פנייה לבני הנוער של הציונות הדתית – 'שירות ראוי בצה"ל'

יש איסור לשרת בגדודים הקרביים המעורבים בצה"ל
tags icon תגיות
להורדת קובץ מצורף

פניה זאת לבני הנוער של הציונות הדתית נעשית מתוך הנחת מוצא מוצקה שצבא הגנה לישראל הוא מקום של אחדות ולא של פילוג. בצה"ל מתכנסים יחד כל שבטי החברה הישראלית ומתאחדים למען הגנת בטחון מדינת ישראל. אנו מתנגדים לכל ניסיון של פילוג וקרע סביב צה"ל, ולכל פגיעה בכבודם של חיילי וחיילות צה"ל.

כמו כן, אנו קוראים למפקדי צה"ל לגלות רגישות כלפי הציבור הדתי ולאפשר לו לשמור על ערכיו ואמונותיו מבלי שיצטרך להסתגר בגטו משלו בתוך הצבא.

  1. ישנה חובה הלכתית ומוסרית שאין לפקפק בה לעשות כל מאמץ לשרת את המדינה (בצבא או בשירות לאומי) שירות יעיל וניכר ולתרום למדינה ולחברה ככל שניתן.
  2. חובת שירות זו אינה תלויה בשאלה עד כמה אנו מרוצים מהצבא. חובתנו לשרת את המדינה והחברה אינה תלויה בסיפוקנו האישי מהתפקיד שאנו משרתים בו או במידת שביעות הרצון שלנו מיחסו של הצבא לסוגיות שונות.
  3. יודגש כי דברינו נכתבים מתוך הערכה והוקרה כנה ואמיתית לכל חייל וחיילת באשר הם, התורמים את מיטב שנותיהם למען הגנה על ביטחוננו. בנוסף נבהיר כי אין בדברים הבאים התייחסות לעצם שילוב נשים במקצועות הלחימה השונים.
  4. בדברינו נתייחס אך ורק למציאות של עירוב והפרדה בין החיילים והחיילות במסגרות הצבאיות השונות, בהקשר זה יש לחלק בין מסגרות צבאיות שונות.
  5. מסגרת עבודה משותפת של חיילות וחיילים שלא כוללת פעילות פיזית משותפת וקרובה, הינה חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים הן בצבא והן בחיים האזרחיים, והיא ראויה ומותרת בהחלט.
  6. לעומת זאת שתי המסגרות הבאות אסורות :

א. מסגרת שבה לא רק העבודה הינה משותפת אלא גם המגורים ואורח החיים.

ב. מסגרת הכוללת פעילות פיזית משותפת וקרובה.

אין להקל ולהתיר מסגרות אלו.

  1. ברוב היחידות העורפיות השירות המשותף לבנים ובנות אינו כולל פעילות פיזית משותפת ואינו כולל מגורים ואורח חיים משותפים. לכן איננו רואים בעיה הלכתית ברוב ן המכריע של מסגרות אלו בכפוף כמובן לנזכר בסעיף 8).
  2. לעומת זאת ישנן בצבא מספר יחידות קרביות כדוגמת גדודי הבט"ש המעורבים (קרקל, אריות הירדן וכיו"ב) שטרם מצאנו פתרונות כיצד ניתן ליישם שם את ההפרדה הנדרשת, ולכן כיום אסור לשרת בהן.
  3. חשוב לדעת כי בכל הקשור לסוגיות אלו המערכת הצבאית עדיין לא מצאה פתרונות לאתגרים אלו ולכן החובה לדאוג לכך שהשירות הצבאי לא יתנגש עם העולם ההלכתי והערכי שלנו מוטלת על האדם עצמו. חובה על כל חייל וחייל ת להיות עירניים לסביבת השירות שלהם ולראות שהיא תואמת את אמונותיהם וערכיהם.

על החתום:

אוהד טהר לב - – ראש מדרשת 'לינדנבאום' וכן ארגון רבני בית הלל

אילעי עופרן - רב קבוצת יבנה ורב במכינת צהלי

אמנון בזק – ר"מ בישיבת 'הר-עצ 'יון

אסתי רוזנברג – ראש בית המדרש לנשים במגדל עז

ברוך גיגי – ראש ישיבת 'הר-עציון '

דוד סתיו – רב העיר שוהם ויו"ר צוהר, יו"ר עמית רשת אור תורה סטון

חיים נבון – רב במדרשת 'לינדנבאום '

יהודה גלעד – ראש ישיבת 'מעלה גלבוע ' ורב הקיבוץ לביא

יעקב מדן – ראש ישיבת 'הר-עציון'

מאיר נהוראי – רב הקיבוץ משואות יצחק ויו"ר רבני בית הלל,רב במדרשת מגדל עוז

מיכל נגן – ראש מכינת 'צהלי'

משה ליכטנשטיין – ראש ישיבת 'הר-עציון'

עמיחי גורדין – ר"מ בישיבת 'הר-עציון '

שלמה ריסקין – רב העיר אפרת וראש מוסדות 'אור תורה'

וכן ארגון רבני בית הלל

 

הדפיסו הדפסה