א. הסכם השאלה עם עמותה ב. כריתת חוזה ההשאלה ג. אחריות על נזק וביטוח |
ד. הפסקת החוזה ה. אחזקה שוטפת ו. השאלת משנה
|
מצווה מן התורה לכתוב ספר תורה, וכך נפסק בשולחן ערוך: "מצות עשה על כל איש ישראל לכתוב לו ספר תורה...ואינו רשאי למוכרו...".[1]
מצווה זו יקרה וקשה ליישום, ובימינו ניתן לקיימה באופן אחר, כפי שממשיך וכותב השולחן ערוך:[2] "האידנא, מצוה לכתוב חומשי תורה ומשנה וגמרא ופירושיהן, ולא ימכרם אם לא ללמוד תורה ולישא אשה". ונחלקו המפרשים אם בימינו עדיין צריך לכתוב ספר תורה כשר או שניתן לקיים את המצווה ברכישת ספרי קודש אחרים.[3]
למרות זאת, ישנם מי שכותבים ספר תורה או שוכרים סופר שיכתוב עבורם. ולאחר שהספר מוכן בדרך כלל מוסרים אותו לבית כנסת כדי שיקראו בו, ולא שיהא מונח כאבן שאין לה הופכין.
בעלי הספר לא נותנים אותו במתנה או בהקדשה לבית כנסת אלא בהשאלה, וזאת מסיבות שונות: אם מפני שחוששים לשיטה שבכך יפסידו את מצוות כתיבת ספר תורה,[4] ואם כדי לשמור על האפשרות לקחת את הספר אם הם או יורשיהם יעברו להתפלל בבית כנסת אחר.
לכן מקובל שבעל הספר משאיל את הספר לבית כנסת, ואז הרשות בידו לקחת את הספר כשיצטרך לו.
מכאן באנו לסוגיית חוזה השאלה בין הבעלים של ספר התורה לבין בית הכנסת, וליתר דיוק, לבין העמותה שמנהלת את בית הכנסת. כיוון שמדובר על חוזה ארוך-טווח, מן הראוי לכתבו (כדי שלא יישכח), ולהחתים את שני הצדדים למען יעמוד ימים רבים.[5]
לכאורה חוזה השאלה רגיל בפנינו. עם זאת ישנן כמה שאלות שיש ליתן עליהן את הדעת מראש. לכל שאלה כזו נקדים את הרקע ההלכתי, הדין הנוהג בדרך כלל, ואח"כ נפרט את השיקולים המיוחדים למקרה דנן של השאלת ספר תורה. התנאה מפורשת בחוזה יכולה לשנות את הדין כיוון שלפי ההלכה "כל תנאי שבממון קיים".
בדרך כלל, בתי כנסת פועלים במסגרת עמותה. הסכם השאלה עם עמותה מחייב להבהיר על מי מוטלות חובות העמותה, כגון, החובה לשמור על המושאל, וכן בידי מי הזכויות, ובכלל זה הזכות לקבוע כיצד ייעשה שימוש במושאל. כאשר מדובר על השאלה לבית כנסת שאיננו מאוגד כעמותה, רצוי שהמשאיל ידרוש מבית הכנסת להקים עמותה, ולו רק לצורך זה, מאחר שהאישים השונים החותמים על הסכם כזה מתחלפים באופן טבעי, וחתימתם איננה יכולה לחייב אנשים אחרים אשר יחליפו אותם בעתיד. ואולם, אם מדובר בבית כנסת בקיבוץ, מושב שיתופי או יישוב קהילתי, והגופים האמורים מנוהלים על ידי אגודה שיתופית, ניתן לחתום על ההסכם עם האגודה השיתופית באמצעות נציגיה הנבחרים.
על פי ההלכה השאלת מיטלטלין נעשית על ידי העברת החזקה לידי השואל, או ע"י קניין סודר, או ע"י הצהרה של הצדדים שהתבצע מעשה קניין כנדרש. כך נקטנו בחוזה זה.
בדרך כלל השואל חייב באחריות על החפץ המושאל, ואפילו אם אירע לו אונס.[6] הטעם לכך הוא משום שהמשאיל עושה טובה לשואל, ואילו השואל "כל הנאה שלו".
כאמור, במקרה דנן גם המשאיל נהנה, שכן אינו יכול או אינו רוצה להשאיר את הספר בביתו. יתר על כן, לעתים לבית כנסת יש כבר ספרים משלו, והוא עושה טובה למשאיל בשואלו את הספר. לכן ראוי שהצדדים יסכימו מראש על אחריות מופחתת, והדבר אפשרי כפי שנאמר במשנה: "מתנה שומר חינם... והשואל להיות פטור מלשלם".[7] לפיכך, הדעת נותנת שעל העמותה לקבל אחריות כשומר שכר, שחייב בשמירה מעולה, ומשלם במקרה של פשיעה, גניבה ואבידה. כדי לפטור את הצדדים מלהישבע המשאיל מסכים מעתה שהוא מקבל את גרסת הגבאי האחראי בבית הכנסת, באשר למה שאירע לספר.
למעשה, כיוון שספר תורה הוא יקר, בימינו אין כמעט ספר שאינו מבוטח מפני שריפה, גניבה וכדומה.
בחלק מהמקרים הבעלים דורשים שבית הכנסת יבטח את הספר על חשבונו ובמקרים אחרים בית הכנסת אינו מוכן להעמיס על עצמו הוצאה כזו. גם כאן פתוחה הדרך לצדדים להסכים ביניהם על עלויות דמי הביטוח כפי שיראה להם, וכן ניתן להסכים מי המוטב במקרה של נזק.[8]
בכל מקרה חשוב לציין שהביטוח פוטר את בית הכנסת מחובת השבה במקרה של אבדן שהביטוח מכסה אותו. סעיף זה גם יפטור את בית הכנסת מחובת השבה במקרה שחברת הביטוח משתהה או מערימה קשיים בפרעון החוב.
לסיכום, ההסכם המוצע כולל הגדרה של אחריות בית הכנסת למקרה של נזק לספר, ופטור כאשר ישנו ביטוח שמשפה במקרה של נזק.
אם העמותה תחויב, אם בגלל שלא עשתה ביטוח או שלא עמדה בתנאי הביטוח (כגון שלא נעלה את הספר כנדרש ע"י חברת הביטוח) העמותה תשלם דמי הספר בשווי שנקבע מראש בחוזה או בשווי שייקבע ע"י שמאי מומחה לעניין, ובמקרה של חילוקי דעות באשר לשווי יכריע הבורר.
חזרת המשאיל – כאשר אדם משאיל חפץ לחברו לזמן קצוב הוא אינו יכול לחזור בו לפני תום תקופת ההשאלה, כיוון שהשואל קנה זכות בחפץ למשך תקופת ההשאלה.[9] לעומת זאת כאשר הוא משאיל לזמן בלתי קצוב ישנה מחלוקת בין הראשונים: לדעת רבנו תם[10] דינו כמשאיל לזמן קצוב של שלושים יום (כמו המלווה לחברו סתם שהכלל הנקוט בידינו הוא 'סתם הלוואה שלושים יום'). לדעת ראשונים אחרים[11] אין קצבה להשאלה זו, ולכן המשאיל יכול לתבוע את החזרת החפץ בכל עת שירצה, וכן נפסק בשולחן ערוך.[12]
חזרת העמותה – הראשונים דנו באפשרות חזרת השואל.[13] מוסכם שהשואל רשאי לחזור בו בתוך זמן ההשאלה, כיוון שההשאלה הייתה לצורכו בלבד. אלא שלדעת הרא"ה לא די בהודעה של השואל על סיום ההשאלה והוא צריך להחזיר בפועל את החפץ לרשות המשאיל, ואם חזר בו ונאנס בשעה שמחזירו האחריות עדיין עליו. ערוך השולחן[14] פוסק שבהשאלה לזמן השואל יכול לחזור בו "דהא לטובתו נעשה הזמן". אבל הוא מוסיף, שאם גם למשאיל יש אינטרס בהשאלה, כגון משאיל ביתו, שאינו מעוניין שהבית יעמוד ריק, "אפשר שאין יכולים לחזור בהם". אמנם אם לא קבעו זמן, כל אחד מן הצדדים יכול לחזור בו.
כדי לאפשר לשני הצדדים להתארגן לקראת הפסקת החוזה, נקבע בחוזה כי ניתן להפסיק את החוזה רק 45 יום לאחר ההודעה על ההפסקה.
לגבי שומר על ספר תורה (שאינו רשאי להשתמש בו) נפסק בשולחן ערוך:
המפקיד ס"ת אצל חבירו, גוללו פעם אחת לי"ב חדש. ואם כשהוא גוללו פתחו וקרא בו, מותר; אבל לא יפתח בגלל עצמו ויקרא.[15]
כלומר, אין רשות לשומר להשתמש בספר אבל עליו לגלול אותו כדי לשמור עליו. מכאן נלמד ששומר, כולל שואל צריך לנקוט בפעולות מינימאליות כדי להגן על החפץ המופקד בידו.
מעבר לכך עולה שאלת תיקון טעויות שעלולות להתגלות בספר או פעולות אחזקה יקרות. בעניין זה שורת הדין היא כפי שנפסק לגבי השכרת דירה בשולחן ערוך:
המשכיר בית לחבירו, חייב להעמיד לו דלתות ולפתוח לו החלונות שנתקלקלו... וכן כל כיוצא בזה מדברים שהם מעשה אומן והם עיקר גדול בישיבת הבתים והחצרות.[16]
אם כן נראה הוגן לקבוע שהמשאיל יודיע כי הספר עבר הגהה. ולאחר מכן האחזקה השוטפת (ובכלל זה תיקון טעויות שלא היו בעת ההשאלה) תהיה על חשבון בית הכנסת, ואילו תיקונים חריגים הדורשים בעל מלאכה יהיו על חשבון המשאיל (כאשר אין הביטוח מכסה זאת).
פעמיים נאמר בגמרא: "כאן שנה רבי אין השואל רשאי להשאיל ואין השוכר רשאי להשכיר".[17] הטעם הוא מפני שהמשאיל או המשכיר יכולים לומר: "אין רצוני שיהיה פקדוני ביד אחר".[18]
במקרה זה השואל הוא העמותה, ע"י נציגיה המוסמכים – בדרך כלל הגבאים.
מימוש של עקרון "אין השואל רשאי להשאיל" יכול להיעשות בכמה דרכים, במקרה זה הצענו שתי אפשרויות: האחת, מניעה של הוצאת הספר מבית הכנסת למעט לצורך תיקון, השנייה, הסכמה על כך שניתן להוציא את הספר מבית הכנסת באישור הגבאים לצורך פעילויות של חברי בית הכנסת, כגון, מניין מיוחד בחגים או מניין של אבל מחברי בית הכנסת. הצדדים יכולים להסכים אחרת, כפי שאמור לעיל.
נערך ונחתם ב____ ביום __ בחדש __ שנת התש__ ( _/ _/ _ למניינם)
בין:
שם ________________________ ת.ז. _____________________
כתובת ________________________________________________
טלפון _____________ טלפון נייד _____________ דוא"ל _____________________
(להלן: "המשאיל")
ובין:
שם ________________________ ע"ר _____________________
כתובת ________________________________________________
טלפון _____________ טלפון נייד _____________ דוא"ל _____________________
(להלן: "השואלת")
פרטי ספר התורה: ______________________________________ (להלן: "ספר התורה")
(אם יש סימון וכדו', לציין).
הואיל והמשאיל הוא בעלים של ספר התורה
והואיל והמשאיל מעוניין להשאיל את ספר התורה שבבעלותו לשואלת
והואיל והשואלת מעוניינת לשאול את ספר התורה
מוסכם בזאת כך:
א. השואלת אינה רשאית להעביר את ספר התורה לחזקתו של אדם או תאגיד אחר ללא רשות המשאיל. השואלת רשאית להוציא את ספר התורה לפעילויות של השואלת מחוץ למבנה בית הכנסת.
ב. השואלת לא תוציא את ספר התורה מבית הכנסת ללא רשותו של המשאיל או בא כחו, למעט לצורך תיקונים נדרשים.
ועל כל הנ"ל באנו על החתום:
_______________ המשאיל |
_______________ השואלת |
מאשר כי הסכם זה נחתם על ידי השואלת עמותת _______________ באמצעות ה"ה ___________, ת.ז. ____________ ו-______________, ת.ז. _______________, וכי חתימתם של הנ"ל בצירוף חותמת העמותה מחייבת את העמותה לכל דבר ועניין.
_______________ תאריך |
_______________ עו"ד |
* הרב ד"ר איתמר ורהפטיג, מכון משפטי ארץ, עפרה; אוניברסיטת בר אילן.
[1]. שולחן ערוך יו"ד ער, א.
[2]. שולחן ערוך יו"ד ער, ב.
[3]. ראו ש"ך שם, ער, ה; ט"ז שם, ד.
[4]. ראו חידושי רבי עקיבא איגר על שולחן ערוך יו"ד ער, א.
[5]. נעזרתי בנוסח שנכתב ב"ארץ חמדה", אבל שיניתי והוספתי כפי שיוכל לראות המעיין.
[6]. שולחן ערוך חו"מ שמ, א.
[7]. בבא מציעא צד,א.
[8]. בספר אור שמח שכירות ז, א, יש דיון על שוכר בית שביטח אותו בחברת ביטוח ואח"כ נשרף הבית, שמא יש לבעל הבית טענה "כיצד הלה עושה סחורה בפרתו של חבירו".
[9]. שולחן ערוך חו"מ שמא, א.
[10]. תוספות שבת קמח,א, ד"ה שואל; הובא בסמ"ע שמא, א.
[11]. רש"י רמב"ן ורשב"א שם, רא"ש מכות א, ד. כך פסק גם הרמב"ם שאלה א, ה.
[12]. שולחן ערוך חו"מ שמא, א.
[13]. הדיון מובא בנימוקי יוסף בבא מציעא נז,א, בדפי הרי"ף, ובחידושי הר"ן בבא מציעא צט,א.
[14]. ערוך השולחן חו"מ רצא, יט.
[15]. שולחן ערוך חו"מ רצב, כ.
[16]. שולחן ערוך חו"מ שיד, א.
[17]. גיטין כט,א; בבא מציעא כט,ב.
[18]. משנה גיטין כט,א; בבא מציעא לו,א; רמב"ם שכירות א, ד.
[19]. כדי לכרות חוזה השאלה יש לבצע מעשה קניין. כאן הצדדים מודים שביצעו מעשה קניין כזה, ודי בהצהרה זו כדי לכרות את החוזה.
[20]. סעיף זה מאפשר לשואלת לחזור בה, אם תמצא טעות שניכר בה שהייתה עוד לפני ההשאלה, ולא תצטרך להמתין את תקופת ההודעה המוקדמת כאמור בסעיף 6, שכן מקח טעות לפנינו. כמו כן, סעיף זה מבהיר כי אחריות השואלת לתיקונים אינה כוללת אחריות לתיקון טעויות שהיו בעת ההשאלה.
[21]. על פי ההלכה על השומר לגלול ספר תורה אחת לשנה לכל הפחות (שולחן ערוך חו"מ רצב, כ). חלוקת האחריות נעשתה באופן הקרוב לדין תורה, על פיו, על המשכיר האחריות לכל תיקון המחייב מעשה אומן (שולחן ערוך חו"מ שיד, א).
[22]. ע"פ שורת הדין משאיל יכול לתבוע את החזרת החפץ בכל עת שירצה אם לא נקבע משך ההשאלה (שולחן ערוך חו"מ שמא, א), וכך גם שואל. כאן נקבע צורך בהודעה סבירה מראש כדי לאפשר לצד השני להתארגן לקראת סיום ההשאלה.
[23]. ע"פ ההלכה אין השואל רשאי להשאיל (שולחן ערוך חו"מ שמב, א), ולכן ע"פ שורת הדין העמותה יכולה להשתמש בספר לכל פעילות של העמותה, אולם, אינה רשאית להעביר את החזקה לגורם אחר, ולכן זו האפשרות הראשונה. האפשרות השנייה מגבילה יותר את זכויות העמותה.
[24]. מטרת סעיף זה לחסוך התדיינות על שווי ספר התורה במקרה של נזק או אובדן. אבל יכולים הם להסכים כי הנזק יוערך ע"י שמאי מומחה.
[25]. ע"פ שורת הדין השואלת חייבת כשואל גם במקרה של נזק באונס. אך הפחתנו את רמת החיוב לרמת חיוב של שומר שכר כפי שהגדיר זאת השולחן ערוך (חיוב לשמור שמירה מעולה – שולחן ערוך חו"מ שג, יא; חיוב בגניבה ואבידה – שם חו"מ שג, ב; ופטור מאונס – שם חו"מ שג, ג).
[26]. כדי לחסוך את הצורך של השואלת להישבע על מה שאירע, הסכים השואל לקבל את גרסת השואלת ונציגיה, אא"כ יצליח להוכיח לבורר כי גרסתם אינה נכונה.
[27]. למשפטי התנאים כללים משלהם, אבל סעיף 13 להלן נותן תוקף לתנאי זה.
[28]. סעיף הבוררות נוסח כשטר בוררות, כדי שבחתימה על החוזה ייחתם גם השטר, ובכך תימנע האפשרות של החתומים לסרב להופיע לפני הבורר שנקבע.
[29]. ראו עוד בספר זה, במאמר "הסכם בוררות" עמ' 405 והלאה.
[30]. ניסוח זה מאפשר לבורר להסתמך על ראיות הפסולות על פי דין תורה, ואשר משכנעות אותו.
[31]. מן הדין שטר שניתן להוסיף בו פרטים לאחר שנחתם, מבלי שניתן יהיה לדעת על כך – פסול (שולחן ערוך חו"מ סימן מב) לפיכך, יש צורך להגביל את היכולת להוסיף סעיפים ללא חתימת שני הצדדים.
[32]. כאשר יש לתובע שטר בחתימת הנתבע, נחלקו ראשונים האם הנתבע נאמן לטעון שפרע את החוב, וכן נחלקו בעניין זה השולחן ערוך והרמ"א חו"מ סט, ב. על מנת למנוע השתמטות של הצדדים מהתחייבויותיהם בטענת "פרעתי", נוסף הסעיף המעניק לתובע נאמנות על פי החוזה.
[33]. זאת, כדי למנוע טענה שיש רכיבים בחוזה שהם שנויים במחלוקת, לפיכך, שני הצדדים מתחייבים לשלם לפי הדעה המקיימת את החוזה (משפט השכירות, עמ' תצח; עמק המשפט ב, עמ' תקב).
[34]. כדי לתת תוקף לקנסות מתרבים בלא חשש ריבית יש צורך לעשות היתר עסקא (ראו עוד בספר זה, במאמר "היתר עסקא", עמ' 47). כאן הסתפקנו בהצהרה כללית של הצדדים שכך נעשה (תורת ריבית, טו, ב; לגבי נוסח ההצהרה שנבחר כאן, ראו שם, הע' יז).
[35]. חכמים קבעו כללים לניסוח תנאי. כללים אלו נקראים "משפטי התנאים", וכל תנאי שלא נוסח על פיהם אינו תנאי. ראו שולחן ערוך אה"ע לח, ב: "כל תנאי צריך להיות בו ארבע דברים, ואלו הן: שיהיה כפול, ושיהיה הן שלו קודם ללאו, ושיהיה התנאי קודם למעשה, ושיהיה התנאי דבר שאפשר לקיימו. ואם חסר התנאי אחד מהם, הרי התנאי בטל, וכאילו אין שם תנאי כלל". בשולחן ערוך חו"מ רמא, יב, מבואר שגם אמירה כללית בסוף השטר "וקנינא מיניה כחומר כל תנאים העשויים כתיקון חכמים" מועילה (וכן כתב רמ"א אה"ע לח, ג). לעומת זאת, בפירוש חלקת מחוקק אה"ע לח, ג, כתב שניסוח זה מייתר רק את הצורך לכתוב תנאי כפול.
[36]. בדרך כלל היה נהוג לעשות קניין סודר כדי להתחייב (שולחן ערוך חו"מ לט, א). בסעיף זה, הצדדים מודים שעשו קניין סודר, והדבר תקף כאילו נעשה בפועל (ראו למשל: רמ"א חו"מ רז, טו).
[37]. על פי ההלכה בהתחייבות מותנית יש חיסרון של גמירות דעת, מפני שהמתחייב נוטה באופן טבעי לחשוב שהתנאי לא יתקיים והוא לא יידרש לממש את התחייבותו, ולכן אינו מתכוון לקבל על עצמו לשלם את הפיצוי הכספי. חיסרון זה נקרא "אסמכתא", וההתחייבות אינה תקפה. רמב"ם מכירה יא, ב; שולחן ערוך חו"מ רז, ב.
לדעת שולחן ערוך חו"מ רז, יד, בעיית אסמכתא נפתרת כאשר ההתחייבות היא מיידית ("מעכשיו") והרמ"א שם חולק על כך. כמו כן, כאשר ההתחייבות נעשתה בפני בית דין חשוב הבקיא בהלכות אסמכתא אין בעיה של אסמכתא (שולחן ערוך חו"מ רז, טו). לדעת הרמ"א, שם, אם הודה המתחייב שהוא התחייב בפני בית דין חשוב – ההתחייבות חלה, גם אם הדבר לא נעשה בפועל. כאן נקטנו בשתי הדרכים: גם התחייבות מעכשיו וגם הצהרה על ביצוע קניין בפני בית דין חשוב.
א. הסכם השאלה עם עמותה ב. כריתת חוזה ההשאלה ג. אחריות על נזק וביטוח |
ד. הפסקת החוזה ה. אחזקה שוטפת ו. השאלת משנה
|
מצווה מן התורה לכתוב ספר תורה, וכך נפסק בשולחן ערוך: "מצות עשה על כל איש ישראל לכתוב לו ספר תורה...ואינו רשאי למוכרו...".[1]
מצווה זו יקרה וקשה ליישום, ובימינו ניתן לקיימה באופן אחר, כפי שממשיך וכותב השולחן ערוך:[2] "האידנא, מצוה לכתוב חומשי תורה ומשנה וגמרא ופירושיהן, ולא ימכרם אם לא ללמוד תורה ולישא אשה". ונחלקו המפרשים אם בימינו עדיין צריך לכתוב ספר תורה כשר או שניתן לקיים את המצווה ברכישת ספרי קודש אחרים.[3]
למרות זאת, ישנם מי שכותבים ספר תורה או שוכרים סופר שיכתוב עבורם. ולאחר שהספר מוכן בדרך כלל מוסרים אותו לבית כנסת כדי שיקראו בו, ולא שיהא מונח כאבן שאין לה הופכין.
בעלי הספר לא נותנים אותו במתנה או בהקדשה לבית כנסת אלא בהשאלה, וזאת מסיבות שונות: אם מפני שחוששים לשיטה שבכך יפסידו את מצוות כתיבת ספר תורה,[4] ואם כדי לשמור על האפשרות לקחת את הספר אם הם או יורשיהם יעברו להתפלל בבית כנסת אחר.
לכן מקובל שבעל הספר משאיל את הספר לבית כנסת, ואז הרשות בידו לקחת את הספר כשיצטרך לו.
מכאן באנו לסוגיית חוזה השאלה בין הבעלים של ספר התורה לבין בית הכנסת, וליתר דיוק, לבין העמותה שמנהלת את בית הכנסת. כיוון שמדובר על חוזה ארוך-טווח, מן הראוי לכתבו (כדי שלא יישכח), ולהחתים את שני הצדדים למען יעמוד ימים רבים.[5]
לכאורה חוזה השאלה רגיל בפנינו. עם זאת ישנן כמה שאלות שיש ליתן עליהן את הדעת מראש. לכל שאלה כזו נקדים את הרקע ההלכתי, הדין הנוהג בדרך כלל, ואח"כ נפרט את השיקולים המיוחדים למקרה דנן של השאלת ספר תורה. התנאה מפורשת בחוזה יכולה לשנות את הדין כיוון שלפי ההלכה "כל תנאי שבממון קיים".
בדרך כלל, בתי כנסת פועלים במסגרת עמותה. הסכם השאלה עם עמותה מחייב להבהיר על מי מוטלות חובות העמותה, כגון, החובה לשמור על המושאל, וכן בידי מי הזכויות, ובכלל זה הזכות לקבוע כיצד ייעשה שימוש במושאל. כאשר מדובר על השאלה לבית כנסת שאיננו מאוגד כעמותה, רצוי שהמשאיל ידרוש מבית הכנסת להקים עמותה, ולו רק לצורך זה, מאחר שהאישים השונים החותמים על הסכם כזה מתחלפים באופן טבעי, וחתימתם איננה יכולה לחייב אנשים אחרים אשר יחליפו אותם בעתיד. ואולם, אם מדובר בבית כנסת בקיבוץ, מושב שיתופי או יישוב קהילתי, והגופים האמורים מנוהלים על ידי אגודה שיתופית, ניתן לחתום על ההסכם עם האגודה השיתופית באמצעות נציגיה הנבחרים.
על פי ההלכה השאלת מיטלטלין נעשית על ידי העברת החזקה לידי השואל, או ע"י קניין סודר, או ע"י הצהרה של הצדדים שהתבצע מעשה קניין כנדרש. כך נקטנו בחוזה זה.
בדרך כלל השואל חייב באחריות על החפץ המושאל, ואפילו אם אירע לו אונס.[6] הטעם לכך הוא משום שהמשאיל עושה טובה לשואל, ואילו השואל "כל הנאה שלו".
כאמור, במקרה דנן גם המשאיל נהנה, שכן אינו יכול או אינו רוצה להשאיר את הספר בביתו. יתר על כן, לעתים לבית כנסת יש כבר ספרים משלו, והוא עושה טובה למשאיל בשואלו את הספר. לכן ראוי שהצדדים יסכימו מראש על אחריות מופחתת, והדבר אפשרי כפי שנאמר במשנה: "מתנה שומר חינם... והשואל להיות פטור מלשלם".[7] לפיכך, הדעת נותנת שעל העמותה לקבל אחריות כשומר שכר, שחייב בשמירה מעולה, ומשלם במקרה של פשיעה, גניבה ואבידה. כדי לפטור את הצדדים מלהישבע המשאיל מסכים מעתה שהוא מקבל את גרסת הגבאי האחראי בבית הכנסת, באשר למה שאירע לספר.
למעשה, כיוון שספר תורה הוא יקר, בימינו אין כמעט ספר שאינו מבוטח מפני שריפה, גניבה וכדומה.
בחלק מהמקרים הבעלים דורשים שבית הכנסת יבטח את הספר על חשבונו ובמקרים אחרים בית הכנסת אינו מוכן להעמיס על עצמו הוצאה כזו. גם כאן פתוחה הדרך לצדדים להסכים ביניהם על עלויות דמי הביטוח כפי שיראה להם, וכן ניתן להסכים מי המוטב במקרה של נזק.[8]
בכל מקרה חשוב לציין שהביטוח פוטר את בית הכנסת מחובת השבה במקרה של אבדן שהביטוח מכסה אותו. סעיף זה גם יפטור את בית הכנסת מחובת השבה במקרה שחברת הביטוח משתהה או מערימה קשיים בפרעון החוב.
לסיכום, ההסכם המוצע כולל הגדרה של אחריות בית הכנסת למקרה של נזק לספר, ופטור כאשר ישנו ביטוח שמשפה במקרה של נזק.
אם העמותה תחויב, אם בגלל שלא עשתה ביטוח או שלא עמדה בתנאי הביטוח (כגון שלא נעלה את הספר כנדרש ע"י חברת הביטוח) העמותה תשלם דמי הספר בשווי שנקבע מראש בחוזה או בשווי שייקבע ע"י שמאי מומחה לעניין, ובמקרה של חילוקי דעות באשר לשווי יכריע הבורר.
חזרת המשאיל – כאשר אדם משאיל חפץ לחברו לזמן קצוב הוא אינו יכול לחזור בו לפני תום תקופת ההשאלה, כיוון שהשואל קנה זכות בחפץ למשך תקופת ההשאלה.[9] לעומת זאת כאשר הוא משאיל לזמן בלתי קצוב ישנה מחלוקת בין הראשונים: לדעת רבנו תם[10] דינו כמשאיל לזמן קצוב של שלושים יום (כמו המלווה לחברו סתם שהכלל הנקוט בידינו הוא 'סתם הלוואה שלושים יום'). לדעת ראשונים אחרים[11] אין קצבה להשאלה זו, ולכן המשאיל יכול לתבוע את החזרת החפץ בכל עת שירצה, וכן נפסק בשולחן ערוך.[12]
חזרת העמותה – הראשונים דנו באפשרות חזרת השואל.[13] מוסכם שהשואל רשאי לחזור בו בתוך זמן ההשאלה, כיוון שההשאלה הייתה לצורכו בלבד. אלא שלדעת הרא"ה לא די בהודעה של השואל על סיום ההשאלה והוא צריך להחזיר בפועל את החפץ לרשות המשאיל, ואם חזר בו ונאנס בשעה שמחזירו האחריות עדיין עליו. ערוך השולחן[14] פוסק שבהשאלה לזמן השואל יכול לחזור בו "דהא לטובתו נעשה הזמן". אבל הוא מוסיף, שאם גם למשאיל יש אינטרס בהשאלה, כגון משאיל ביתו, שאינו מעוניין שהבית יעמוד ריק, "אפשר שאין יכולים לחזור בהם". אמנם אם לא קבעו זמן, כל אחד מן הצדדים יכול לחזור בו.
כדי לאפשר לשני הצדדים להתארגן לקראת הפסקת החוזה, נקבע בחוזה כי ניתן להפסיק את החוזה רק 45 יום לאחר ההודעה על ההפסקה.
לגבי שומר על ספר תורה (שאינו רשאי להשתמש בו) נפסק בשולחן ערוך:
המפקיד ס"ת אצל חבירו, גוללו פעם אחת לי"ב חדש. ואם כשהוא גוללו פתחו וקרא בו, מותר; אבל לא יפתח בגלל עצמו ויקרא.[15]
כלומר, אין רשות לשומר להשתמש בספר אבל עליו לגלול אותו כדי לשמור עליו. מכאן נלמד ששומר, כולל שואל צריך לנקוט בפעולות מינימאליות כדי להגן על החפץ המופקד בידו.
מעבר לכך עולה שאלת תיקון טעויות שעלולות להתגלות בספר או פעולות אחזקה יקרות. בעניין זה שורת הדין היא כפי שנפסק לגבי השכרת דירה בשולחן ערוך:
המשכיר בית לחבירו, חייב להעמיד לו דלתות ולפתוח לו החלונות שנתקלקלו... וכן כל כיוצא בזה מדברים שהם מעשה אומן והם עיקר גדול בישיבת הבתים והחצרות.[16]
אם כן נראה הוגן לקבוע שהמשאיל יודיע כי הספר עבר הגהה. ולאחר מכן האחזקה השוטפת (ובכלל זה תיקון טעויות שלא היו בעת ההשאלה) תהיה על חשבון בית הכנסת, ואילו תיקונים חריגים הדורשים בעל מלאכה יהיו על חשבון המשאיל (כאשר אין הביטוח מכסה זאת).
פעמיים נאמר בגמרא: "כאן שנה רבי אין השואל רשאי להשאיל ואין השוכר רשאי להשכיר".[17] הטעם הוא מפני שהמשאיל או המשכיר יכולים לומר: "אין רצוני שיהיה פקדוני ביד אחר".[18]
במקרה זה השואל הוא העמותה, ע"י נציגיה המוסמכים – בדרך כלל הגבאים.
מימוש של עקרון "אין השואל רשאי להשאיל" יכול להיעשות בכמה דרכים, במקרה זה הצענו שתי אפשרויות: האחת, מניעה של הוצאת הספר מבית הכנסת למעט לצורך תיקון, השנייה, הסכמה על כך שניתן להוציא את הספר מבית הכנסת באישור הגבאים לצורך פעילויות של חברי בית הכנסת, כגון, מניין מיוחד בחגים או מניין של אבל מחברי בית הכנסת. הצדדים יכולים להסכים אחרת, כפי שאמור לעיל.
נערך ונחתם ב____ ביום __ בחדש __ שנת התש__ ( _/ _/ _ למניינם)
בין:
שם ________________________ ת.ז. _____________________
כתובת ________________________________________________
טלפון _____________ טלפון נייד _____________ דוא"ל _____________________
(להלן: "המשאיל")
ובין:
שם ________________________ ע"ר _____________________
כתובת ________________________________________________
טלפון _____________ טלפון נייד _____________ דוא"ל _____________________
(להלן: "השואלת")
פרטי ספר התורה: ______________________________________ (להלן: "ספר התורה")
(אם יש סימון וכדו', לציין).
הואיל והמשאיל הוא בעלים של ספר התורה
והואיל והמשאיל מעוניין להשאיל את ספר התורה שבבעלותו לשואלת
והואיל והשואלת מעוניינת לשאול את ספר התורה
מוסכם בזאת כך:
א. השואלת אינה רשאית להעביר את ספר התורה לחזקתו של אדם או תאגיד אחר ללא רשות המשאיל. השואלת רשאית להוציא את ספר התורה לפעילויות של השואלת מחוץ למבנה בית הכנסת.
ב. השואלת לא תוציא את ספר התורה מבית הכנסת ללא רשותו של המשאיל או בא כחו, למעט לצורך תיקונים נדרשים.
ועל כל הנ"ל באנו על החתום:
_______________ המשאיל |
_______________ השואלת |
מאשר כי הסכם זה נחתם על ידי השואלת עמותת _______________ באמצעות ה"ה ___________, ת.ז. ____________ ו-______________, ת.ז. _______________, וכי חתימתם של הנ"ל בצירוף חותמת העמותה מחייבת את העמותה לכל דבר ועניין.
_______________ תאריך |
_______________ עו"ד |
* הרב ד"ר איתמר ורהפטיג, מכון משפטי ארץ, עפרה; אוניברסיטת בר אילן.
[1]. שולחן ערוך יו"ד ער, א.
[2]. שולחן ערוך יו"ד ער, ב.
[3]. ראו ש"ך שם, ער, ה; ט"ז שם, ד.
[4]. ראו חידושי רבי עקיבא איגר על שולחן ערוך יו"ד ער, א.
[5]. נעזרתי בנוסח שנכתב ב"ארץ חמדה", אבל שיניתי והוספתי כפי שיוכל לראות המעיין.
[6]. שולחן ערוך חו"מ שמ, א.
[7]. בבא מציעא צד,א.
[8]. בספר אור שמח שכירות ז, א, יש דיון על שוכר בית שביטח אותו בחברת ביטוח ואח"כ נשרף הבית, שמא יש לבעל הבית טענה "כיצד הלה עושה סחורה בפרתו של חבירו".
[9]. שולחן ערוך חו"מ שמא, א.
[10]. תוספות שבת קמח,א, ד"ה שואל; הובא בסמ"ע שמא, א.
[11]. רש"י רמב"ן ורשב"א שם, רא"ש מכות א, ד. כך פסק גם הרמב"ם שאלה א, ה.
[12]. שולחן ערוך חו"מ שמא, א.
[13]. הדיון מובא בנימוקי יוסף בבא מציעא נז,א, בדפי הרי"ף, ובחידושי הר"ן בבא מציעא צט,א.
[14]. ערוך השולחן חו"מ רצא, יט.
[15]. שולחן ערוך חו"מ רצב, כ.
[16]. שולחן ערוך חו"מ שיד, א.
[17]. גיטין כט,א; בבא מציעא כט,ב.
[18]. משנה גיטין כט,א; בבא מציעא לו,א; רמב"ם שכירות א, ד.
[19]. כדי לכרות חוזה השאלה יש לבצע מעשה קניין. כאן הצדדים מודים שביצעו מעשה קניין כזה, ודי בהצהרה זו כדי לכרות את החוזה.
[20]. סעיף זה מאפשר לשואלת לחזור בה, אם תמצא טעות שניכר בה שהייתה עוד לפני ההשאלה, ולא תצטרך להמתין את תקופת ההודעה המוקדמת כאמור בסעיף 6, שכן מקח טעות לפנינו. כמו כן, סעיף זה מבהיר כי אחריות השואלת לתיקונים אינה כוללת אחריות לתיקון טעויות שהיו בעת ההשאלה.
[21]. על פי ההלכה על השומר לגלול ספר תורה אחת לשנה לכל הפחות (שולחן ערוך חו"מ רצב, כ). חלוקת האחריות נעשתה באופן הקרוב לדין תורה, על פיו, על המשכיר האחריות לכל תיקון המחייב מעשה אומן (שולחן ערוך חו"מ שיד, א).
[22]. ע"פ שורת הדין משאיל יכול לתבוע את החזרת החפץ בכל עת שירצה אם לא נקבע משך ההשאלה (שולחן ערוך חו"מ שמא, א), וכך גם שואל. כאן נקבע צורך בהודעה סבירה מראש כדי לאפשר לצד השני להתארגן לקראת סיום ההשאלה.
[23]. ע"פ ההלכה אין השואל רשאי להשאיל (שולחן ערוך חו"מ שמב, א), ולכן ע"פ שורת הדין העמותה יכולה להשתמש בספר לכל פעילות של העמותה, אולם, אינה רשאית להעביר את החזקה לגורם אחר, ולכן זו האפשרות הראשונה. האפשרות השנייה מגבילה יותר את זכויות העמותה.
[24]. מטרת סעיף זה לחסוך התדיינות על שווי ספר התורה במקרה של נזק או אובדן. אבל יכולים הם להסכים כי הנזק יוערך ע"י שמאי מומחה.
[25]. ע"פ שורת הדין השואלת חייבת כשואל גם במקרה של נזק באונס. אך הפחתנו את רמת החיוב לרמת חיוב של שומר שכר כפי שהגדיר זאת השולחן ערוך (חיוב לשמור שמירה מעולה – שולחן ערוך חו"מ שג, יא; חיוב בגניבה ואבידה – שם חו"מ שג, ב; ופטור מאונס – שם חו"מ שג, ג).
[26]. כדי לחסוך את הצורך של השואלת להישבע על מה שאירע, הסכים השואל לקבל את גרסת השואלת ונציגיה, אא"כ יצליח להוכיח לבורר כי גרסתם אינה נכונה.
[27]. למשפטי התנאים כללים משלהם, אבל סעיף 13 להלן נותן תוקף לתנאי זה.
[28]. סעיף הבוררות נוסח כשטר בוררות, כדי שבחתימה על החוזה ייחתם גם השטר, ובכך תימנע האפשרות של החתומים לסרב להופיע לפני הבורר שנקבע.
[29]. ראו עוד בספר זה, במאמר "הסכם בוררות" עמ' 405 והלאה.
[30]. ניסוח זה מאפשר לבורר להסתמך על ראיות הפסולות על פי דין תורה, ואשר משכנעות אותו.
[31]. מן הדין שטר שניתן להוסיף בו פרטים לאחר שנחתם, מבלי שניתן יהיה לדעת על כך – פסול (שולחן ערוך חו"מ סימן מב) לפיכך, יש צורך להגביל את היכולת להוסיף סעיפים ללא חתימת שני הצדדים.
[32]. כאשר יש לתובע שטר בחתימת הנתבע, נחלקו ראשונים האם הנתבע נאמן לטעון שפרע את החוב, וכן נחלקו בעניין זה השולחן ערוך והרמ"א חו"מ סט, ב. על מנת למנוע השתמטות של הצדדים מהתחייבויותיהם בטענת "פרעתי", נוסף הסעיף המעניק לתובע נאמנות על פי החוזה.
[33]. זאת, כדי למנוע טענה שיש רכיבים בחוזה שהם שנויים במחלוקת, לפיכך, שני הצדדים מתחייבים לשלם לפי הדעה המקיימת את החוזה (משפט השכירות, עמ' תצח; עמק המשפט ב, עמ' תקב).
[34]. כדי לתת תוקף לקנסות מתרבים בלא חשש ריבית יש צורך לעשות היתר עסקא (ראו עוד בספר זה, במאמר "היתר עסקא", עמ' 47). כאן הסתפקנו בהצהרה כללית של הצדדים שכך נעשה (תורת ריבית, טו, ב; לגבי נוסח ההצהרה שנבחר כאן, ראו שם, הע' יז).
[35]. חכמים קבעו כללים לניסוח תנאי. כללים אלו נקראים "משפטי התנאים", וכל תנאי שלא נוסח על פיהם אינו תנאי. ראו שולחן ערוך אה"ע לח, ב: "כל תנאי צריך להיות בו ארבע דברים, ואלו הן: שיהיה כפול, ושיהיה הן שלו קודם ללאו, ושיהיה התנאי קודם למעשה, ושיהיה התנאי דבר שאפשר לקיימו. ואם חסר התנאי אחד מהם, הרי התנאי בטל, וכאילו אין שם תנאי כלל". בשולחן ערוך חו"מ רמא, יב, מבואר שגם אמירה כללית בסוף השטר "וקנינא מיניה כחומר כל תנאים העשויים כתיקון חכמים" מועילה (וכן כתב רמ"א אה"ע לח, ג). לעומת זאת, בפירוש חלקת מחוקק אה"ע לח, ג, כתב שניסוח זה מייתר רק את הצורך לכתוב תנאי כפול.
[36]. בדרך כלל היה נהוג לעשות קניין סודר כדי להתחייב (שולחן ערוך חו"מ לט, א). בסעיף זה, הצדדים מודים שעשו קניין סודר, והדבר תקף כאילו נעשה בפועל (ראו למשל: רמ"א חו"מ רז, טו).
[37]. על פי ההלכה בהתחייבות מותנית יש חיסרון של גמירות דעת, מפני שהמתחייב נוטה באופן טבעי לחשוב שהתנאי לא יתקיים והוא לא יידרש לממש את התחייבותו, ולכן אינו מתכוון לקבל על עצמו לשלם את הפיצוי הכספי. חיסרון זה נקרא "אסמכתא", וההתחייבות אינה תקפה. רמב"ם מכירה יא, ב; שולחן ערוך חו"מ רז, ב.
לדעת שולחן ערוך חו"מ רז, יד, בעיית אסמכתא נפתרת כאשר ההתחייבות היא מיידית ("מעכשיו") והרמ"א שם חולק על כך. כמו כן, כאשר ההתחייבות נעשתה בפני בית דין חשוב הבקיא בהלכות אסמכתא אין בעיה של אסמכתא (שולחן ערוך חו"מ רז, טו). לדעת הרמ"א, שם, אם הודה המתחייב שהוא התחייב בפני בית דין חשוב – ההתחייבות חלה, גם אם הדבר לא נעשה בפועל. כאן נקטנו בשתי הדרכים: גם התחייבות מעכשיו וגם הצהרה על ביצוע קניין בפני בית דין חשוב.
הרשמו לקבלת עדכונים