הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

תחרות עסקית במכירת מטפחות

הרב עמוס ראבילו
האם מותר לעובד להתחרות במעביד שלו? אם מדובר על תחרות בתוך בית העסק של המעביד הדבר אסור, אבל אם מדובר על תחרות במקום אחר, תחרות זו תהיה מותרת ברוב המקרים, אם לא תגרום למעביד לפשיטת רגל.

שאלה

אישה אחת מייצרת מטפחות. ישנן נשים ביישובים שונים שמוכרות את המטפחות שלה והשכר שלהן הוא על כל 10 מטפחות שהיא מוכרת היא מקבלת מטפחת אחת חינם. הצטברו אצל אחת המוכרות הרבה מטפחות והיא שואלת האם מותר לה לעשות מכירה משל עצמה ביישוב שלה של המטפחות. לא דובר ביניהן על בלעדיות.

תשובה

בגמרא בב"ב כא: מובאות שתי דעות בנוגע ליורד לאומנות חברו. דעת ר"ה היא שבן מבוי (בפד"ר ו,ג תרגמו זאת בזמננו לשכונה) שיש לו חנות, יכול למנוע מבן השכונה לפתוח חנות מתחרה. אך ר' הונא בריה דרב יהושע חולק עליו בהמשך הגמרא וסובר שמותר לבן העיר להתחרות, אך ניתן למנוע מבן עיר אחרת לפתוח חנות מתחרה. מי הוא בן העיר נקבע ע"י תשלום מיסים ליישוב.

להלכה פסק השו"ע כדעת ר' הונא בריה דרב יהושע (חו"מ קנו,ה). ולפי"ז נראה שיהיה מותר לאישה למכור את המטפחות, כי הרי היא תושבת היישוב ואילו המוכרת לא גרה שם ואף לא משלמת מיסים ליישוב. במקרה בו המייצרת היתה פושטת את הרגל בעקבות המכירה של המטפחות הללו, היה אסור לה למכור אותן (עיין פת"ש חו"מ קנו סק"ג), אך כמובן לא זו המציאות.

אמנם יש להעיר שעובד חייב להימנע מתחרות כנגד המעביד שלו גם אם אין לו את הגדרים המדוייקים של יורד לאומנות חברו, כיוון שהעובד צריך להיות ישר עם המעביד שלו כפי שלמדנו כבר מיעקב אבינו (גם לפי המשפט הישראלי חלה על העובד חובה להיות נאמן למעביד שלו ולא להתחרות בו כל עוד הוא מועסק על ידו (אם הוא מקבל תשלום הולם)[1], ועיין בפד"ר ירושלים ז עמוד רס שהזכיר דבר זה כפטור מתשלום פיצויים לעובד שנהג בדרך זו, כיוון שדיני פיצויים לפי דין תורה נוהגים לפי החוק). אך במקרה שלפנינו נראה שאין בכך בעיה כיוון שהמייצרת ידעה שבשלב מסויים לא יהיה מה לעשות במטפחות ומן הסתם מוכרת מוכשרת תרצה לקבל כסף ולא עוד ועוד מטפחות, ובנוסף אין בכך פגיעה משמעותית במייצרת, ועל כן נראה שאין בזה אף לא פגם מוסרי.