איש שבזקנתו נשא אשה בשנייה ועכשיו ר"ל נחלה ונעשה משותק והוא בבתי אבות, ואין לו עוד שום הכנסות האשה תובעת מבני הבעל הנ"ל מזונות והוצאות מדור בני האיש הנ"ל מתפרנסים עצמם בדוחק , ועוד מוטל עליהם הוצאות האב שלהם האם יש עליהם איזה חיוב מטעם כיבוד אב/ כיבוד אשת אביהם, לפרנסה מכיסם האב אינו יודע כלום אם יפרנסו או לא - לפי דבריהם אין לאב עכשיו שום הנאה ממנה, כי משפחתו מטפלים בעצמם בכל הצטרכותם אני איני רואה מקום לחייבם בזה - ובפרט שיש לה ילדים שלה.
אם יש לאבא רכוש משל עצמו חלה עליו החובה לפרנס את אשתו ולדאוג לה למדור. גם אחרי מותו האלמנה זכאית למדור ופרנסה מרכושו. השאלה היא בנוגע לחיוב המוטל על הבנים מכספם.
חייב אדם לכבד את אשת אביו, בחיי אביו, כיוון שכיבוד אשת אביו נובע מכבוד אביו ולכן רק אם אביו קיים צריך לכבד את אשת אביו ואילו לאחר מותו זה דבר הגון, ויש אומרים שזו מצווה מדרבנן (יורה דעה רמ סעיף כא, וראו ארעא דרבנן מהדורה קמא מערכת אות כ סימן שלז, וראו עוד זהר הרקיע עשין אות כד). יש אחרונים הסוברים שחיוב כיבוד אשת אב היא חיוב עצמי ולא נובע מכבוד האב (מהר"ם שיק בד' הרמב"ם בספר המצוות).
אם האב לא בדעתו, לפי השיטה הראשונה יש בכך רק דבר הגון או מצווה מדרבנן כי אינו עושה בזה נחת רוח לאבא אך לפי השיטה השנייה נראה שעדיין יש חובה לכבד את אשת האב, כמו שיש חובה לכבד את האבא עצמו, ולא מיעטה התורה אלא אחר מותו.
החובה לזון את אביו עצמו כאשר אין לאב כסף, יש אומרים שהיא מוטלת על הבן מדין צדקה ולא מדיני כיבוד הורים (ראו יורה דעה רמ סעיף ה ברמ"א ובט"ז שם סעיף קטן ו) וי"א שזה מדיני כיבוד הורים (ראו ש"ך שם סעיף קטן ו). ומ"מ שיטת השו"ע עצמו היא כפי שביאר בבית יוסף שהחובה היא מדיני צדקה.
ולכן, בנוגע לאשת אב, דיני צדקה לא יחולו עליהם כיוון שכל הקרוב קרוב קודם, ובניה קודמים להם. רק לפי השיטות שאומרות שמצד אחד החובה לכבד אשת אב היא חיוב עצמאי ומצד שני יסברו שפרנסת אב אינה מדיני צדקה אלא מדיני כיבוד הורים יהיה מוטל עליהם חיוב זה, וכיוון שהשיטה המרכזית בפוסקים לא סוברת כן נראה שאין חיוב על הבנים של האב אלא על קרוביה הישירים ויורשיה, וכל ילד שלה ישתתף לפי הממון שבידו (רמ"א יורה דעה שם).
אין מוטלת חובה על הבנים לפרנס את אשת האב שאינו בדעתו מכספם
הרשמו לקבלת עדכונים