דיני הרכב - הספר לקראת הדפסה >> פרק ב: קניית הרכב >> ב. ה. חיוב בקנסות, ריבית והצמדה

אורות החושן: דיני הרכב - הספר לקראת הדפסה
פרק ב: קניית הרכב
ב. ה. חיוב בקנסות, ריבית והצמדה

העברת בעלות על רכב מתרחשת בדרך כלל במקביל לתשלום מחירו המלא. אולם לעיתים מוכנים הצדדים להסכים כי התשלום, כולו או חלקו, ישולם לפני או אחרי מסירת הרכב. במקרים אלו הם עשויים לקבוע בהסכם המכר סעיף הקובע כי עיכוב בתשלום מצידו של הקונה או עיכוב במסירת הרכב מצידו של המוכר, יהיו כרוכים בקנס, ריבית והצמדה, אשר יהפכו את העיכובים לבלתי כדאיים.

סעיף כזה עשוי להיות כרוך באיסור ריבית שכן במקום תשלום במועד שנקבע, החייב משלם במועד מאוחר יותר תשלום גבוה יותר. כפי שראינו לעיל[1] ההלכה אוסרת באיסור חמור ריבית מכל סוג שהוא. איסור זה חל מדרבנן גם על ריבית שלא נוצרה בעקבות הלוואה אלא בשוליה של עסקת מכר[2].            

בנושא זה יש להבחין בין קנס חד פעמי ובין קנס שגדל ככל שהאיחור מתמשך. כמו כן יש להבחין בין ריבית (על התשלום או על הקנס) ובין הצמדה למדד.

אם החוזה קובע קנס חד פעמי על הפרתו, בין אם ההפרה נגרמה כתוצאה מתשלום שהתעכב ובין אם ההפרה נגרמה כתוצאה מאיחור במסירת הרכב – הדבר מותר[3], ובלבד שהקנס אינו נותן לגיטימציה לעיכוב בתשלום או בהספקה. כלומר אם הסכמה לתשלום הקנס אינה מונעת את האפשרות של המוכר לתבוע מהקונה לשלם בהקדם האפשרי את הסכום בו התחייב, ואת האפשרות של הקונה לתבוע מהמוכר לספק לו את הרכב בהקדם האפשרי – הדבר מותר[4].

אולם, כאשר מדובר בקנס שגדל עם הזמן – הדבר אסור, גם כאשר החוב לא נוצר בעקבות הלוואה[5] אלא בעקבות סעיף קנס בעסקת מכר כבענייננו[6]. עם זאת יש לציין כי במקרה של עסקת מכר (בשונה מהלוואה) יש שהקלו בדבר[7].

גם ביחס להצמדת התשלום למדד, מרבית הפוסקים סבורים שהדבר אסור משום ריבית[8], ואולי אפילו מן התורה[9], אך יש שהתירו את הצמדת החוב למדד בתקופות בהן האינפלציה משתוללת כתוצאה מפעילות מוניטרית אינטנסיבית[10].

לאור חשש זה מאיסור ריבית שעלול להתעורר בחוזה, יש לציין בכל חוזה בו כלול סעיף חיוב בקנסות, ריבית או הצמדה, שהחוזה על כל תנאיו נעשו על פי נוסח היתר עסקה[11].

 

[1] פרק א סעיף יא.

[2] רמ"א יו"ד קסא, א.

[3] תרומות שער מו, ד, לב; שו"ת הריב"ש, שלה; שולחן ערוך יו"ד קעז, יח; רמ"א שם, יד; תורת ריבית ו, ז.

[4] ש"ך יו"ד קעז, לו; תורת ריבית, שם. כמו כן, אם תשלום הקנס מאפשר למוכר לבטל את העסקה כולה הדבר אסור, חוות דעת, ביאורים, קסז, א; ועיינו בשו"ת צמח צדק (קרוכמל), י, שמתיר.

[5] קנס מתרבה בהלוואה אסור משום ריבית. ראו בעניין זה: שו"ת הרשב"א ב, ב; שולחן ערוך ורמ"א יו"ד קעז, טז. יש שסברו שמדובר בריבית שאסורה מן התורה, שו"ת מהרלב"ח, קד, ויש שסברו שהדבר אסור מדרבנן משום הערמת ריבית, שו"ת המבי"ט א, רצח; שו"ת הרא"ם, כג. עיינו בדברי הקדוש רבי יעקב מאורליינש, מובא בהגהות מרדכי הנוספות, בבא מציעא, תנה, שמתיר חיוב בקנס מתרבה אפילו בהלוואה. אולם הפוסקים הנ"ל דחו דעתו בשתי ידיים, מלבד הסמ"ע אשר בקונטרס הריבית, בדרך הארוכה, כה, בשמאל דחאו ובימין קירבו, והתיר במקום צורך להסתמך על דעה זו, ובלבד שיסוד ההיתר יוסבר היטב לצדדים לפני ניסוח החוזה.

[6] איסור זה אינו מפורש בראשונים אך ראו אור זרוע ג, בבא מציעא, קפא; בית יוסף יו"ד קס, כא; דרכי משה יו"ד קעו, ג, שאסרו ליטול ריבית אפילו על שכר שכיר שלא שולם במועד. מכאן יש להסיק בקל וחומר שיש לאסור קנס מתרבה גם במקח וממכר, ראו ברית יהודה ד, ד; תורת ריבית ו, ח. ואף שיש שהקלו בשכר שכיר ראו ראבי"ה, מובא באור זרוע שם; מהר"ם מרוטנבורג, מובא ברבנו ירוחם נתיב כט, ג, פא ע"ד; שו"ת חתם סופר ליקוטים, כו, הדבר נובע מייחודיות החיוב בשכר שכיר.

[7] בשו"ת מנחת שלמה תנינא ב-ג, עא, התיר קנס מצטבר אפילו על איחור בפירעון הלוואה. וראו בשו"ת שואל ומשיב תניינא, ד, קכג שהתיר לגבות ריבית שנפסקה בבית משפט מחלפן שלא שילם תמורת הכספים שקיבל. אולם יתר הפוסקים בני דורו חלקו על מסקנתו - ראו בית יצחק יו"ד, ב, א, יב; שו"ת מהרש"ם א, צ; ג, ח; שו"ת תרשיש שוהם, לז.

[8] תורת ריבית יט, לה, על פי חזון איש יו"ד עב, ט ו; הרב שרמן, "הצמדה קנסות ופיגורים בחיובי מזונות", תחומין יב, עמ' 378.

[9] ברית יהודה כ, א-ב.

[10] הרב שלמה דייכובסקי, "הצמדת חוב למדד", תחומין ו, עמ' 208; הרב משה שטרנבוך, קיצור דיני ריבית, ג, ב. וראו בפסק הרב שלמה גורן פסקי דין רבניים יא, 241 הדן באריכות במעמדו ההלכתי של המטבע בזמן שהאינפלציה דוהרת ללא קשר לערך הסחורות העולמי. לדבריהם במצב בו ערך הכסף פחות יציב מערכן העולמי של הסחורות מעמדו ההלכתי משתנה. ועיינו אגרות משה יו"ד ב, קיד, ממנו ניתן להסיק כי במקום בו החוק מחייב תשלום לפי ערכו הריאלי של החוב ולא לפי ערכו הנומינלי אין בתשלום זה איסור ריבית, בלי קשר למצב האינפלציוני. כדעתו הסיק הרב דוד בס, "חוזים על פי דיני התורה", כתר א, עמ' 172-138.

[11] בעניין זה הרחבנו לעיל: פרק א סעיף יא ובהערה שם.