מינוי כהן שהחזיר גרושתו לתפקיד בבית הכנסת

כיון שהרב אישר את המינוי אין לפנות למכון תורני כדי לקבל תשובה שתנגח את הרב
tags icon תגיות

השאלה

האם כהן שהחזיר גרושתו (מודע לאיסור ההלכתי ועומד במרדו) רשאי הוועד למנותו להיות גזבר בית כנסת וכן לאפשר לו לערוך השכבות ותפילת מי שבירך? זאת לנוכח מרן השוע באבן העזר ו,ו , חושן משפט לד ועוד.  ועוד שמא יש בכך מצד חוכא ואיטלולא וחילול השם שאדם כזה עומד במרדו ורב בית הכנסת והוועד תומכים בכך.

תודה

נא לציין מי הפוסק שעונה.

 

 

התשובה

שלום וברכה,

 

שאלתך היא שאלה הנוגעת יותר להנהגת ציבור, דבר המוטל על כתפי רב בית הכנסת לבררו ולהחליט בנוגע אליו. הרב אמור לדעת ולהבין את מי לקרב ואת מי לרחק וכיצד. חמור מאוד שאחד מהמתפללים יפנה למכון תורני על מנת שיוכל לנגח את רב בית הכנסת.

אנו מצרפים לעיונך את תשובת הגאון ר' משה פיינשטיין על כוהן חוזר בתשובה שנשא גיורת האם מותר לו להיות חזן, וכולנו נוכל ללמוד מתשובה זו כיצד גדול הדור מתייחס לרב בית כנסת:

שו"ת אגרות משה או"ח ח"ה סימן ג

והנה לא ידע נכדי מהר"ר מרדכי שליט"א שיושב בביתי, שהשואל הוא מביהכ"נ שיש שם רב, וחשב שאין שם רב, ומחמת שהוא הגבאי, שואל. דלכן אמר לי שאחד, שכנראה הוא גבאי, שואל בכהן שנשא גיורת, שחזר בתשובה לענין כל התורה ומקפיד על מצווה קלה כבחמורה, אלא חי עם האשה הגיורת וילדיו, וכמובן שהוא משום שהוא דבר היותר קשה לו לפרוש. ולכן אמרתי שאף שהיה לנו להרחיקו כ"ז שאינו מגרשה לאשתו הגיורת שפסולה לכהונה, ולא להניחו להתפלל לפני העמוד, מ"מ מאחר שעכ"פ שב בתשובה לענין כל התורה, אין לדחותו לגמרי ויש ליתן לו איזה זכות אך לא כראשון. והטעם דכיוון דבכהן שנשא גרושה, וכן שאר פסולי כהונה, הקנס מדינא איתא בסימן קכ"ח סעיף מ' רק שלא ישא את כפיו ולא יקרא ראשון בתורה, ולא שיקנסו גם יותר שלא יהיה לו גם זכות סתם אינשי שאף למפטיר לא יקראוהו. לכן אף שמ"מ כיוון שאין בידינו לענוש לעוברי עבירה אלא בעניינים אלו שלא יכבדוהו בעניני ביהכ"נ, אנו קונסין אותו הרבה, יש בידינו גם להקל כשרואים שחזר בתשובה מכמה דברים, שלא לקנסו ביותר ממה שחייבו לנו משום דאולי ראוי יותר לקרבו. ולכן אמרתי דאין לדחותו לגמרי אלא ליתן לו זכות קטן מאבל השני.

ועתה שנודע שהשואל הוא מביהכ"נ אשר כתר"ה הוא הרב שם ולא שייך לו לשאול שאלה זו, דהרי על כתר"ה מוטל לדרוש ולחקור אחר כל פרטי העניין. ולכן יש לכתר"ה לדון כפי שנראה בזה העניין.

הדפיסו הדפסה