הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה

האם שואל שלא מדעת ששאל כדי לעשות טובה לחברו והזיק חייב לשלם על הנזק?

הרב עמוס ראבילו
אם אדם שאל שלא מדעת המשאיל רכב והזיק לו אין הוא יכול להיפטר מתשלום בגלל שעשה טובה כיוון שהוא נחשב כגזלן.

האם שואל שלא מדעת ששאל כדי לעשות טובה לחברו והזיק חייב לשלם על הנזק?

שאלה

לכבוד כבוד הרב. אנוכי בת 17 וחצי מירושלים ובצאת השבת האחרונה ביקשתי ממכר שלי טובה מאחר ואני חולת קורונה ולא יכולתי לצאת. נתתי לו את הרכב של אמא שלי ללא אישורה כדי שיביא אוכל לי ולאורחים שלי. אותו חבר הסכים לעשות לי טובה לקח את הרכב ונסע. הוא נסע מסוכן מאוד והגיע לכיכר במהירות של 100 קמש. כמובן שסיפרתי לאמא שלי והוא להורים שלו וההורים החליטו לתת לנו לפתור את זה לבד. תודה לה׳ אף אחד לא נפגע רק הרכב הזדעזע מהסיטואציה ונגרם לו נזק פנימי בעלות של 2350 שקל במוסך אמין של יהודי. מי אמור לשלם בסיטואציה הזו? הרי מצד אחד אני ביקשתי טובה מצד שני אני סמכתי על האדם שבחר לנהוג בצורה לא אחראית והביא לתוצאה הזו. אודה לעזרתך בהקדם על מנת שנוכל לשלם לבעל המקצוע. בברכה, ניצן.

תשובה

שלום ניצן.

כאשר החבר שאל את הרכב מאימא שלך ללא ידיעתה הוא גזל אותו.[1] את אמנם ביקשת ממנו אבל זה לא מוריד מהאחריות שלו.[2] גזלן חייב להשיב את הגזלה, ואם היא ניזוקה, עליו לשלם את הנזק.

אפילו אם לא היינו מחשיבים את החבר לגזלן, הוא הרי מזיק ומזיק חייב לשלם (אם לא היתה פה גזלה אפילו אם היינו מגדירים את החבר כשומר חינם הוא חייב בפשיעה, ופה זה יותר מפשיעה כי הוא מזיק בידיים).

לכן לדינא החבר צריך לשלם את מלוא הנזק.

אבל כמו שהקדמת ואמרת את ביקשת ממנו טובה והכנסת אותו למצב הזה לטובתך האישית ועל כן, אפילו אם מבחינת ההלכה אין מקום לחייב אותך בתשלום מכל מקום זה לא מוסרי שאת לא תשתתפי בנזק שנגרם עבורך ולמענך ותוך שותפות פעילה שלך בגזל. ולכן נראה, שכדאי שתשתתפי בתשלומים, לפחות בשליש. 

 

[1] בבא מציעא דף מא ע"א, ושולחן ערוך חושן משפט שנט סעיף ה. נראה שגם אם נטלת את המפתח ומסרת לו, עדיין הגזלה מתבצעת ברגע הנסיעה ולא ברגע נטילת המפתח. אמנם בספר שמרו משפט [הגאון הרב זעפרני שליט"א] ח"ב עמוד פא סובר שנהוג שמסירת המפתח של הרכב היא הקניין של השכירות או השאלה של הרכב (מדין סיטומתא), אך בכל הנוגע לגניבה וגזילה אין מנהג כזה, ואפילו אם הוא בגדר שואל שלא מדעת, עדיין הקניין צריך להיות קניין גניבה. וצ"ע.

[2] אין שליח לדבר עבירה, ולכן האחריות על השליח. אם את לא סיפרת לו שהאימא לא הרשתה לך נחלקו הראשונים האם יש שליח לדבר עבירה בשוגג, ודיון זה נוגע לענייננו באופן עקיף בלבד.