קניית ערבות מקטן

האם מותר לקנות ערבות לארבעת המינים מקטן?
tags icon תגיות

השאלה

בדיני ארבעת המינים למדתי שקטן לא יכול להקנות, לאור זאת, האם מותר לקנות ערבות לארבעת המינים מקטן?

 

התשובה*

אכן ישנה בעיה לקנות ארבעה מינים מקטן, ואין הבדל בעניין זה בין ערבות לשאר ארבעת המינים. וזאת כיון שקטן אמנם יכול לזכות, כלומר, לזכות בבעלות, אך הוא אינו יכול להקנות לאחרים על פי התורה, כלומר להעביר את הבעלות. אמנם מכוח תקנת חכמים קטן יכול לקנות ולמכור, ואף לתת מתנה מגיל שש והלאה (שו"ע חו"מ רלה, א). כך שנינו בגמרא (סוכה מו, ב):

אמר רבי זירא: לא ליקני איניש הושענא לינוקא ביומא טבא קמא. מאי טעמא? דינוקא מקנא – קני, אקנויי – לא מקני, ואשתכח דקא נפיק בלולב שאינו שלו.

כלומר שאל לו לאב להקנות את ארבעת המינים לבנו הקטן ביום טוב ראשון לפני שהוא יצא ידי חובה. כיון שניתן להקנות לקטן, אך הוא לא יכול להקנותם בחזרה וביום טוב ראשון צריך שארבעת המינים יהיו בבעלותו של הנוטל (בשאר ימי החג ניתן לקבל מהקטן, כיון שאין צורך שארבעת המינים יהיו בבעלותו של הנוטל). ואכן פוסקים רבים כתבו שאין לקנות את ארבעת המינים מקטן (שו"ת כתב סופר או"ח, קכח; שו"ת מנחת יצחק ה, סה; ועיינו גם ביאור הלכה או"ח תרנח, ד"ה לא יתננו).

היו שלימדו זכות על הקונים מקטן מכמה טעמים:

א. לדעת הריטב"א והר"ן (סוכה מו, ב) כאשר הגיע הקטן ל"עונת הפעוטות" (כבן שש או שבע) הוא יכול להקנות, ועיין בשערים המצוינים בהלכה (קלז, יג) שכותב שנוהגים לסמוך על דעה זו.

ב. אם הקונה הכניס את הערבות לרשותו, יש אומרים (משנה ברורה או"ח תרנח, י) שהן נקנו לו מהתורה בקניין חצר.

ג. יש אומרים (ב"י אבן העזר כח; קצות החושן רלה, ד) שקניין שיסודו בתקנת חכמים מועיל גם כאשר צריך בעלות על החפץ מהתורה.

ד. יש אומרים (שו"ת מהרש"ם ו או"ח כ; הגהות המהרש"ם על או"ח תרנו, ו; שו"ת נודע ביהודה מהדורא תנינא אבן העזר, נד) שאם רכש את החפץ בקניין דרבנן, לפני שהגיע הזמן שבו חל החיוב במצווה שבשבילה קנה (כמו במקרה שלנו, אם קונים את הערבות לפני החג) לכל הדעות הקניין מועיל.

ה. אם הילד ליקט את הערבות מן ההפקר, מן הדין הערבות שייכות לאביו (שו"ע חו"מ רע, ב), ואם הוא לא מוחה בבנו שמוכר אותן מסתבר שנוח לו בכך. אגב, גם ילד מעל גיל בר מצווה, אך גר בבית, והוא "סמוך על שולחן אביו", צריך את הסכמתו של אביו למכור ערבות שזכה בהן מן ההפקר (שו"ע שם; ועיין מועדים וזמנים ו, שהקל בגדול הסמוך על שולחן אביו).

בכל אופן ודאי שעדיף לקנות את הערבות מגדול. אגב, ישנה בעיה נוספת לצערנו, והיא שילדים קוטפים ערבות מעצים שיש להם בעלים, ללא בקשת רשות, וזו סיבה נוספת להימנע מלקנות מילדים, אם לא ברור מקור הערבות.

*פורסם בספר שו"ת משפטי ארץ חלק ב.

 

הדפיסו הדפסה

הרשמו לקבלת עדכונים

איסור ריבית בחוזה סטנדרטי

בחוזה סטנדרטי יש סעיף ובו מצויינת ריבית פיגורים. אסור לחתום על חוזה שיש בו ריבית אלא אם כן ניסח את ה...

שומת נזקים שנגרמו לשכנים מדליפת מים

אדם שמים שדלפו מדירתו גרמו נזק בדירת השכנים, חייב לשלם על הנזקים העתידיים במקרה בו לא תיקן את הדליפה...

האם מותר לקבל משכורת על שכר עבודה של מחליף

שומר שדאג למחליף שיבוא לשמור במקומו, מותר לו לקבל שכר מהמעסיק עבור שעות אלו, ובתנאי שיעביר את הכסף ל...

למי שייכת מלגת אברך בכולל לאברך או לכולל

ע"פ החוק הכספים המתקבלים ממשרדי הממשלה עבור אברכים הלומדים בכולל שייכים למוסד הלימודים ולא לאברך הספ...

קונה שהתלונן לאחר כחודש מהקנייה שהברזים בדירה לא מחוברים

אם המום היה במקח לפני המכירה על המוכר לתקנו, אבל אין לחייב את המוכר בנזקים נלווים (רטיבות) שנגרמו מה...

תרומה על שם אחר על מנת לקבל החזר מס גבוה

יש לשאול את רשות המיסים האם היא מתירה לעשות כך. אולם לפי ההלכה ניתן להעביר את סכום הכסף לחשבון הבנק ...

הארת מרפסת באור חזק המפריע לשכן

מותר להאיר את המרפסת באור חזק, כל עוד זה שימוש סביר...
למאגר השו"תים קראו עוד