הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא - דינא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי על האתיקה הצבאית הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ מבוא לאתיקה צבאית גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל כופים על מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בן המצר - בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה (מאה רבנים) השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה קבלת עדות בטלפון או סקייפ חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג חוות דעת לועדת שרים לחקיקה טוהר המידות צנעת הפרט תעודות רשמיות של גוים כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית

מי צריך לתקן פגמים בדירה שכורה?

shutterstock

shutterstock

הרב עמוס ראבילו
המשכיר הוא שחייב לתקן את הבית, ולהעמידו לשוכר שיהיה ראוי לדירה, והשוכר נחשב "שומר שכר" של הבית ולכן הוא חייב לתקן נזקים שגרם על ידי שימוש חריג אך לא על נזקים שנגרמו משימוש שוטף.

שאלה

שלום רב לרבני בית הדין ברשותי דירה שאני משכיר ורציתי לשאול: 1. קלקולים במזגנים במהלך השכירות על מי לשלם? 2. סתימות במערכת האינסטלציה על מי לשלם?

בכבוד רב, עזרא.

תשובה

הקדמה

מעיקר הדין המשכיר הוא שחייב לתקן את הבית, ולהעמידו לשוכר שיהיה ראוי לדירה (שו"ע חושן משפט סימן שיד סעיף א). כעקרון חובת תיקון והעמדת הבית חלה בדרך כלל גם על נזקים שנגרמו לבית לאחר הכניסה, ונפרט את הדין בהמשך. לעומת זאת השוכר נחשב "שומר שכר" של הבית (פתחי חושן ח"ד פ"ו ד', עפ"י שו"ע חו"מ סימן שא סעיף א) ולכן הוא חייב בנזק שגרם על ידי שימוש חריג אך לא על נזקים שנגרמו משימוש שוטף.

1) קלקול במזגן

אם יש חוזה שנחתם כדין בין הצדדים יש לנהוג לפי החוזה.

כשאין חוזה, מעיקר הדין מוטל על המשכיר לתקן דברים שהם "מעשה אומן והם עיקר גדול בישיבת הבתים והחצרות" (שו"ע חושן משפט שיד,א וראו שם שיב יז). אמנם כיום המנהג הוא שקלקול הנובע משימוש סביר מוטל על המשכיר לתקנו ואם מדובר על שימוש לא סביר מוטל על השוכר לתקנו (עמק המשפט סימן לה). מנהג זה מחייב גם מבחינה הלכתית, כיוון שכאשר שני צדדים סוגרים עסקה, הם עושים זאת על פי המנהג.

ובנוגע לשאלה האם מזגן מוגדר כ'עיקר גדול' נראה שתלוי היכן גרים וכיצד משכירים דירות באותו המקום. אם המנהג באותו המקום זה לשכור דירה עם מזגן (כגון באזורים החמים), על בעל הבית לתקן את הקלקול, אולם אם אין מנהג כזה לא ניתן לחייבו (ראו בעמק המשפט (שכירות בתים סימן לה אות א עמוד שפג) שכתב שאין שום חובה להעמיד מזגן, אמנם נראה לענ"ד שזה בדירה שלא היה בה מזגן).

 

כמה פוסקים (ראה בספר 'וישמע משה' בשם הרבנים קנייבסקי וקרליץ ועוד פוסקים, וראה גם אמונת עתיך 113  עמ' 81-82) כתבו, שאף במקום בו

לא נהוג להעמיד דירה עם מזגן, כגון באזור ירושלים, אם היה מזגן בדירה והתקלקל, חייב המשכיר לתקן. זאת משום שהשוכר נכנס לדירה על דעת זה שהיא ממוזגת. אמנם פוסקים אחרים חלקו על כך (עיינו שם).

2) פתיחת סתימות

אם מדובר על סתימה המצריכה מעשה אומן לתקנה על המשכיר מוטל לעשות כן, אם נבעה משימוש סביר. אם הסתימה נבעה משימוש לא סביר- על השוכר לתקן.

 

אמנם, יש פוסק (עמק המשפט שכירות עמוד תמד) שכתב שכל תיקוני הסתימות מוטלות על השוכר כיוון שבדרך כלל התקלות נובעות משימוש לא סביר של השוכר, והמוציא מחברו עליו הראיה. אמנם נראה שהמנהג בעניין זה שונה מדבריו, ובפרט שמבחינה עובדתית קשה לקבוע מסמרות שבדרך כלל התקלות נובעות משימוש לא סביר כדבריו. בנוסף, לא תמיד השוכר הוא המוציאשהרי הוא יכול להחזיק אצלו מכספי השכירות.

 

התשובה נכתבה ע"י הרב עמוס ראבילו