ביטול עסקה תוך 14 יום

הרב דניאל כץ
על פי ההלכה לא ניתן להחזיר חפצים לאחר קנייתם ללא סיבה. לעומת זאת החוק (תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), התשע"א-2010) מאפשר כיום להחזיר חפצים לאחר קנייתם, ללא סיבה, תוך 14 יום בתנאים מסוימים. חוק זה מקובל במדינת ישראל וכמעט כולם מקיימים אותו. כעת עולה השאלה האם ניתן לומר שלחוק זה יש תוקף על פי ההלכה, זאת מכוח העובדה שכך נוהגים, ולמנהג יש תוקף בהלכה?
tags icon תגיות

דיני המנהג

אכן למנהג יש תוקף כפי שעולה ברחבי הש"ס והשולחן ערוך (כגון שו"ע חו"מ שלא – לגבי דיני פועלים, וכן שם,רא – לגבי מעשה קניין המקובל בין הסוחרים).

חכמים נחלקו מדוע יש תוקף למנהג. יש שאמרו שהמנהג מבטא הסכמה של הצדדים ובדומה לכל תנאי שאדם מתנה עם חברו לפני עסקה (רמב"ם מכירה טו,ה; שו"ת רשב"א ב,רסח). ואילו אחרים כתבו שמנהג הוא סימן לקיומה של תקנת הציבור (שו"ת הרי"ף יג ועוד) ויש שהוסיפו שיש צורך שהמנהג ישקף תקנת חכמים (אור זרוע בבא מציעא רפ). להלכה נוקטים הפוסקים כתפיסה שמנהג מקובל מחייב גם ללא תקנה (שו"ת מהרח"ש ב,יט).

לכך יש להוסיף שלהתקבלותו של מנהג יש עוד תנאי והוא שלא יהיה זה "מנהג גרוע" (רבינו תם בתוספות בבא בתרא ב,א ד"ה הכל) דהיינו מנהג שהוא נוגד הלכות מפורשות או שהוא נוגד את השכל הישר והמידות הטובות. בנוסף, מנהג צריך להיות נהוג בפועל לפחות בכל אותה קבוצת אוכלוסייה שבה נשאלת השאלה.

מנהג שמקורו בחוק

יש מגדולי הפוסקים בדורנו שסברו שאם החוק הוא הגורם למנהג אין לתת למנהג תוקף, אך רוב הפוסקים לא קיבלו טענה זו וסוברים שהמנהג אינו נפגם מכך שמקורו בחוק (ראו תחומין לב עמ' 271 שם נסקרת המחלוקת בהרחבה).

מקור לכך שיש בעיה במנהג שמקורו בחוק מצאנו בדברי הרשב"א (ו,רנד) מהם עולה שאין לקבל טענה של אדם שהוא מקבל באופן גורף את כל מערכת החוקים האזרחי כתחליף לתורה ואינו מוכן לדון בדין תורה כלל. כך הוא כותב ביחס לאלו שביקשו לאמץ את דיני הירושה הנהוגים במקומם.

אולם, מסתבר שיש הבדל בין קבלה כללית של החוק האזרחי – שאינה קבילה – לבין קבלת חוק מסוים. כך עולה מדברי הש"ך שכתב שאין היתר לקבל באופן כללי נכרים כדיינים, אבל שני צדדים יכולים להסכים על נכרי מסוים שידון ביניהם (ש"ך חו"מ כב,טו).

לכך יש להוסיף שיש תוקף הלכתי מיוחד לחוק שיצר מנהג שמסדיר ענייני ציבור כגון מיסים, קהילה וכדומה (רמ"א חו"מ קסג,ג). כמו גם, בעניינים בין אדם לחברו בהם חלו שינויים גדולים במציאות כגון דיני עבודה ושכנים (הרב אשר וויס תחומין לד,171), וכן בעניינים שתלויים ברשויות כגון רישום בטאבו, רישוי וכדומה (שו"ת אגרות משה חו"מ ב,סב).

לאור כל זאת, לגבי החזרת מוצר לאחר הקנייה – כיון שרוב מוחלט של הציבור מודע לחוק ופועל על פיו יש לו תוקף הלכתי. 

 

פורסם במקומון ארץ בנימין

 

הדפיסו הדפסה

הרשמו לקבלת עדכונים

איסורי ריבית בכיבודים בבית הכנסת

האם מותר לתת כיבודים בבית הכנסת למי שהלווה כספים לבנייתו? אם כיבודים אלו לא נמכרים בבית כנסת זה, והמ...

ספק במתנה: האם החותן נתן את הכסף ללא תנאים או שהייתה כוונה להחזר?

לאחר פטירת החותן, בנו טוען שהכסף שהעניק להגדלת דירת בתו וחתנו היה הלוואה או השקעה, בעוד שהחתן והבת ל...

זכויות בעל הקרקע מול החזקת הרבים- מיצר שהחזיקו בו רבים

האם שביל ציבורי שנכנס לשטח פרטי ללא רשות מעניק לרבים זכות להחזיק בו, או שבעל הקרקע יכול לדרוש את ביט...

תשלום דמי שכירות על תקופה שבה הבית לא היה ראוי למגורים

אין צורך לשלם על תקופה שבה הבית לא היה ראוי למגורים...

שימוש בקיר משותף לאחר שהפסיקו להשתמש בו

צינור שעבר מהגג לדירה בתוך קיר משותף, גם אם למשך כמה שנים הפסיק השכן להשתמש בו - הוא יכול לשוב ולהשת...

הלוואה ממקום עבודה, שמצויין בה סכום הריבית אך זאת אינה נגבית בפעל

מי שלווה ממקום העבודה שמחוייב לציין מה הריבית אך איננו גובה אותה בפעל - אין בו איסור ריבית...
למאגר השו"תים קראו עוד