מעמדו ההלכתי של זכרון דברים

זיכרון דברים שעומד בקריטריונים החוקיים ומהווה חוזה לפי החוק יהווה חוזה מחייב אף לפי דין תורה.
tags icon תגיות

זיכרון דברים בשכירות דירה

שאלה

שלום רב , ברצוני לבדוק האם ע"פ ההלכה ביטול זכרון דברים לשכירות דירה דינה כדין הפרת חוזה לכל דבר ועניין בברכה 

תשובה

בספר משפטי ארץ חלק ד חוזים ודיניהם (עמו' 123-126) עסק הרב פרופסור רון ש' קליינמן בנושא זה. מעמדו של זיכרון דברים כחוזה המחייב במשפט המדינה תלוי בשאלה עד כמה לצדדים היתה גמירות דעת ומסוימות. זיכרון דברים שמבחינה חוקית נחשב חוזה היה ניתן לצפות שייחשב גם בדין תורה כחוזה לכל דבר ועניין מדין סיטומתא, וכמו כל חוזה אחר שמבחינה הלכתית כתוב לא כראוי אך יש לו תוקף מדין סיטומתא. אך למעשה היו דיינים שטענו שזיכרון דברים לא מחייב שכן האנשים אינם מודעים לתוקף החוקי של זיכרון דברים ובנוסף אין הוא באמת חוזה וקניין אלא רק התחייבות לכתוב חוזה לאחר מכן. אולם הרבה דיינים חולקים על כך, וסוברים שבימינו כבר המנהג התפשט בכל שדרות הציבור שזיכרון דברים הוא מחייב וכן אין הוא מהווה רק התחייבות לכתוב חוזה אחר כך אלא מהווה חוזה בפני עצמו. וזו השיטה המקובלת בבתי הדין בימינו. לכן להלכה זיכרון דברים שעומד בקריטריונים החוקיים ומהווה חוזה לפי החוק יהווה חוזה מחייב אף לפי דין תורה.  

הדפיסו הדפסה