רמאות בקצבת ילדים בחו''ל

כיוון שנראה שמדובר על רמאות, יש לעשות כל מאמץ להחזיר את הכספים שהוצאו שלא כחוק.
tags icon תגיות

השאלה

יש שני אחים ,ראובן גר בחו''ל ואשתו משם ,שמעון גר בארץ אבל אשתו היא מאותה מדינה שראובן ואשתו גרים בה. ראובן בא בהצעה לשמעון : היות שיש לך 10 ילדים ופרנסתך קשה -אנסה לרשום אותך כאילו אתה גר כאן (בחו''ל) ואנסה לסדר שתקבל קיצבת ילדים. תן לי את כל הפרטים של הילדים וננסה לעשות משהו. ראובן הצליח לקבל במשך שנים ארוכות קיצבה עבור כל הילדים של שמעון אבל לא סיפר על כך לשמעון אלא השתמש בכסף לעצמו. האם יש בכך משום גניבה של ראובן כלפי שמעון ? ואם כן איך אפשר לתקן ? לא שייך להתחיל להחזיר כספים אחורה בסכומים כאלה. חשוב רק לחדד ששמעון עצמו חשש להגיש בקשה כזו פן יתפס ולא היה עושה בעצמו צעד כזה לולא ראובן היה מוכן להסתכן, ועוד חידוד שלכתחילה לא ברור כמה נכון המעשה של לקיחת דמי ילדים בגלל אזרחות של האמא כשלא גרים באותה מדינה אז אולי בכלל לא שייך כאן גניבה משמעון אלא מהמדינה. תודה רבה מאד על תשובה

התשובה

מהשאלה די ברור שמדובר על גזל מהמדינה. אם לא היה פה גזל מהמדינה מה היה חששו של שמעון שייתפס?

מוסכם על רוב ככל הפוסקים שגזל גוי אסור. בנוגע להשבת גזלה בגוי ראו בדברי נתיבות המשפט שמח,א שחייב להחזיר מדרבנן מפני חילול ה', יש פוסקים הסוברים שזה מדאורייתא, ועיין בנו"ב יו"ד פא שכתב שאף אם נאמר שזה דאורייתא היינו כל עוד לא כילה את הגזלה- עיי"ש. ואם כן נראה שלפחות מצד חילול ה' על ראובן מוטלת חובה להחזיר את הגזלה למדינה, ויש להתייעץ עם רו"ח איך לעשות זאת בלי שתואשמו בפלילים.

וראו בבאר הגולה בהלכות גזלה שמח אות ה:

"...ואני כותב זאת לדורות שראיתי רבים גדלו והעשירו מן טעות שהטעו העכו"ם ולא הצליחו וירדו נכסיהם לטמיון ולא הניחו אחריהם ברכה וכמ"ש בספר חסידים סימן תתרע"ד רבים אשר קדשו ה' והחזירו טעויות העכו"ם בדבר חשוב גדלו והעשירו והצילחו והניחו יתרם לעולליהם".

וראו את דבריו של הרמב"ם בפירוש המשנה כלים (יב,ז):

"ויש כאן דין, אומר אותו הואיל ונתגלגלו הדברים לעניין זה. והוא, שהמקומות שמשתמשין בהן בדינרין ובמעות במניין, אסור לאדם להחזיק דינר או מעה שחסר ממשקלו שתות או יותר, אלא יקוץ, וכל שכן (שאסור) שיתנהו או יטעה בו גוי. כי זה שחושבים המוני בני אדם, ואפילו יחידיהם, כי ההטעיות שכאלה מותרות עם הגוים, אינו נכון ודעה בלתי נכונה. אמר ה' בתורתו הקדושה, במי שמוכר את עצמו לעובד עבודה זרה או לעבודה זרה עצמה, כמו שנתבאר בפירוש אמר 'וחשב עם קונהו', ואמרו עליהם השלום יכול יגלום עליו, תלמוד לומר 'וחשב', ידקדק עמו בחשבון, ועניין 'יגלום' יערים עליו ויטעהו... וכן אינן מותרין האונאות והתחבולות ומיני המרמות והזיוף והסילוף עם הגוים. אמרו עליהם השלום, אסור לגנוב דעת הבריות ואפילו דעת הגוי, וכל שכן אם יהא תלוי בכך חלול השם, שאז יהיה העוון חמור יותר, ויושגו לאדם תכונות רעות על ידי כל המעשים הרעים הללו, אשר העיד יתעלה על עצמו שהוא מתעב אותן כשלעצמן נעשו עם מי שנעשו, והוא אמרו כי תועבת ה' אלהיך כל עושה אלה כל עושה עול."

אם כן יש לעשות כל מאמץ להחזיר את הכספים שהוצאו שלא כחוק.

במקרה שבשום פנים ואופן, לא ניתן להחזיר את הכספים, נראה שעל ראובן להעביר את הכספים לשמעון, שכן כך התחייב לו (לולא התחייבות זו, עי' בשו"ע קפג,ז).

בנוגע לשאלה איך לשלם חוב כאשר זה סכום גדול מאוד, צריך לשלם אותו מעט מעט עד שיחזיר את מלוא הסכום.

 

הדפיסו הדפסה