטעון- לפחות אל תחייבו אותי.

כתב השולחן ערוך[1]:

כותל חצר המבדיל בין שני השותפין שנפל, יש לכל אחד מהם לכוף את חבירו לבנותו עד גובה ארבע אמות. רצה האחד והגביהו יותר מארבע אמות, אין מחייבין אותו ליתן חלקו במה שהגביה יותר מארבע אמות (ב"ב ה.), אלא (אם) כן בנה כותל אחר גבוה כנגד הכותל שביניהם, שאז מחייבין אותו לתת חלקו בגובה שכנגד כותלו....

והוסיף הרמ"א:

וה"ה אם היה לו כותל כבר ובנה דבר שניכר שחפץ במה שעשה חבירו (הגהות אשירי א,י). וכן אם נהנה בבניינו, אף על פי שלא עשה שום היכר שניחא לו, חייב לו כפי מה שנהנה (מרדכי תסו).

הנתיבות[2] הקשה על הדין: בשו"ע חו"מ סימן קנח,ו ובסמ"ע יג מבואר שלא מהני גילוי דעת אפילו בבניין העשוי להימשך, וגם קשה שבשו"ע קנח,ז מבואר שצריך לשלם על ההנאה כפי שנהנה אם זה קנים- קנים ופה משמע שצריך לשלם על שווי הכותל ממש?

אלא היסוד בדברים הללו הוא שרוצה לזכות בכותל על מנת לבנות עליו תקרה ולהשתמש ממש בכותל, כי אם אינו זוכה בחצי הכותל אסור לו לבנות. ולכן חייב לשלם כפי שווי הכותל ולא רק מצד גדרי נהנה. ואם אין כוונתו באמת לזכות בכותל כיוון שלא רוצה לבנות תקרה וכדומה אז ממילא משלם רק כפי שנהנה.

לפי ביאור הנתיבות עולה שאין הנידון שלך שייך לגמרי לגדרי הנאה אלא הוא שייך יותר לגדרי קניין ומכירה. וסוף סוף אתה צריך לקנות את הכותל הזה. ולכן כל הטענות שלך אינן רלבנטיות.

אף אם לא נקבל את הסבר הנתיבות (ראו שם בדברי קצות החושן) מכל מקום החובה לשלם קיימת, כפי שווי הקיר אפילו אם ניתן לומר שההנאה פחותה כיוון שיש שימוש מעשי בקיר.

בנוגע להריסת הקיר כפי שטענת בהערה ג', יש לך רשות לדרוש תיקון של הקיר או הריסתו אבל אם בחרת להשאיר אותו הרי עליך לשלם. אמנם, יש לך זכות לדרוש שבעד השארת הקיר אתה רוצה תשלום עבור החריגה, אבל התשלום צריך להיות עם פרופורציה. 

 

[1] חושן משפט סימן קנז סעי' י.

[2] שם סק"ז.