הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

אונאה בשכר של חשמלאי

הרב עמוס ראבילו
חשמלאי נתן הצעת מחיר של 800 שקל עבור עבודה. הלקוח חשב שאמר 1800 וביקש הנחה של 200 שקלים והעובד הסכים. המחיר נקבע על ידי המוכר בהסכמת הקונה, ובנוסף מותר לבקש הנחה אפילו אם יש בזה אונאה ובתנאי שההנחה ניתנת מרצון.

אונאה בעבודת חשמלאי

השאלה

 שלום וברכה הזמנתי חשמלאי שיעשה אצלי עבודה והוא אמר לי שזה יעלה 1800 ובקשתי שיוריד קצת מהמחיר והוא אמר שנוריד 200 שקל ואחרי שגמר את העבודה הוא ביקש 600 שקל כמו שסיכמנו כי הוא אמר שלא אמר לי בהתחלה 1800 אלא 800 ואני לא שמעתי נכון. כמה אני צריך לשלם לו (והאם יש הבדל אם הטעות הזאת היא פחות מכדי הונאה ממחירי השוק או לא) אם אפשר בבקשה לנמק תודה רבה

 

תשובה

שלום רב,

א. הקונה חשב שהמחיר גבוה והמוכר חשב שהמחיר נמוך, מה המחיר?

המחיר הוא מה שהמוכר הסכים לו, כיוון שהוא זה שהפסיד כביכול והוא מחל על המחיר הגבוה הרי שהמחיר נקבע לפי מחשבתו[1].

ב. אונאה בשכר פועל

הרמב"ם והשולחן ערוך חילקו בין אונאה של פועל (עובד יומי או חודשי וכדומה) ובין קבלן (נשכר להשיג תוצאה ולא לזמן). אצל פועל אין אונאה, ואילו אצל קבלן יש אונאה[2]. אני מניח שמדובר על קבלן.

ג. אונאה כאשר המוכר ידע ונתן הנחה במודע

מותר לקונה לבקש הנחה ולמוכר לתת הנחה אפילו אם מדובר על מחיר הנמוך ממחיר השוק כי זה דרך מקח וממכר[3], ובתנאי שההנחה ניתנת מרצון ולא מתוך בושה וחוסר נעימות[4].

 

 

[1] דומה למה שמבואר שאם אמר לחבירו שחייב לו 100 והחבר אמר שלא חייב לו כלום, פטור מלשלם, כיוון שהחבר מחל וכן במקרה שלפנינו.

[2] רמב"ם מכירה יג, טו, יח, שולחן ערוך רכז סעי' לג, לו.

[3] מצאנו פעמים רבות בהלכה דיונים אודות הנחה: לדוגמא, כאשר שלח שליח לקנות והוזילו את המחיר עבורו האם ההפרש לשליח או למשלח וכן עוד דיונים. בכל הדיונים הללו לא עלתה כלל השאלה של אונאה, וזאת משום שזה דרך מקח וממכר להוזיל מתוך ידיעה ברורה שזה המחיר, אך מוזילים אותו מפני טעמים שונים. ודומה למה שמבואר בגמרא על מנת שאין לך עלי אונאה אין בו אונאה, ואפילו איסור נראה שאין.

[4] הנחה מתוך בושה וחוסר נעימות היא בעייתית- ראו בבא מציעא כב:.