בס"ד
כבוד הרב שלום.
נפסק בשולחן ערוך חושן משפט הלכות גזילה סימן שס``ו סעיף ב` כך:
הרועים והגבאים והמוכסים, תשובתן קשה מפני שגזלו את הרבים ואין יודעים למי יחזירו, לפיכך יעשו בו צרכי רבים, כגון בורות שיחין ומערות.
מה דין מי שעבד כאזרח עובד צהל והוציא תעודת מחלה פיקטיבית כשלא היה חולה ולא הלך לעבודה? איזה דוגמאות יחשבו בימינו לצרכי רבים. האם צריך שהם יהיו דווקא מיועדים לכלל הציבור דתי ולא דתי, או שעדיף לתת לבית כנסת או לישיבה? והאם צריך לומר להם שזה חזרת גניבה?
שלום וברכה
אזרח עובד צה"ל יכול להחזיר את שווי הגזלה לצה"ל עצמו. אם אתה עדיין עובד בצה"ל אתה יכול לוותר על יום חופשה, ואם אינך עובד שם, אתה יכול לתרום לצה"ל עצמו או לליב"י.
באופן כללי מי שגזל את הרבים יכול לקנות צרכי רבים כגון לתרום ספרים לבית מדרש שכולם יכולים להשתמש בו (שו"ת משפטי ארץ חלק א' עמו' 214).
אין חובה להודיע לנגנב שמדובר בתשלומי גניבה. אמנם בגנבה מאדם פרטי ייתכן וישנה חובה לפייסו ולכן ישנה עדיפות להודיע לנגנב על כך (רמב"ם תשובה ב,ט, אך עיין בהלכות חובל ומזיק ה,ט), אבל במקרה שלך אין את מי לפייס ולכן נראה שאין כלל חובה להודיע לאף אחד על השבת הגנבה.
.
הרשמו לקבלת עדכונים