פתיחת עסק עצמאי לאחר שהדבר הוצע לו ע"י חברה

לאדם הוצע לעבוד בעבודה מסויימת מטעם חברה מסויימת, ואולם הוא לא הסכים לתנאים שהתנו עמו ולכן ההצעה לא יצאה אל הפעל. כעת הוא רוצה להפעיל את הדבר באופן עצמאי. נפסק שהדבר מותר.
tags icon תגיות

שלום רב

 

אני מתעסק בייעוץ תעסוקתי לאנשים,

 

קיבלתי פנייה מארגון בחו"ל להעביר שם סדנא בנושא הזה .

 

הם התנו תנאי שאתחייב להם שבחמש השנים הבאות, אתן שם הרצאות רק לארגון שלהם ולא לארגון אחר באזור .

 

סירבתי לזה , ולא הזמינו אותי ,

 

חשבתי שיות שיש לי צד בעתיד אולי לגור שם חזרה אינני רוצה לקשור את עצמי אליהם בהתחייבות ולכן סירבתי

 

עכשיו חשבתי לקחת חבר ילדות לעשות איתו הסכם שהוא יארגן קורס כזה בייעוץ תעסוקתי בשבילי, וכך אוכל גם לשרת אנשים שם , דברתי עם עסקן גדול שם חברותא של אבא שלי אמר לי שהצורך שם גדול.

 

השאלה אם הלכתית מותר לי לפתוח שם קורס כזה? או מכיוון שהם הציעו לי לבוא לעבוד אצלם וסירבתי , אבל הרעיון הגיע על ידי זה שהם פנו אלי , האם מותר לפתוח שם או שאני צריך להתחשב אתם?

 

(אגב אני אמרתי להם שאני מוכן להתחייב על שנתיים לא חמש והם סירבו )

 

יישר כח גדול

תשובה

שלום וברכה

האיסור שיכול להיות הוא אחד משנים: א. יורד לאומנות חברו (בבא בתרא כא ע"ב). ב. עני המהפך בחררה (קידושין נט ע"א). אולם נראה שאין איסור:

עני המהפך בחררה קיים רק כאשר כל התנאים כבר סגורים כדברי הרמ"א (חו"מ רלז, א): "....וכל זה לא מיירי אלא כשכבר פסקו הדמים שביניהם, ואין מחוסרין אלא הקנין. אבל אם מחוסרין עדיין הפסיקה, שהמוכר רוצה בכך והקונה רוצה יותר בזול, מותר לאחר לקנותו, בין אם המוכר עובד כוכבים או ישראל" וכתב הפתחי תשובה (שם, ג) שבמקרה והשלישי לא היה נכנס ביניהם היו משתווים על המחיר נקרא הדבר הסגת גבול, והרמ"א מדבר על מקרה בו כניסת השלישי לא תגרום לצדדים לא להשתוות ביניהם. אם כן במקרה זה, הארגון מחזר אחרי מרצה והתנאים לא נסגרו בכלל, ואין למרצה איסור לפתוח הרצאה משל עצמו.

אין בדבר זה גם הסגת גבול, כיוון שהארגון לא פתח כבר הרצאה ואתה מתחרה של ההרצאה (וגם אם היה פותח היה מקום לדון האם יש איסור) אלא הוא מתכנן לפתוח הרצאה ועדיין לא פתח.

לפעמים יש לשלם לאדם על רעיון (כמו בתיווך או שדכנות) אבל פה לא מדובר בכלל על אדם שביצע פעולת תיווך בין שני צדדים אלא רק העלה רעיון לעבודה ובמקרה כזה אין לשלם דמי תיווך. למה הדבר דומה, אם בחור הגיע לגיל שידוכין והציעו לו הצעה ובעקבות ההצעה הוא התחיל לחשוב על כך שמן הראוי שיתחתן, האם מגיע למציע ההצעה הראשונה דמי שדכנות? אותו הדבר גם במקרה שלך. 

הדפיסו הדפסה

הרשמו לקבלת עדכונים

איסורי ריבית בכיבודים בבית הכנסת

האם מותר לתת כיבודים בבית הכנסת למי שהלווה כספים לבנייתו? אם כיבודים אלו לא נמכרים בבית כנסת זה, והמ...

ספק במתנה: האם החותן נתן את הכסף ללא תנאים או שהייתה כוונה להחזר?

לאחר פטירת החותן, בנו טוען שהכסף שהעניק להגדלת דירת בתו וחתנו היה הלוואה או השקעה, בעוד שהחתן והבת ל...

זכויות בעל הקרקע מול החזקת הרבים- מיצר שהחזיקו בו רבים

האם שביל ציבורי שנכנס לשטח פרטי ללא רשות מעניק לרבים זכות להחזיק בו, או שבעל הקרקע יכול לדרוש את ביט...

תשלום דמי שכירות על תקופה שבה הבית לא היה ראוי למגורים

אין צורך לשלם על תקופה שבה הבית לא היה ראוי למגורים...

שימוש בקיר משותף לאחר שהפסיקו להשתמש בו

צינור שעבר מהגג לדירה בתוך קיר משותף, גם אם למשך כמה שנים הפסיק השכן להשתמש בו - הוא יכול לשוב ולהשת...

הלוואה ממקום עבודה, שמצויין בה סכום הריבית אך זאת אינה נגבית בפעל

מי שלווה ממקום העבודה שמחוייב לציין מה הריבית אך איננו גובה אותה בפעל - אין בו איסור ריבית...
למאגר השו"תים קראו עוד