הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

תביעת מטפלת להעלאת שכר באמצע שנה

מטפלת אינה רשאית להעלות את שכרה באמצע השנה, כיון שהעלאה כזו דינה כהתפטרות

שאלה

מעון שקבע מחיר חודשי ל'צהרון' ובאמצע השנה מעוניין להעלות את המחיר, האם הדבר מותר? בחוזה אין אזכור לנושא העלאת המחיר.

תשובה

אם יש ביניכם חוזה או תקנון, וכתוב בו מתי מותר לבטל את ההסכם, יש ללכת אחריו. זאת משום שהמחיר הוא דבר מהותי בחוזה, והעלאתו באופן חד צדדי כמוה כהפרת הסכם. אך אם היה מותר למעון לחזור בו מההסכם כולו, הוא גם יכול גם להעלות את המחיר באופן חד צדדי. אם אין תקנון המסדיר את ביטול ההתקשרות ביניכם, הלכה היא שפועל רשאי לחזור בו מהעבודה אפילו באמצע העבודה אבל למעסיק יש עליו 'תרעומת', אלא אם כן מדובר ב'דבר האבוד', ואז אסור לפועל לחזור בו.[1] לעומת זאת קבלן לא רשאי לחזור בו לאחר תחילת העבודה, ודאי אם עשה קניין.[2] פועל הוא אדם שנשכר לעבוד במשך זמן מוגדר.[3] לעומתו קבלן מקבל שכר תמורת התוצאות של עבודתו. אם מדובר על מעון שמעסיק כמה מטפלות ולא מטפלת ספציפית, נראה שהגדרתו תהיה כקבלן,[4] אך גם אם מדובר בשכירות ולא בקבלנות, נראה שטיפול בתינוקות מוגדר כ'דבר האבוד'. הרמ''א[5] פסק שמשרתת מוגדרת כדבר האבוד: 'דבעל הבית לא יכול לעשות מלאכה בעצמו, וע''י זה נאבד שלו'. נראה שגם שמירה על תינוקות תוגדר כדבר האבוד, לפי שההורים חייבים את השמירה הזאת כדי לצאת לעבודה,[6] ולכן למטפלת אין זכות לחזור בה, וממילא לא להעלות מחיר. ראיה נוספת לאיסור להעלות מחיר באמצע תקופה אפשר לראות משכירות בתים. ה'שלחן ערוך'[7] פסק:

אם השכירו לזמן ידוע, אף על פי שנתייקרו הבתים או הוזלו, אינם יכולים לא להוסיף ולא לגרוע.

מסתבר שכן הדין בנוגע לשכירות פועלים, וכן כתב בספר 'פתחי חושן'.[8]

 

[1].   בבא מציעא עה ע"ב; שו''ע, חו''מ סי' שלג סעי' א; שם סעי' ה.

[2].   ש''ך, סי' שלג ס"ק ד.

[3].   סמ''ע, סי' שלג, ס"ק טז; שם, סי' רכז ס"ק נט; חכמת שלמה, על שו''ע חו''מ סי' שלג סעי' ג.

[4].   עיין גם פסקי דין רבניים ג, עמ' 272.

[5].   שו"ע, חו"מ סי' שלג סעי' ה.

[6].   ע''פ פתחי תשובה, סי' שלג ס"ק ח בביאור דעת הרמ''א שאסור לחזור אע''פ שלא חייב בתשלומים.

[7].   שו"ע, חו"מ סי' שיב סעי' י.

[8].   פתחי חושן, הלכות שכירות פרק ח סעי' יז הערה מ.