האם במדינת הלכה נבחר ציבור עובד אצל הקב"ה

מסתבר שבעניין זה ישנה מחלוקת בין הרב וולדינברג והרב גורן.
tags icon תגיות

השאלה

האם במדינת הלכה נבחרי ציבור עובדים אצל הקב"ה (כמו שאמר ח"כ סמוטריץ) או עובדים של הציבור?

התשובה

שאלה זו מקבילה לשאלה מפורסמת במדעי המדינה (H.F. Pitkin, The concept of representation, Vol. 75. California 1967, pp 144-167) האם נבחר ציבור הוא נאמן (מקביל ל"עובד אצל הקב"ה) או שליח (עובד אצל הציבור). אם הוא נאמן עליו לפעול למען הציבור לפי הבנתו גם אם בניגוד לרצונו של הציבור. אם הוא שליח עליו לפעול בהתאם להבטחות שלו לבוחרים ובהתאם לרצונם.

לכאורה, בשאלה זו נחלקו גם רבנים.

הרב אליעזר וולדינברג (ציץ אליעזר כא, ט) תמך בדגם הנאמן. לפיכך, התנגד למשאל עם בנוגע להסכם השילומים עם גרמניה בטענה שנבחרי הציבור אמורים לפעול על פי הבנתם ולא על פי רצון הציבור שאין לו את היכולת לקבל החלטה מושכלת.

לעומת זאת, הרב שלמה גורן (תורת המדינה, עמ' 65-64.) תמך בדגם השליח. לפיכך הוא התנגד לכך שנבחר ציבור משנה את עמדתו לאחר שנבחר.

לסיום נזכיר את דברי הרמ"א (חו"מ קסג, א) שכתב כי נבחרי ציבור אמורים לקבל את החלטות "לשם שמיים". פסיקה זו הולמת יותר את גישת הנאמן. 

הדפיסו הדפסה