הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא

ריבית בעסק להחלפת כספים

הרב עמוס ראבילו
בהחלפת כספים עשוי להיות איסור ריבית אלא אם כן מדובר על סוג של מכירת מטבע המותרת.

ריבית בעסק להחלפת כספים

שאלה:

יש לי עסק שאני שולח כספים לארץ מחו"ל זאת אומרת שאני נותן ללקוח לדוגמא 4250 שח בארץ והוא אמור לתת לי בו זמנית באנגליה (היכן שאני גר) ליש"ט (היציג זה פאונד אחד=4.25 שח) שזה יוצא אלך פאונד ובתוספת אחוזי עמלה וטרחה-נניח במקום אלף פאונד על ה 4250 שח הוא נותן עוד 250 שח עמלה אז סהכ 1058 פאונד.

סיכמתי עם הלקוח על 1058 בשעת ביצוע העסקה קורה הרבה שאני לא מסכם ולא מזכיר את המילה הלואה עם הלקוח רק שאני פשוט סומך על הלקוח שהוא ישלם לי במועד אחר ונמשך כמה ימים ולבינתיים הסכום הזה שנתתי בארץ (4250₪) השתנו השערים וליש"ט אחד זה 4.35 ש"ח יוצא שכעת 4250 שווה  977(ללא עמלה) ולא אלף. יש לציין שלא נראה לי שללקוח תמיד יש את כל הסכום אצלו במשך כל אותה העת. וגם לא בטוח שלקוח בחו"ל יש פרוטה אחד בשקלים.

ועדיין אני מסופק מה עלי לעשות לחשב כפי שער היציג בשעת הפירעון שזה לפי השער הנמוך שלפי הדוגמא הנ"ל אני כביכול מפסיד או כשעת ביצוע העסקה ?

וכמו כן אם הייתה פה בעיה האם אני צריך להחזיר למפרע על העבר? אשמח מאוד אם תוכלו לענות לי! ישר כוח גדול!

תשובה:

בנוגע להלוואה, ישנה מחלוקת האם מותר ללקוח לשלם לך בליש"ט כפי השער שהיה ביום העסקה, אם אין לו ליש"ט. ולדעת המתירים לא יזכיר לשון הלוואה (עיינו בתורת ריבית פרק יט סעי' טז).

לפי הדעות המחמירות צריך להחזיר את ההפרש למלווה אם רוצה לצאת ידי שמיים ככל ריבית דרבנן (קסא,ב), וכיוון שיש מחלוקת בעניין- ניתן להקל לא להשיב.

אמנם, אם הבנתי את שאלה נכון, לא מדובר כלל על הלוואה אלא על מכירת שקלים (אתה המוכר והלקוח שגר בישראל הוא הקונה) ותשלום בליש"ט, כאשר העמלה משולמת עבור עצם פעולת ההחלפה ולא עבור המתנת מעות כי כלל לא אמורה להיות המתנת מעות. במקרה כזה התשלום אמור להיות מיידי ורק אתה מוכן להמתין ללקוחות עד שיסתדרו. במקרה כזה נראה שאין איסור ריבית כלל לפי אף אחת מהשיטות שכן מה שאתה אמור לעשות הוא לקבוע את המחיר לפי השער של הליש"ט ביום המכירה וזה בדיוק מה שעשית[1].

להבא תעשה היתר עיסקא לכל העסק שלך ובזה יוצא ידי כל הדעות.

 

[1] וכך כתב על שאלה ידידי הרב שמואל פולצ'אק: " ומה שמדובר עליו בתורת ריבית שם, מלבד מה שמדובר בכוונת הלוואה, הרי מבחינה מציאותית בעבר לא הייתה יכולת פשוטה כל כך שאדם יהיה בארץ ויקבל שקלים מאדם הנמצא באנגליה וישלם לו בליש"ט מייד. ולכן המציאות הייתה ששניהם כעת בארץ ישראל, ובעתיד יהיו שניהם באנגליה, ולכן זו הלוואה שמיועדת להיפרע בעוד זמן כשיחזרו שניהם לאנגליה. ולכן ההתייחסות בספר תורת ריבית היא כאילו נעשה תשלום בשקלים בארץ ישראל שהוא המטבע היוצא, ואם כן מה שמוחזר אחר כך בחו"ל הוא הסחורה, ולכן יש כאן פסיקה על הפירות. אבל לענ"ד ברור שכיום בנידון שאלה אין זו המציאות. ונותן הכסף בעל העסק נמצא בכל העת באנגליה ושולח את הש"ח לארץ ישראל כסחורה, וגם הלקוח רואה זאת כך כנ"ל, אע"פ שהוא מקבל זאת בא"י שם זהו המטבע היוצא, אבל אין הוא מוכר ליש"ט אלא קונה ש"ח. ולכן אין כאן כל בעיה, והדבר מותר לכתחילה אף בלא היתר עסקא".