הרשם לקבלת עדכונים
מאמרים שנכתבו על ידי הרב משה אמסלם
איזון פנסיה מוקדמת שניתנה עקב מצב רפואי לקוי / פד"ר 28816/5
בני זוג גרושים חתמו על הסכם לפיו זכויות הפנסיה של הצדדים עבור שנות נישואיהם יחולקו בחלוקה שוה בהגיע מי מהם לגיל הפרישה. בסופו של דבר נפגעה בריאותו של הגבר, ולכן הוא פוטר מעבודתו בגיל מוקדם, וזוכה לפנסית פיצויים מוקדמת. האשה תובעת לחלק את הפנסיה הזאת שוה בשוה. אבל האיש טוען שהפנסיה הזאת לא משולמת לו עבור השנים שעבד כאשר היה נשוי, אלא היא פיצוי עבור אי יכלתו לעבוד בשנים שאחר פציעתו. בית הדין קיבל את עמדת האיש.
**אשה שטענה בבית הדין שזינתה תחת בעלה, וכעת אומרת שאמרה כן רק כדי להשיג גט / פד"ר 1072852/1
אשה טענה בבית הדין שבגדה בבעלה. בעלה גרש אותה, אבל אח"כ הם שבו לחיות יחד, והיא ילדה לו בת נוספת וכעת היא שוב הרה. הם מבקשים להנשא מחדש. האשה טוענת שאמרה שזינתה בעצת עורכת דינה, שאמרה לה שזה יזרז את הגט. בית הדין קבל את דבריה והתיר לה להנשא.
מי ששם משפחתו כהן וטוען שאינו כהן ומביא כראיה תעודות ממשלתיות מחו"ל / פד"ר 1109130/1
אדם ששם משפחתו כהן, טוען שאינו כהן, והוא נרשם בשמו משום שעלה לארץ עם סבתו, שהיתה נשואה לאדם ששמו כהן, והם רשמו אותו כבנם. בית הדין מצא תעודות מטוניס שמוכיחות את טענתו, ועל סמך תעודות אלה קבע שהאיש אינו כהן.
חלוקת דירה כאשר הבעל השקיע יותר מהאשה, וטוען שעשה זאת כי היא איימה לבטל את הנישואין ולבייש אותו / פד"ר 1063501/2
בני זוג התחתנו וקנו דירה. הבעל השקיע בדירה יותר מהאשה. הדירה נרשמה במשותף על שם שני בני הזוג. הצדדים התגרשו לאחר שנים ספורות, שגם בהן היו פרודים. הבעל טוען שיש לחלק את הדירה לפי ההשקעה שהשקיע בה כל אחד מהצדדים. הוא אומר שרצה לחתום עם האשה על הסכם קדם נישואין שמסדיר זאת, אך האשה צעקה עליו בפומבי ואיימה לבטל את הנישואין. בית הדין קבע שהדירה תחולק בשוה.
קידושי שחוק / פד"ר 1227676/1
המבקשת עומדת להינשא, וסיפרה שלפני שלוש שנים (בהיותה בת 15) חבר נתן לה טבעת ושאל אותה אם תרצה להתחתן אתו, והיא ענתה "כן". לדבריה היא ענתה בצחוק. היה רק עד אחד, וגם הוא צחק. המעשה נעשה בקניון בפריז. בית הדין התיר את המבקשת להינשא כדמו"י, ומנה כמה אומדנות המוכיחות שלא היתה במעשה זה כוונת קידושין. כמו כן לפי פסק המחבר אין חוששים לקידושין בעד אחד, וגם הרמ"א החמיר רק שלא במקום עיגון, ורק אם שניהם מודים (ובנידון זה המקדש טוען שאינו זוכר כלל מעשה כזה). יש לצרף גם את העובדה שלא הוזכר לשון קידושין, וגם נתינת הטבעת קדמה לאמירה שהיתה.
חיוב האשה לקבל גט בפירוד ממושך בזיווג שני וחיוב כתובה / פד"ר 1118316/2
חיוב האשה לקבל גט בפירוד ממושך בזיווג שני וחיוב כתובה / פד"ר 1118316/2