הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא - דינא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי על האתיקה הצבאית הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ מבוא לאתיקה צבאית גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל כופים על מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בן המצר - בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה (מאה רבנים) השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה קבלת עדות בטלפון או סקייפ חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג חוות דעת לועדת שרים לחקיקה טוהר המידות צנעת הפרט תעודות רשמיות של גוים כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית

קיבלתי יותר מדי עודף מנהג מונית, מה לעשות?

הרב עמוס ראבילו
מי שקיבל יותר מדי עודף מנהג לא מוכר יכול להשתמש בכסף. אך יש לרשום את פרטי המקרה כדי שאם יזדמן לו לפגוש שוב את הנהג יוכל להשיב לו.

השאלה

נסעתי במונית והנהג החזיר לי בטעות יותר מדי עודף. הוא התבלבל בין שטר של חמישים שח לשטר של עשרים שח. אינני יודע את שמו וכיצד לאתר אותו, הוא לא היה חלק מתחנה. מה עלי לעשות?

התשובה

 

תשובה בקצרה

אתה יכול להשתמש בכסף, אך תרשום לעצמך את פרטי המקרה כדי שאם במקרה תפגוש בנהג תוכל להשיב לו.

תשובה בהרחבה

מצד אחד, אפשר לומר שנוצר פה חוב שלא שולם: הנהג עבד עבורך, ואתה לא שילמת לו עדיין. אם זו ההגדרה הנכונה, הכסף עדיין שייך לך, ואתה רשאי להשתמש בו לכתחילה (חו"מ סימן עו סעיף ג), אלא שתרשום את פרטי המקרה בצד כדי שתוכל להחזיר אם תהיה לך אפשרות.

מאידך אפשר לומר, שכאשר שילמת את מלוא הסכום וגם יותר, פרעת את שכר הנהג והעודף שהוחזר בטעות הוא אבדה (לא מסתבר להגדיר את הכסף כגזול, שכן מדובר על נתינה ושגיאה של הבעלים עצמו). מסתבר שההבנה השנייה היא הנכונה, וכן כתב הרב שפיץ במשפטי התורה חלק ג סימן ב.

במקרה מעין זה נחלקו הפוסקים האם מותר להשתמש בעודף אלא שצריך לרשום על פנקסו מה היה הסכום העודף, ואת פרטי המקרה כדי שאם יזהה בהמשך החיים את הנהג יחזיר לו, ועד אז הוא רשאי להשתמש בכסף (כמו שכתב הש"ך חושן משפט סימן רס ס"ק כו), או שעליו להניח את הכסף בצד עד שיבוא אליהו. להלכה נראה שהפוסקים הכריעו כשיטה שמתירה שימוש.

באורח משפט (חו"מ יח) כתב שאפילו מי שלווה ואינו זוכר ממי, ולא תובעים אותו, ורוצה לנהוג מנהג חסידות ולא ליהנות כלל מכסף שאינו שלו, יתרום אותו לקרן צדקה בתנאי שאם יסתבר לו מי המלווה – יקבל אותו חזרה מקרן הצדקה, ואם רצונך לנהוג כך תבוא עליך ברכה.