הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

אדם שעזב את עבודתו בגלל מחלוקת על הפרטים שסוכמו עם המעסיק

הרב עמוס ראבילו
אדם עזב את עבודתו כי לטענתו סוכמו עימו פרטים אחרים. הוא עובד בעבודה כבר זמן רב, אך לטענתו סוכם עימו על שינוי.

שאלה

שלום כבוד הרב הועסקתי בישיבה במשך 4 שנים + בהתחלה כאברך עם בחורים ולאחמ''כ כמזכיר במשך 3 שנים + , התשלום נעשה בשחור , ובתחילת שנת הלימודים הנוכחית סיכמתי איתו העלאת שכר חדשה במייל וכתבתי לו במייל הסיכום שאני ממשיך את עבודתי בישיבה לאור העלאה של הסכום כנטו!! ולא החזיר שום מייל ולא אמר מילה אבל בידוע שראה את המייל ונתן לי להמשיך את עבודתי בישיבה באלול ותשרי כבכל עת מה שקרה זה שהגיע תחילת החודש הנוכחי והוא בא לשלם לי את המשכורת במחיר החדש והוא פתאום אמר שדעתו בסכום לברוטו ולא לנטו ואני לא הסכמתי והוא גם שלח לי הסכם עבודה לא הוגן ולא ישר ובעקבות כך אני נעצרתי מעבודתי ולא המשכתי ומצד שני עוד לא הודעתי על עזיבתי , השאלה שלי האם אני זכאי לפיצויים על אף שהוחזקתי בשחור והאם זה נקרא הרעת תנאים? תודה

תשובה

לא ניתן להכריע בדיני ממונות ללא שמיעת שני הצדדים ולכן נענה לפי מה שאתה מצייר לפנינו.  

שינוי השכר

שינוי השכר הוא שינוי בתנאי העסקה, לכן בינך ובין המעסיק היה צריך להיכרת הסכם עבודה חדש.

כל הסכם עבודה מחייב מעשה קניין שיבחין בין שלב המשא ומתן ובין השלב שבו הצדדים מחויבים זה לזה ולא יכולים לשנות את פרטי ההסכם ביניהם. מעשה הקניין בעבודה יכול להיות חתימה על חוזה עבודה (שיחייב כשטר), תשלום מקדמה, או אפילו הליכה למקום העבודה (שו"ע חו"מ שלג, א).

מעשה הקניין מחייב אם הפרטים הוסכמו ואז נעשה מעשה קניין.

במקרה שלפנינו העובד שלח דוא"ל למעביד, המעביד ראה את הדוא"ל אולם טוען שלא הסכים לכל הפרטים הכתובים בו. כיוון שהמעביד ראה את הדוא"ל אך מעולם לא אישר אותו, אין הדוא"ל הזה מחייב. הכלל האומר ש'שתיקה כהודאה' אינו תקף בכל המקרים: הפרטים השונים בהם שתיקה נחשבת כהודאה מנויים בנתיבות (פא, ד): וביניהם שדווקא אם שתק מול מעשה גמור ומחייב ולא אמר דבר יש בכך משום הודאה אבל אם לא מדובר על מעשה גמור אלא רק על דיבור לא מחייב של הצד השני, אין שתיקה כהודאה.  במקרה בו המעביד שתק, יתכן שלא הסכים לפרט הספציפי הזה, ולכן אין בכך ששילם יותר בחודש אוקטובר ראיה שהסכים לתנאי של תשלום נטו.

פיצויי פיטורים

לכן אם הפרט היחיד שבגללו עזבת הוא המחלוקת בנוגע לשכר- אין בכך הרעת תנאים אלא התפטרות שלך.

הפוסקים נחלקו האם החובה לשלם פיצויי פיטורים או את שאר הזכויות הסוציאליות של העובד היא חובה הנובעת ממנהג המדינה, או שמא מדינא דמלכותא דינא. מנהג מדינה-ראו לדוגמא בפד"ר ח"א עמוד 331: " ...אולם מאחר שבזמננו נתפשט מנהג זה של תשלום פצויים לעובדים, ומנהג זה נפוץ ונתקבל בכל הארץ, יש לבוא ולחייב בזה מצד ד"ת לפי הכלל האמור בהלכות שכירת פועלים: הכל כמנהג המדינה..." ואין כל הבדל בין עבודה ב'שחור' או ע"י תלוש (ראו כתב עת עומקא דדינא ח"א עמו' ריט). אולם פוסקים אלו יסברו שאם העובד מחל על זכויותיו במפורש מחילתו מחילה. ישנם פוסקים הסוברים שזכויותיו הסוציאליות של העובד מחייבות בגלל דינא דמלכותא דינא, ואז על זכויות מסויימות לא מועילה מחילה אם ע"פ החוק אסור לעובד למחול על זכויותיו (ראו  הרב אורי סדן 'אורות החושן'  עמו' 56 ובמקורות שם). פיצויי פיטורים הם דוגמא לזכות שאסור לעובד למחול עליה.

במקרה שלך אם לא היתה מחילה גמורה שלך על הזכויות, מגיעות לך זכויות סוציאליות מסויימות לכל השיטות והדעות ( לדוגמא פנסיה שחלק ממנה מגולם כפיצוי שעובד יכול למשוך גם את התפטר ולא פוטר). 

סיכום: נראה שלפי דבריך אתה התפטרת. לכן מגיעות לך רק את הזכויות המגיעות למי שמתפטר, ולא את הזכויות המגיעות למפוטר.