מקח טעות בבגד שנושרים ממנו נצנצנים

לגבי שמלה שנושרים ממנה נצנצים - אם מדובר על תופעה מצויה ויכולת לראות בעת הקניה סימנים לכך - לא ניתן לבטל את המקח
tags icon תגיות

השאלה

קניתי בגד יוקרתי במחיר גבוה יחסית לסטנדרט (1290 שקלים) הבגד מלא בנצנצים קטנים, שנושרים מהבגד ונדבקים. זה הביא אותי למצבים לא נעימים - הנצנצים נדבקים לי לפנים, לתינוקת שלי ולאנשים נוספים, נושרים על הרצפה ומשאירים סימנים, הם עלולים להיכנס לעדשות המגע שלי ולגרד וכן הלאה. פניתי לחנות והם השיבו לי שזה הבגד ולא ניתן להחליף אותו. לטענתם הייתי אמורה להבין שהנצנצים יישרו מהבגד מכיוון שריצפת החנות מלאה בהם, ושככל שהבגד יתבלה התופעה עשויה לחלוף. לטענתי שהיה עליהם לומר לי זאת בעת הקניה, השיבו שהיה עלי להבין לבד. יש לציין שהנשירה של הנצנצים לא פוגעת במראה הבגד אלא מפריעה לי אישית בצורה שגורמת לי לא להשתמש בו יותר.

שאלותיי:

א. האם החנות מחויבת בהחזר משום מקח טעות?

ב. האם מותר לי לפרסם את הסיפור, על מנת להתריע אחרים מלהיכשל?

 

תשובה

פגם במוצר

השולחן ערוך (חושן משפט רלב סעיף ג) פוסק שמום (=פגם) בחפץ יכול לגרום לביטול מקח. אבל ישנם מומים (=פגמים) שלא מבטלים מקח. הקריטריון הקובע איזה מום מבטל את המקח ואיזה לא, הוא מנהג המקום (שולחן ערוך חושן משפט סימן רכב סעיף ו).

גם אם מדובר על מום שמבטל את המקח, אם לבשת את השמלה פעם נוספת לאחר שנודע לך שיש מום אי אפשר להחזיר אותה יותר לחנות (חושן משפט רלב סעיף ג, וראו בפתחי תשובה שם על פרטי הדין).

לכן, השאלה האם ניתן להחזיר את הבגד או לא תלויה במנהג המקום ולא ניתן להכריע בשאלה זו בלי להכיר את המקום ומנהגיו.

הלקוח היה צריך לבדוק ולהבחין במום

המוכרת טענה שהיית יכולה לבדוק ולברר האם הנצנצים נופלים (על ידי זה שהרצפה היתה מלאה מהם).

בשאלה זו נחלקו הפוסקים. דעת המגיד משנה (הלכות מכירה טו,ג) והסמ"ע (חושן משפט סימן רלב,י) שהקונה צריך לבדוק ואם לא בדק אינו יכול לטעון למקח טעות. אך דעת ערוך השולחן (חושן משפט סימן רלה סעיף ה) ועוד פוסקים, שאפילו אם הקונה יכול לבדוק עדיין עומדת לו הטענה של ביטול המקח.

במקרה של מחלוקת הפוסקים כגון זו לא מוציאים ממון, ולכן אם טענת המוכרת היא נכונה שהדבר היה ניכר לכל וכל אחת יכלה להבחין בכך- אין אפשרות לחייב אותה בתשלום (ראו תחומין כב עמוד 257).

בנוסף, בשמלות עם נצנצים מאוד מצוי שהנצנצים נושרים, (אלא אם מדובר על נשירה מוגזמת), ובמקרה שהפגם מצוי, כל הפוסקים מודים שהלקוח צריך לברר ואם לא בירר אין לו טענת מקח טעות (רמ"א חושן משפט רלב סעי' יב וראו תחומין כב עמודים 258-259).

פרסום

אם הכוונה היא לפרסם שחנות פלונית מוכרת שמלה שהנצנצים נושרים ממנה, ומי שזה מפריע לה תמנע מלקנות, מותר לפרסם במקום המיועד רק למי שמתעניין בשמלות, ותוך הקפדה לא להגזים בתיאור המציאות, וראו בחפץ חיים הלכות לשון הרע כלל י את פרטי הדין. אך אם הכוונה היא לפרסם ברבים שנעשה לך עוול וכדומה - אסור לפרסם. 

הדפיסו הדפסה