השאלה: שלום וברכה. בחור הציג עצמו לשידוכים כבן ישיבה שקצת מתעסק ברפואה שזה תחום שמעניין אותו ורוצה להתמקצע בזה, ואמר שלאחר הנישואין יישב ויילמד בכולל עד תחילת לימודיו ברפואה, ואף לאחר שישתלב בלימודי רפואה, ימשיך ללמוד חצי יום בכולל. לאחר הנישואין מתברר שהבחור בשנים האחרונות כלל לא קיים מסגרת לימודים בישיבה אלא רק יישן שם, וכלל אינו יכול לשבת ללמוד בכולל ואף לא לקבוע עיתים לתורה, אף לא כמה דקות ביום וכל שכן שלא יכול ללמוד כל יום. הבחור לא מברך לפני אכילה ולא לאחריה אלא רק למראית עין כאשר יש נוכחים, וגם לא תמיד מאחר "ששוכח", אינו מתפלל ג' תפילות, ושמירת שבת אצל הורי הבחורה היא סבל בשבילו, מאחר שסעודה מתארחת כשעתיים עם הרבה דבריי תורה ושירי קודש, והוא מעדיף לקום ב 11 בבוקר לאכול רק חמין ושאר הזמן לשבת ולקרוא עיתונים. לציין שהבחורה כן ידעה לפני החתונה שהבחור לא כפי שהוא מציג את עצמו, אומנם לא ידעה באמת עד כמה רחוק מקיום תורה ומצוות, גם לא סיפרה להוריה. הבחורה לא רוצה להתגרש כיום. האם הורי הבחורה יכולים לטעון שקיים כאן מקח טעות ולבקש את הוצאות החתונה והשידוך ? תודה רבה וישר כוח גדול
תשובה
המקח הוא בין האיש ובין האישה, ולכן אם האישה מעוניינת בקיום המקח- אין אפשרות לדרוש תשלום כמקח טעות, כי היא מחליטה שברצונה להמשיך. בנוסף, החתן לא רימה את הכלה, שכנראה ידעה במי מדובר, ואם כן אין פה כלל מקח טעות. מעבר לכך עיינו בשו"ת חתם סופר אבן העזר חלק א סימן קטז, שם מבואר עד כמה קשה להגדיר נישואין כמקח טעות אחרי החתונה אפילו אם העלימו מידע מהותי וחשוב מאוד.
הרשמו לקבלת עדכונים