הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

תביעת ביטוח על החזר עלות שכפול מפתח שאבד ואחר כך נמצא

הרב עמוס ראבילו
אם חברת הביטוח הורתה למבוטח לשכפל את המפתח ואחר כך המפתח האבוד נמצא - המבוטח זכאי לקבל מהחברה את עלות השכפול. במקרה שהשכפול נעשה לפני הוראה מפורשת מסתבר שהדבר תלוי במשך הזמן שלקח משעת איבוד המפתח ועד למציאתו.

השאלה

שלום לרב,

במסגרת ביטוח רכבי , ישנה הרחבת ביטוח גם לאובדן מפתח הרכב. מפתח הרכב אבד ולאחר שכמה ימים לא נמצא הלכתי לשכפלו בידיעה ותקוה שהביטוח ישלם (למעט דמי השתתפות עצמית). ביקשתי מהמשכפל חשבונית המאשרת את סוג השירות ועלותו. יום לאחר השכפול, ולפני ששלחתי לחברת הביטוח את התביעה, נמצא המפתח. אציין שאין התייחסות בפוליסה לסיטואציה בה נמצא המפתח. האם מותר לי לתבוע את חברת הביטוח על שכפול המפתח? תודה

 

התשובה

לדבר זה לא מצאתי ראיה מפורשת בפוסקים. ולכן רוב התשובה היא מסברה:

תמצית התשובה

א. אם הלקוח התקשר לחברה, דיווח על אובדן המפתח ואמרו לו לשכפל, ואח"כ נמצא המפתח (אחרי ששכפל) יכול לתבוע את הביטוח.

ב. אם הלקוח לא התקשר לחברת הביטוח, וכבר עבר מספיק זמן שהמפתח ייחשב אבוד, והלך ותיקן, נראה שיכול לתבוע את חברת הביטוח, כי ודאי שאם היה מתקשר היו אומרים לו לשכפל.

ג. במקרה ולא עבר די זמן אין לתבוע את החברה מבלי ליידע אותה שהמפתח נמצא.

תשובה בהרחבה

במקרים אחרים של הפעלת ביטוח – כגון בעקבות תאונה או גניבת רכב – חברת הביטוח מפרטת היטב את התהליך לקבלת תשלום. בגניבת רכב התשלום ניתן רק אם הרכב לא נמצא בתוך 30 יום, ורק אחרי שהלקוח העביר את הבעלות לחברת הביטוח. בתאונה הלקוח חייב לחכות לשמאי שיאמוד את הנזק, ואם יתקן על דעת עצמו – לא יזכה בפיצוי.  

במקרה של אובדן מפתחות הביטוח אכן לא מפרט מה קורה כאשר המפתח נמצא. בנוסף, אין פירוט כמה זמן המפתח צריך להיות אבוד בטרם ישכפלו אחר. משיחה עם חברת ביטוח אחת עלה, שחברה זו לא מקפידה על כך שהלקוח יתקשר מיד עם אובדן המפתח וישאל מה לעשות, ומבחינתה הלקוח יכול קודם לשכפל ואז לתבוע.

ניתן לדמות זאת לגמרא (בבא מציעא לה, א) המספרת על אדם שהפקיד נזמים אצל חברו, השומר לא זכר היכן הניח אותם וחויב בתשלום. כיוון שלא שילם רב נחמן גבה ממנו את ארמונו. לבסוף נמצאה האבדה, שבינתיים התייקרה מאוד. רב נחמן פסק שהארמון חוזר לשומר והנזמים למפקיד, כיוון שהגביה היתה בטעות. אך אם השומר היה מסכים לשלם מרצונו, הוא היה זוכה בנזמים והם היו שלו.

ניתן לדמות את הביטוח לשומר (אע"פ שודאי ניתן לחלק בין המקרים), ולראות מהסוגיה שברגע שהביטוח אומר שבדעתו לשלם, הביטוח מופעל.

גם אם הביטוח לא אומר במפורש דבר, אם ברור שסוכן הביטוח היה אומר ללקוח לשכפל את המפתחות, אע"פ שלא אמר הרי זה כאילו אמר. לכך יש להוסיף, שאם החברה מורה למבוטח לשכפל מפתח יתכן שהיא מתחייבת לשלם את עלות השכפול מדין הסתמכות (שו"ע חו"מ שו, ו).

אבל אם המפתח לא אבד למשך זמן ארוך, וקשה להניח שחברת הביטוח היתה אומרת למבוטח במקרה כזה לשכפל, אין אפשרות לתבוע את החברה.