להערים על חברת ביטוח

אסור להערים על חברת ביטוח אפילו אם החברה שייכת לגויים.
tags icon תגיות

להערים על ביטוח

השאלה:

 שלום רב נהגתי ברכב של אבא שלי ועדיין לא עברתי טסט, הרכב בבעלות העבודה שלו קוראים לזה ליסינג, עוד כמה חודשים העבודה לוקחת את האוטו לביטוח והם מתקנים את הנדרש , כשנהגתי עשיתי שריטה ברכב , השאלה אם יש עלי חייב להודיע על כך ושחברת הביטוח תדע על כך, או שמותר לתת למצב לזרום כך שהעבודה תיקח אותו ויתנו לחברת ביטוח בהנחה שזה קרה כשאבי נהג , הצד שלי להתיר זה שאני לא לוקח כסף מהביטוח כי האוטו אינו שלנו אלא של העבודה וגם אני לא הזקתי את העבודה כי יש לה ביטוח וגם לא לקחתי כלום מהביטוח אלא רק גרמתי שהעבודה תתבע את הביטוח וזה ככותב שטר חוב שקרי על חבירו וזה גרמא וגם הביטוח תמיד מנסים למצוא סיבות רבות למה לא לשלם אז אולי באותה מידה אפשר להתחכם איתם גם וגם אולי יש פה היתר של טעות גוי מותרת במידה ובעלי הביטוח הם גוי וכן אם הם יהודים אולי מותר כי הוא מחלל שבת בפרהסיה וכמו שיש נדון אם מותר להלוות בריבית להם מה אני עושה עיזרו לי בבקשה תודה

 

תשובה

א. לנהוג ללא רישיון זה מעשה חמור ביותר, חמירא סכנתא מאיסורא, וכל שכן שזה חמור למי שניכר משאלתו שהוא לומד בישיבה, שם מתווסף לזה חילול השם חמור.

ב. זה לא גרמא זה נזק בידיים ואין לשקר לחברת ביטוח בשום אופן והוראת היתר שגם הם גונבים כשמה כן היא- הוראת היתר בעלמא ואין מאחוריה דבר. ראה  בשו"ת משפטי ארץ ח"א גזל עמו' 223:

 " ש: רישיון הנהיגה שלי כבר לא בתוקף יותר משלוש שנים, מבלי שהבחנתי בכך. גם כשהבחנתי בכך, המשכתי לנסוע ותוך כדי כך התחלתי בתהליכים על מנת להשיב את הרישיון, על ידי מבחן  תיאוריה ומבחן מעשי. בתקופה הזאת, לפני כחודש, עשיתי תאונה עם הרכב שלי באשמתי. בגלל שלמעשה אני לא מבוטחת כי אין לי רישיון בתוקף, הצהרנו בפני חברת הביטוח שבעלי היה הנהג בזמן התאונה. אם היינו מצהירים שאני נהגתי, הביטוח לא היה מכסה את הנזק הגדול שנגרם – הרכב שלנו הושבת והרכב שבו פגעתי היה טעון תיקון. מה כבוד הרב חושב על העניין הזה, ומה ניתן לעשות בקשר לשקר הזה? ת: אכן, לצערנו, מקובל לחשוב שאת חברת הביטוח מותר לרמות, אך אין לזה כל היתר. לכן, עם כל הצער, עליכם להחזיר לחברת הביטוח את הסכום... "

ובפתחי חושן ח"ט הע' סה

" ...אגב, נראה פשוט שאסור לתבוע תביעה שיש בה שקר ולהפריז בסכום הפיצויים, ואפילו מחברת ביטוח של עכו"ם אינני רואה צד היתר לזה, שכן יש בזה משום גזל עכו"ם שאסור לכו"ע, ונראה שאפילו יודע שהחברה לא תשלם את כל סכום התביעה, ומפריז בתביעה בשקר כדי שיגיע לפיצוי הולם לפי הבנתו, נראה שאסור, וכדמשמע גבי מוכס, וכמ"ש בפת"ח (ח"ה) דיני גניבה (פרק א)."

ג. זה לא טעות הגוי אלא להפר חוזה עם גוי וטעות גוי מחמת מקח הש"ך בשם מהרש"ל- אסר, ולהטעות ביטוח דומה לטעות הגוי מחמת מקח ועל כן אסור. בנוסף ידועים עד מאוד דברי באר הגולה על מי שמרוויח בעקבות טעות הגוי ועד כמה אין ברכה בכסף כזה.

ד. אסור להזיק לכל יהודי.

כללו של דבר עליכם לקבל אחריות על מה שקרה, אך אינכם חייבים לספר לביטוח מה קרה כדי שזה לא יהיה פלילי אלא לומר שהנזק הזה באחריותכם ואתם רוצים לשלם עליו בלי להוסיף פרטים.  

הדפיסו הדפסה