הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע

מהו מעמדם ההלכתי של תשלומי פיצויים בגין תקיפה מינית?

הרב עמוס ראבילו
תשלומים אלו מגיעים לקורבן כחלק מעונש שמענישים את התוקף. בדין הפלילי אין איסור ערכאות והתשלום מגיע לנפגע.

מהו מעמדם ההלכתי של פיצויים לנפגע בפגיעה מינית?

שאלה

שלום וברכה. נער צעיר נפגע מינית על ידי נער צעיר אחר [קטין על פי החוק אך מעל גיל 13] במסגרת ההליך הפלילי נגד הנער הפוגע הוא חויב בתשלום פיצויים לנער הנפגע, האם מותר לקחת את הכסף. על הצד שמותר, למי שייך הכסף האם לנער הנפגע או לאביו. [כמובן שהנער סמוך על שולחן אביו. תודה רבה.

תשובה

יש שני סוגי פיצויים עבור נפגע בפגיעה מינית:

א. פיצויים בגין נזקים מסוגים שונים שנגרמו לנפגע (כגון, הפסד השתכרות, עזרה נפשית, עזרה של צד ג וכדומה).

ב. בסעיף  6(ב) לחוק למניעת הטרדה מינית נקבע שהנפגע יוכל לקבל פיצוי של עד 120,000 ₪ ללא הוכחת נזק. מקובל לחייב את הסכום הנ"ל עבור כל מעשה פגיעה אפילו אם היו פגיעות רבות וממושכות.

יש לעיין בנוגע לסעיף 6(ב), האם מדובר על סעיף עונשי, וכמו שהפוגע נשלח לבית הסוהר כן הוא מתחייב בתשלום בגין הפגיעה שלו (ועל כן אין בכך איסור ערכאות), או שמדובר בסעיף שנועד להקל על תביעת הפיצויים?

נראה שמשתי סיבות שונות חייבו בסכום כזה, אבל עיקר המטרה של הסעיף היא להרתיע את הפוגעים, ולהוות סעיף עונשי, וכיוון שכך אין איסור לקבל את הכסף שנפסק בבית המשפט.

בנוגע לפיצויים מהסוג הראשון, יש לתבוע בבית דין לדיני ממונות (וראו מאמרו של הרב יאיר פרנק שליט"א https://www.dintora.org/article/1539)

למי שייך הכסף, לבן או לאביו

התשלום שייך לבן.

מציאת בן גדול הסמוך לשולחן אביו שייכת לאביו (שולחן ערוך חו"מ רע, ב). וכן רווחים שהרוויח ממלאכה או מסחורה (רמ"א שם). לעומת זאת בן גדול שקיבל מתנה אינה שייכת לאביו, כי אנו אומרים שהמתנה נתנה על מנת שלא יהיה לאבא חלק בה (רמ"א שם, וסמ"ע שם, ח) בשונה מבן קטן (רמ"א שם). נזק שנגרם לבן הסמוך לשולחן אביו שייך לבן, וזה לשון השולחן ערוך (חו"מ תכד, ז):

החובל בבניו הגדולים, ... ואם היו סמוכים על שולחנו, (חבל) בהם (הוא), פטור בין שהיו גדולים בין שהיו קטנים; ואם אחרים חבלו בהם, בגדולים יתן להם מיד; בקטנים, ילקח בהם קרקע והוא אוכל פירותיו עד שיגדלו. הגה: וי"א דאינו פטור בסמוכים על שלחנו אלא משבת, אבל חייב בשאר ד' דברים ודינו בהן כאילו חבלו בהן אחרים (טור בשם הרא"ש).

הגמרא (בבא קמא פז ע"ב) שואלת מה ההבדל בין מציאה ובין נזק, ומבארת:

אמרי: כי קא קפיד - במידי דקא חסר, במידי דאתא מעלמא לא קפיד. והא מציאה דמעלמא קאתי להו וקא קפיד! אמרי: רווחא דקאתי להו מעלמא ולית להו צערא דגופייהו בגווה - קפיד, אבל חבלה דאית להו צערא דגופייהו ומעלמא קאתי להו - לא קפיד...

כלומר, במציאה האב מקפיד על כך שמצד אחד הוא זן את בניו ומצד שני הם ייקחו את רווחי עבודתם ומציאתם לעצמם, אך במקרה של רווח שלא מגיע מעבודתם אלא מגיע מהעולם, ובנוסף הוא נובע מצער גופם האבא לא מקפיד ולכן אין לו בהם חלק.

מכאן, שבמקרה של פגיעה מינית מדובר על תשלום המגיע מהעולם, ויש לו צער הגוף ולכן שייך לבן ולא לאבא. אף אם נגדיר זאת כסוג של מתנה הרי זה מתנה על מנת שלא יהיה לאחרים חלק בה ושייך לבן.