הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

עיכוב מעצר אדם שאינו משלם מזונות זמניים / פד"ר 1009689/18

הרב דוד לאו ( בית הדין הרבני הגדול)
אדם שנפסק שעליו לשלם מזונות זמניים, אבל הבירור נמשך זמן רב, לא שילם את המזונות. הוא מבקש לעכב את מעצרו. הרב דוד לאו מבאר מה מהותה של קביעת מזונות זמנית, כיצד היא מתחשבת באינטרסים של הצדדים, ומכריע שאין לעצור את האיש בגין חובותיו, אך יש לעצרו אם לא ישלם בעתיד. כמו כן הוא קובע שיש לדון בהקדם בסידור הקבע.

ב"ה

תיק 1009689/18

בבית הדין הרבני הגדול ירושלים

לפני כבוד הדיין:

הרב הראשי לישראל הרב דוד ברוך לאו

המערער:            פלוני  

נגד

המשיבה:            פלונית (ע"י ב"כ עו"ד שירה דרורי-סאלם)

הנדון: עיכוב ביצוע חלקי של פסק דין למזונות ילדים

החלטה

לפני בקשה להבהרת החלטה מיום ט"ז בסיון תשע"ו (22/06/2016).

בהחלטה זו נקבע כי טענותיו של המבקש בדבר גובה מזונות זמניים צריכות הן להישמע בפני בית הדין האזורי, כמו כן התבקש בית הדין האזורי לקבוע למבקש דיון בזמן קרוב.

כעת הוגשה כאמור בקשה נוספת מטעם המבקש שכותרתה בקשה להבהרת החלטה. בבקשה זו כותב האב כי אינו מבקש לעכב בפועל את החלטת בית הדין האזורי בדבר חיוב המזונות, אמנם מבקש הוא כי לא יוצאו נגדו צווי מעצר עד לקיום דיון בפני בית הדין האזורי.

לאחר שיקול דעת ולאחר בחינת עמדת הצד השני כפי שבאה לביטוי בתגובתה מיום ט"ז בסיון תשע"ו (22/06/2016), נראה לי כי יש לקבל בצורה חלקית את הבקשה. וכך לעת עתה אני מעכב הפעלת הליכי מעצר בהוצאה לפועל כנגד המבקש ככל הנוגע למזונות עבר עד לקיום דיון בבית הדין האזורי.

אבהיר את הדברים.

מזונות זמניים מטבע הדברים נפסקים ללא בירור מספיק ליכולתו של החייב או לצורכם של הקטינים. פסיקה זו נעשית מתוך אילוץ כאשר בית הדין אינו יכול לברר את הדברים בצורה מידית, ומנגד הקטינים צריכים הם להתפרנס ואין הם יכולים להמתין לבירור העניין בבית הדין. משכך על בית הדין לקיים דיון בזמן סביר לאחר הפסיקה כדי לבחון ולאזן את החיוב שנקבע, ואכן בהחלטת חיוב המזונות קבע בית הדין דיון נוסף כשבועיים לאחר מכן ונקבע גם כי על הצדדים להגיש סיכומים בעניין המזונות. אלא שכתוצאה מחילופי הרכב וסיבות שאינם תלויות בבית הדין נתקע ההליך, ועד לזמן זה מחויב האב לשלם את אותם מזונות זמניים למרות שעבר כבר כשנה מזמן אותה החלטה.

במצב דברים זה אין מקום להיזקק לגובה המזונות, ואף לא לעובדה כי בפועל האב לא שילם את סכום המזונות שמעבר לסכום ששילם הביטוח הלאומי. ייתכן שאף האב אינו בא בידיים נקיות לבית הדין כפי שציין בית הדין האזורי שסרב בעבר לעכב ביצוע חיוב המזונות, אבל למרות כן ברור כי כניסתו של אדם לכלא ללא שמוצה הליך הבירור בעניינו אינה צודקת.

מנגד עומדת לפניי גם ההנחה כי ככלל אין בית הדין הגדול מתערב במזונות זמניים באשר נצרכים הם לקטינים, וכן טענת הצד השני כי אם לא יופעלו הליכי מעצר יימנע האב מתשלום מזונות כלל.

נראה כי דרך הביניים בתיק זה היא להורות כי לעת עתה לא יתקיימו הליכי מעצר בגין חובות עבר, אמנם יוכלו להתקיים בגין חובות עתיד. החלטה זו מאזנת בין צרכי הקטינים השוטפים לבין המצוקה שנקלע אליה האב מחמת אי קיום דיון.

אמנם אבקש להביע הערתי בנושא.

לו היה האב, הטוען שאין לו יכולת כלכלית לשלם סכום גבוה כל כך, משלם ולו חלקית מהסכום, הייתי לומד מכך שאכן אכפת לו מילדיו ורק הקושי הכלכלי אינו מאפשר לו לכלכלם.

אבל אב שאינו משלם אגורה, גם לא את הסכום המינימלי שאותו הוא מבקש שיחייבוהו בלבד, מוכיח כי אינו רוצה לשלם! וזאת נקודה המחייבת את בית הדין להפעיל את הכלים העומדים לרשותו, כולל מעצר, כדי לגרום לו לשלם לילדיו את מינימום חובתו.

במקרה זה, היות שבקשתו נמשכת כבר למעלה משנה, אני מסכים שעוד לא יופעל כנגדו חיוב המעצר, אך בתנאי שיתקיים דיון בבקשה זו בחדש הקרוב ויוכרע גובה המזונות.

על פי האמור בית הדין מורה כדלקמן:

1) כאמור בהחלטה מיום ט"ז בסיון תשע"ו (22/06/2016) עניין גובה המזונות צריך לידון בפני בית הדין האזורי.

2) מעכב הפעלת צווי מעצר על ידי ההוצאה לפועל ככל הנוגע לחיובים מחמת מזונות עבר (חובות שנצברו עד ל-15.6.16) וזאת עד לקיום דיון בבית הדין האזורי.

3) על האב לדאוג לתשלום שוטף של המזונות מכאן ולהבא. יודגש כי לא יתקבלו בקשות נוספות בתיק זה.

4) מבוקש מבית הדין האזורי לקיים דיון בעניין מזונות הקטינים לפני פגרת הקיץ.

יש להעביר החלטה זו לשימת לב הראב"ד שיקבע הרכב בהקדם.

 

ניתן ביום כ"א בסיון התשע"ו (27/06/2016).

 

הרב דוד ברוך לאו