גובה התשלום למודלית שלא סוכם עימה על שכר מראש

נערה בת 15 עבדה כמודלית עבור מאפרת. המאפרת לא אמרה לה מראש מה השכר והיא שמעה מחברה שהשכר הוא 500 שקלים. בסוף העבודה המאפרת רצתה לשלם רק 100 ש"ח. הנערה סירבה לפרסום התמונות הן בגלל המחיר והן בגלל שלא היתה מרוצה מהופעתה. בנוגע לגובה השכר, המאפרת לא אחראית למה שנאמר ע"י החברה לנערה, והיא יכולה לשלם רק את הסכום הפעוט יותר. ואם הנערה מסרבת לפרסם את התמונות (המאפרת לא מנסה לחייבה לכך) לא מגיע לנערה כלל שכר, ויש מקום למאפרת לתבוע על אובדן זמנה וטרחתה.
tags icon תגיות

גובה התשלום למודלית שלא סוכם עימה על שכר מראש

 

 

השאלה:

בס"ד שלום וברכה מקרה שארע בין מאפרת לנערה. הנערה הסכימה לשמש כמודלית לאיפור, כלומר שהמאפרת לרשת תמונות של הנערה. הנערה שמעה  מחברתה שגם היא שימשה כמודל שהשכר הוא 250 ש"ח ולכן הסכימה לשמש כמודל. המאפרת בפועל שילמה לנערה רק 100₪ בטענה שהיא לא אמרה כך למרות שחברתה אמרה שכך היא אמרה. האיפור והצילום ארכו כ5 שעות. הנערה לא הייתה מרוצה מהמראה שלה וכל שכן מהתמונות. והיא אינה מעוניינת שהמאפרת תשתמש בתמונות. המאפרת מבקשת מהנערה שתחזיר לה את ה100₪ ובתוספת של 50₪ על עוגמת נפש. לטענת הנערה היא סבלה מאוד במהלך האיפור שארך כ5 שעות. ומה גם שהוריה שמעו על כך התרעמו מאוד עלכך שמאפרת בוגרת לא ביקשה רשות מהוריה. מדובר בנערה בגיל 15 בת ישראל תלמידת סמינר. בית הדין מתבקש להכריע בסוגיה בבקשה. בכבוד רב 

תשובה:

 

1. בית הדין אינו יכול להכריע בסוגיה כל שהיא ללא שמיעת שני הצדדים, והאמור כאן הוא רק חוות דעת על פי מה שנראה משמיעת צד אחד בלבד.

 

2. לפי מה שהבנתי מהשאלה, המאפרת לא התחייבה לנערה סכום כלשהו, והנערה הסתמכה על מה שחברתה אמרה לה. אמירה זו אינה יכולה לחייב את המאפרת, כפי שנפסק בשו"ע חושן משפט סימן שלב-א: "אמר לשלוחו צא ושכור לי פועלים בשלשה והלך ושכרן בארבעה, אם אמר להם השליח ... שכרכם על בעל הבית, נותן להם בעל הבית כמנהג המדינה. היה במדינה מי שנשכר בג' ומי שנשכר בד', אינו נותן להם אלא ג' ויש להם תרעומת על השליח". רואים בסעיף זה שדברי השליח שבעל הבית התחייב לשלם ד' דינרים אינם מחייבים את בעל הבית, והוא משלם כמנהג המדינה.

אבל אם החברה יכולה להעיד בבית הדין שהמאפרת שלחה אותה למצוא מודלית, ואמרה לה שהמודלית תקבל 250 ₪, יש לברר דבר זה בבית דין.

 

3. אם אכן מנהג המדינה הוא לשלם 250 ₪ יש יסוד לתביעה מהמאפרת, כפי שנראה מהסעיף הנ"ל. אם הנערה מסכימה שהמאפרת תעשה שימוש בתמונות בתמורה למחיר הנ"ל.

 

4. על פי דין תורה נערה בת 15 היא בוגרת לכל דבר, ואין צורך לבקש רשות מהוריה. על פי חוקי המדינה בהופעות ציבוריות ובסרטוני פרסומת, ניתן להעסיק ילדים שטרם מלאו להם 15 שנים רק על-פי היתר מיוחד ממשרד העבודה ואישור מההורים.

 

5. אם הנערה לא מסכימה שיעשו שימוש בתמונות, (לא נכנסנו לדיון האם התמונות שייכות למאפרת או לנערה כי אנו מבינים שהמאפרת לא תעשה בתמונות שימוש בניגוד לרצונה ורצון הוריה) אין לה שכר וצריכה להחזיר את הכסף שקבלה. ויש יסוד לתביעה שמגיע למאפרת פיצוי על טרחתה ובזבוז זמנה מצד לך ואבוא אחריך (יד,א).

 

הדפיסו הדפסה

הרשמו לקבלת עדכונים

איסורי ריבית בכיבודים בבית הכנסת

האם מותר לתת כיבודים בבית הכנסת למי שהלווה כספים לבנייתו? אם כיבודים אלו לא נמכרים בבית כנסת זה, והמ...

ספק במתנה: האם החותן נתן את הכסף ללא תנאים או שהייתה כוונה להחזר?

לאחר פטירת החותן, בנו טוען שהכסף שהעניק להגדלת דירת בתו וחתנו היה הלוואה או השקעה, בעוד שהחתן והבת ל...

זכויות בעל הקרקע מול החזקת הרבים- מיצר שהחזיקו בו רבים

האם שביל ציבורי שנכנס לשטח פרטי ללא רשות מעניק לרבים זכות להחזיק בו, או שבעל הקרקע יכול לדרוש את ביט...

תשלום דמי שכירות על תקופה שבה הבית לא היה ראוי למגורים

אין צורך לשלם על תקופה שבה הבית לא היה ראוי למגורים...

שימוש בקיר משותף לאחר שהפסיקו להשתמש בו

צינור שעבר מהגג לדירה בתוך קיר משותף, גם אם למשך כמה שנים הפסיק השכן להשתמש בו - הוא יכול לשוב ולהשת...

הלוואה ממקום עבודה, שמצויין בה סכום הריבית אך זאת אינה נגבית בפעל

מי שלווה ממקום העבודה שמחוייב לציין מה הריבית אך איננו גובה אותה בפעל - אין בו איסור ריבית...
למאגר השו"תים קראו עוד