מעון שקבע מחיר חודשי ל'צהרון' ובאמצע השנה מעוניין להעלות את המחיר, האם הדבר מותר? בחוזה אין אזכור לנושא העלאת המחיר.
אם יש ביניכם חוזה או תקנון, וכתוב בו מתי מותר לבטל את ההסכם, יש ללכת אחריו. זאת משום שהמחיר הוא דבר מהותי בחוזה, והעלאתו באופן חד צדדי כמוה כהפרת הסכם. אך אם היה מותר למעון לחזור בו מההסכם כולו, הוא גם יכול גם להעלות את המחיר באופן חד צדדי. אם אין תקנון המסדיר את ביטול ההתקשרות ביניכם, הלכה היא שפועל רשאי לחזור בו מהעבודה אפילו באמצע העבודה אבל למעסיק יש עליו 'תרעומת', אלא אם כן מדובר ב'דבר האבוד', ואז אסור לפועל לחזור בו.[1] לעומת זאת קבלן לא רשאי לחזור בו לאחר תחילת העבודה, ודאי אם עשה קניין.[2] פועל הוא אדם שנשכר לעבוד במשך זמן מוגדר.[3] לעומתו קבלן מקבל שכר תמורת התוצאות של עבודתו. אם מדובר על מעון שמעסיק כמה מטפלות ולא מטפלת ספציפית, נראה שהגדרתו תהיה כקבלן,[4] אך גם אם מדובר בשכירות ולא בקבלנות, נראה שטיפול בתינוקות מוגדר כ'דבר האבוד'. הרמ''א[5] פסק שמשרתת מוגדרת כדבר האבוד: 'דבעל הבית לא יכול לעשות מלאכה בעצמו, וע''י זה נאבד שלו'. נראה שגם שמירה על תינוקות תוגדר כדבר האבוד, לפי שההורים חייבים את השמירה הזאת כדי לצאת לעבודה,[6] ולכן למטפלת אין זכות לחזור בה, וממילא לא להעלות מחיר. ראיה נוספת לאיסור להעלות מחיר באמצע תקופה אפשר לראות משכירות בתים. ה'שלחן ערוך'[7] פסק:
אם השכירו לזמן ידוע, אף על פי שנתייקרו הבתים או הוזלו, אינם יכולים לא להוסיף ולא לגרוע.
מסתבר שכן הדין בנוגע לשכירות פועלים, וכן כתב בספר 'פתחי חושן'.[8]
[1]. בבא מציעא עה ע"ב; שו''ע, חו''מ סי' שלג סעי' א; שם סעי' ה.
[2]. ש''ך, סי' שלג ס"ק ד.
[3]. סמ''ע, סי' שלג, ס"ק טז; שם, סי' רכז ס"ק נט; חכמת שלמה, על שו''ע חו''מ סי' שלג סעי' ג.
[4]. עיין גם פסקי דין רבניים ג, עמ' 272.
[5]. שו"ע, חו"מ סי' שלג סעי' ה.
[6]. ע''פ פתחי תשובה, סי' שלג ס"ק ח בביאור דעת הרמ''א שאסור לחזור אע''פ שלא חייב בתשלומים.
[7]. שו"ע, חו"מ סי' שיב סעי' י.
[8]. פתחי חושן, הלכות שכירות פרק ח סעי' יז הערה מ.
הרשמו לקבלת עדכונים