האם מותר לקנות דירה שיש חשש שירשו אותה לא לפי דין תורה

במקרה בו ירשו בהסכמה ניתן לקנות את הדירה אפילו שיש חשש שמא ירשו אותה שלא כדין. רק כאשר ידוע שהיה סכסוך בין היורשים ובית המשפט הכריע יש מקום להחמיר באיסור גזל.
tags icon תגיות

הנאה מכספי ירושה שקיבל לא כדין

שאלה

לכבוד הרבנים הדיינים שליט"א שלום וברכה ברצוני לשאול את כבוד הרבנים בעניין ירושה. היו בעל ואשה בלי ילדים. הבעל נפטר ראשון ואחריו האשה. לבעל יש שני אחים. ולאשה יש אח אחד שחי וכמה אחיות שנפטרו. ולאחיות יש ילדים. ע"פ חוק המדינה, כיון שהבעל נפטר ראשון הכל עובר לאשה, וא"כ אין האחים שלו יורשים. אלא האחיינים של האשה הם יורשים.

א. שאלה היא באחד האחיינים, האם יכול לקבל את הכסף שנותנים לו בית המשפט?

ב. ועוד יש לציין ששני האחים של הבעל חיים בחו"ל ומאוד קשה ליצור איתם קשר, וסביר להניח שהם מודעים לכך שיש ירושה והם לא מקבלים אותו, האם נחשב ליאוש או מחילה?

ג. במידה ואסור לו לקבל חלק בירושה, והוא כן לקח, האם מותר לאדם אחר לקבל ממנו סכום של כסף מהירושה או מוצר שקנה הלוקח מן הירושה מכספי הירושה (שעבר שינוי)? תבורכו מפי עליון ויחולו עליכם כל הברכות שבתורה

תשובה

א. כאשר הבעל נפטר ואשתו ירשה אותו לפי חוקי המדינה, האחים של הנפטר היו אמורים (לפי חוק) לקבל חלק בירושה (שליש) וזה שלא קיבלו חלק מראה שהם ויתרו על ירושתם (אחרת האישה לא היתה יכולה להוציא צו ירושה ולרשת) או שקיבלו ועל השאר מחלו וויתרו (עיינו לקמן). ואם כן אולי עשו קניין המועיל, או שחלוקה ע"פ החוק כמוה כקניין 'סיטומתא' ויועיל גם לפי דין תורה. בנוסף, סביר שהרכוש היה שייך לבני הזוג חצי חצי וחשבון הבנק משותף והדירה רשומה על שם שניהם וכו' ולכן חצי מהרכוש היה שייך לאישה.

כאשר האישה נפטרה האח שלה אמור לרשת הכל לפי דין תורה, והאחיות והאחיינים הבאים מכוחן לא מקבלים ירושה אלא אם האח הקנה להם ועשה קניין המועיל. אם האח לא הקנה בקניין המועיל הרי יש פה איסור ליהנות  מכספי הירושה, ואם עשה קניין המועיל, או סיטומתא מותר ליהנות, ועיין לקמן בסעי' ג סיבה להתיר.

ב. אין מקום לסברה שהם שמעו ומחלו ללא ראיה נוספת, אבל כאמור בטוח שהעסק עם האחים של הבעל הסתדר כבר כאשר הבעל נפטר.

ג. מעשים בכל יום בכל העולם שאף אחד לא נמנע מקניית דירה בגלל חששות אלו, ולא מבררים עליה האם היא מירושה ואיך ירשו, והאם הצו הוצא בבית דין רבני. ולכן נראה שכיוון שיש הרבה סיבות להקל כגון שהאחים ויתרו באמת והסכימו ולא נכפו לכך ע"י החוק (כי כך הם מרגישים שנכון וצודק או כדי להרבות שלום במשפחה), וכיוון שקיום צו הירושה והחתימה עליה יכולה להיות קניין סיטומתא תולים שכך הדברים נעשו, ואין בהם גזל. לכן מותר ליהנות מכספים אלו. 

ד. במקרה שבו בטוח הכספים חולקו ללא הסכמה (כגון שהם דתיים ורק אחד האחים פנה לבית המשפט) ורק על פי צו בית משפט ראה פה מה שכתבו בשם אחד מגדולי הדיינים

https://din.org.il/2016/11/11/%d7%a8%d7%9b%d7%99%d7%a9%d7%aa-%d7%93%d7%99%d7%a8%d7%94-%d7%91%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9d-%d7%a9%d7%99%d7%a9-%d7%97%d7%a9%d7%a9-%d7%a9%d7%94%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%a9%d7%94-%d7%9c%d7%90-%d7%97%d7%95%d7%9c

הדפיסו הדפסה