גבאי שהתחייב באופן פיקטיבי לקנות עליה בסכום מסויים כדי לגרום למתפללים להעלות את המחיר

גבאי שהתנה בפני ועד בית הכנסת שהוא נוקב בסכום למרות שאין לו כוונה לשלם, וזאת כדי לגרום למתפללים להעלות את המחיר, אינו חייב לשלם את הסכום שאמר. אבל לכתחילה אסור לו לעשות כך.
tags icon תגיות

השאלה: גבאי שאומר על דעת הוועד סכום תוך כדי המכירות של העליות, כדי להעלות את התרומות מעבר לסכום זה. האם צריך לשלם למרות שמראש התנה שזה אך ורק לצורך קביעת מינימום או הגדלת התרומות?

תשובה

אמנם לא נשאלנו על כך אולם אסור לגבאי להעלות את המחיר בצורה מלאכותית בשקר. כלומר, ודאי שמותר לקבוע מחיר מינימום ואין זו נחשבת תרומה כלל, אולם אסור לגרום להעלאת מחיר כדי שמתפלל אחר יתרום יותר.

ראו שו"ת מנחת יצחק חלק ג סימן צז ובראיות שהביא שם.

מהמקורות בשו"ת מנחת יצחק נראה שהוא עסק במקרה בו התורם היה מחוייב בתשלום התרומה אך רצה להיפטר ממנה בטענה שעשה כך כדי לגרום לאחרים לתרום. אבל במקרה שלפנינו נראה שאמנם הגבאים נהגו שלא כהוגן ומעתה והלאה אסור להם לעשות כך, אבל הם פטורים מתשלום, זאת משום, שאם הגבאים התנו מראש שאין הם מתחייבים בכלל ועושים כך רק לצורך הגדלת התרומות, אין חובה לשלם, ודומה הדבר למסירת מודעה שאם מוסר מודעה שכל מה שמתחייב אין בו כלום פטור.

השולחן ערוך יורה דעה סימן ריא סעיף א: "האומר נדר שאני רוצה לידור לא יהא נדר, ונדר, אינו נדר. בד"א, שהוציא תחלה בשפתיו לומר שלא יהא נדר; אבל אם חשב כך בלבו, הוי דברים שבלב ואינם מבטלים הנדר שהוציא בשפתיו. וי"א דאפילו אמר כן בלחש, הוי דברים שבלב." (וראו בש"ך שם סק"א בשם הפרישה שאם נדר על מאורע ספציפי הנדר בטל בשונה ממקרה בו התנה על כל הנדרים שיהיו במהלך ימות השנה וכך גם במקרה שלפנינו).

סיבה נוספת יש לומר, שכך תקנו הגבאים שזה יהיה סדר הצעת התרומות בבית הכנסת וכלל אין פה נדר צדקה.

הדפיסו הדפסה