הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור

מצא חבילת בשר בחנות, כיצד ינהג?

הרב עמוס ראבילו
אם יש סימן צריך להכריז בקרבת מקום של האבדה שנמצאה אבדה ואת הפרטים שלך. ככה אולי כאשר יבואו פעם הבאה לקנות בחנות הזאת יראו את הפתק ויתקשרו אליך. ואם עבר זמן רב ואיש לא פנה, ניתן לרשום את הסכום בפנקס ולהשתמש בעופות. ב. אם אין סימן, יכול להשתמש על סמך זה שבדעתך להשיב אם המאבד יביא עדים שהבשר היה שלו.

מצא חבילת בשר בסופר מרקט, האם חייב להכריז ולהשיב?

שאלה

שלום וברכה אני עשיתי קנייה באושר עד ובאתי הביתה ואני רואה שיש לי שקית עם עופות שאני לא קניתי (שהייתי בחנות היו שם אנשים שחיפשו שקית של עופות ולא מצאו כנראה השקיות שלי היו מעל העופות ולכן הם לא ראו את זה) וזה היה אחרי שהם שילמו עליה. הודעתי לחנות שאם יש מי שיפנה אליהם שאבד שיתנו לו את הפרטים שלי ואף אחד לא התקשר אלי. מה אני צריך לעשות עם העופות האלו, וגם מה עושים עם כל אבידה שאין בה סימן או שיש סימן ונראה שיש סבירות מאוד גבוהה שהבעלים לא יחזור לקחת אותה? אם אפשר בבקשה לנמק את התשובה.

תשובה

ראשית יש לברר האם במקרה שלפנינו מדובר באבדה עם סימן או ללא סימן.

נראה, שבמקרים מסוימים העופות ייחשבו כאבדה עם סימן. כאשר העופות כבר נרכשו, ויש להניח שלמאבד היתה קבלה ובה המשקל המדויק של העופות, דבר זה עשוי להיחשב כסימן. ולכן, אבדה עם סימן- צריך להכריז עליה במקום בו נמצאה האבדה (לתלות שלט בלוח המודעות וכדומה, שולחן ערוך חו"מ רסב, ג).

אולם, אם מדובר על אבדה ללא סימן- אם האבדה הגיעה לידי המוצא אחרי 'ייאוש' (כלומר, אחרי שהבעלים כבר הפסיקו לחפש, והרימו ידיים) האבדה שייכת למוצא. אך אם הגיעה לידי המוצא לפני ייאוש-  על המוצא להניח את האבדה אצלו עד שיבוא אליהו ויאמר למי שייכת האבדה (רמ"א חו"מ רס, י, ושולחן ערוך רסב, ג).

במקרה שלפנינו, רואים שהמאבדים לא התייאשו, עובדה שחיפשו את השקית, ולכן מסתבר שהמוצא קיבל לידיו את האבדה קודם ייאוש ורק אחר כך המאבדים התייאשו.

אולם כתבתי בכמה תשובות שניתן להקל, באבדה ללא סימן שהוגבהה לפני ייאוש, לפי דברי הפוסקים שמתירים שימוש באבדה אם אין סימן על דעת כן שישיב אותה ע"פ עדים (קובץ הישר והטוב, כ, תשע"ו עמו' סט בנוגע למקרה שהגביה בחושבו שזה שלו כמו במקרה שלפנינו).

גם אם יש סימן על הבשר, הפוסקים כתבו שניתן להשתמש על ידי העצה הבאה: לכתוב בפנקס שלא הולך לאיבוד מה מצאת, איפה מצאת, ואת השווי של המציאה ואז אם יבוא המאבד הוא יוכל לקבל ממך את סכום הכסף שמגיע לו (פתחי חושן דיני אבדה עמו' שח בהערה). עצה זו מועילה גם לאבדה עם סימן, במקרה שיש סבירות קרובה לוודאי שלא יימצא המאבד.

למסקנה:

א. אם יש סימן צריך להכריז בקרבת מקום של האבדה שנמצאה אבדה ואת הפרטים שלך. ככה אולי כאשר יבואו פעם הבאה לקנות בחנות הזאת יראו את הפתק ויתקשרו אליך. ואם עבר זמן רב ואיש לא פנה, ניתן לרשום את הסכום בפנקס ולהשתמש בעופות.

ב. אם אין סימן, אתה יכול להשתמש על סמך זה שבדעתך להשיב אם המאבד יביא עדים שהבשר היה שלו.