הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

זכויות יוצרים ג - העתקה לצורך שימוש מסחרי - מתוך שו"ת משפטי ארץ חלק א

הרב חיים בלוך, הרב דניאל כץ, הרב עדו רכניץ
העתקת מוצר בכללה אסורה וכאשר מדובר בהעתקה לצורך מסחרי הדין חמור עוד יותר. החומרה נובעת מכך שאדם מרוויח כסף מעבודתו של אדם אחר, בשונה מאדם שמעתיק לצורך פרטי ואיננו מרוויח כסף אלא רק נהנה (וחוסך כסף). ועל כן יש מקום לחייב את המרוויח לשלם ליוצר על השימוש ביצירתו על בסיס דין "נהנה" שבשולחן ערוך (שהוזכר למעלה), ומבלי להזדקק לחוק או לתקנה מיוחדת. גם חוק "זכויות היוצרים (תשס"ח-2007, סעיפים 62-61) מחמיר בעניין וקובע שהעתקה לצורך מסחרי היא גם עבירה פלילית.

העתקה לצורך מסחרי

העתקת מוצר בכללה אסורה וכאשר מדובר בהעתקה לצורך מסחרי הדין חמור עוד יותר, כפי שכתב הרב אברהם כהן (עמק המשפט ד, עמ' תתטו):

אדם שמשלם לטכנאי על העתקות תוכנות, הרי וודאי הוא זה שמסייע לו להתפרנס מהעבירה. ואוי לו לטכנאי שמתפרנס מדברים הללו. והוא הדין באלו שצורבים על גבי תקליטור ריק אחד, עשרות תקליטורים של שירה וכדומה, ומוכרים זאת תמורת סכום פעוט, שעוונם גדול מנשוא. ואסור לסייע להם ולקנות מהם.

החומרה נובעת מכך שאדם מרוויח כסף מעבודתו של אדם אחר, בשונה מאדם שמעתיק לצורך פרטי ואיננו מרוויח כסף אלא רק נהנה (וחוסך כסף). ועל כן יש מקום לחייב את המרוויח לשלם ליוצר על השימוש ביצירתו על בסיס דין "נהנה" שבשולחן ערוך (שהוזכר למעלה), ומבלי להזדקק לחוק או לתקנה מיוחדת..

גם חוק "זכויות היוצרים (תשס"ח-2007, סעיפים 62-61) מחמיר בעניין וקובע שהעתקה לצורך מסחרי היא גם עבירה פלילית.

העתקת תוכנות ומכירתן

שאלה מס' 1

רציתי לברר אם ישנה דעה הלכתית שאוכל להסתמך עליה כדי למכור משחקי מחשב שאני צורב. מדובר בכמות קטנה, זה לא משהו עסקי ולא בסדר גודל מסחרי (סתם לשכנים וחברים). חשוב לציין כי מדובר במשחקים שנמכרים בחנויות, אבל ניתנים גם להורדה דרך האינטרנט בחינם באמצעות תוכנות לשיתוף קבצים. בקיצור, זה כמו לקנות את המשחקים ולצרוב לאחרים, העניין הוא שאני רואה שני סניפים להקל ורציתי לשמוע את דעת הרב.

סניף א: אני מעריך שאנשים שיקנו ממני לא היו קונים את זה במחיר של החנות, כך שאולי אין זה הפסד למוכר.

סניף ב: כמו שהזכרתי, אלו משחקים שניתן להשיג בדרכים "לא חוקיות", כך שאולי יש בזה משום ייאוש מדעת כיון שחברות המשחקים מודעות לעניין.

תשובה

אסור לך לנהוג כך. העתקה לצורך מסחרי אסורה, ואין משמעות לכך שאתה מוכר בהיקפים קטנים. בסופו של דבר אתה מרוויח כסף מעבודתו של היוצר ולא משלם לו.

העובדה שמדובר בקונים שלא היו קונים במחיר המלא איננה סיבה להתיר, כיון שהבעיה המרכזית במקרה זה איננה בשימוש שלהם, אלא ברווחים שלך. גם העובדה שהמשחקים מופיעים באתרי השיתוף, אינה פותרת את הבעיה שלך. כפי שנבאר לקמן, טעמו של מי שמתיר הורדה מאתרי שיתוף הוא שזכויות יוצרים מוגנות רק מכוח החוק, על פי הכלל דינא דמלכותא – דינא, ובמקום שהחוק אינו נאכף הוא בטל.

ואולם במכירת הדיסקים יש בעיה כפולה: האחת, בנוגע למכירת דיסקים מועתקים כן מתבצעת אכיפה מסוימת, והשנייה, הדבר ככל הנראה אסור מן הדין ללא צורך בתקנה, ואז אין משמעות לשאלה מה מקובל (כשם שנוהג לגנוב אינו מתיר את איסור גניבה).

סיוע בהעתקת תוכנה לצורך מסחרי

שאלה

1. לידיד שלי, שאיני יכולה לסרב לו, נודע כי יש לי אפשרות להשיג תוכנה מסוימת. חשבתי שזה לשימושו האישי, אך התברר לי שהוא מעוניין לצרוב אותו ולהתקין אותו אצל אחרים בתשלום. לא אמרתי לו כן מוחלט, אלא אמרתי לו שאבדוק האם אני יכולה להשיג לו.

אני מרגישה שזה לא בסדר, אך איני יודעת איך לסרב. מה לעשות? פתאום להגיד שאיני יכולה? לשקר ולומר שהאדם שיש לו את התוכנה לא מוכן לתת יותר? הרי הוא יכול למצוא פתרון, כגון: להעביר אליו דיסקים שיצרוב אצלו.

2. הבנתי שיש מחלוקת בעניין דיסק צרוב, כי מותר לאדם שקנה את הדיסק לתת לאחרים. האם זה נכון?

תשובה

אסור להעתיק תוכנה לצורך מסחרי מבלי לשלם. ולכן, אסור לך לסייע לו, כשם שאסור לסייע לאדם שמבקש לעבור עבירה.

למרות שמדובר באדם קרוב ובעל סמכות אין זה מתיר לעבור על איסורים. אולם, כיון שאת מרגישה שאינך יכולה לומר לו את האמת, תוכלי לומר לו שמי שמחזיק בתוכנה אינו מסכים לשתף פעולה, כיוון שמותר על פי ההלכה לשקר כדי להינצל מאיסור (כף החיים תקסה, לו). ומוטב שתדברי עם אותו אדם שהתוכנה ברשותו ותסבירי לו שעליו לסרב לשתף פעולה, כך שבעצם תאמרי את האמת.

העתקת מוסיקה לצורך הוראת מחול

שאלה

אני מתחילה כעת לעסוק במוסיקה במסגרת לימודי תנועה ומחול, ובמקצועי אזדקק לסוגי מוסיקה שונים (בעיקר חלק מדיסקים, כלומר, רצועות ("טרקים") בודדים). אני צריכה לאסוף אוסף של מוסיקה לעבודה. האם מותר לי לצרוב דיסקים (שלמים או רק רצועות בודדות) לצורך עבודתי בלבד?

תשובה

אין להשתמש לצורך עבודה בשירים מועתקים, מה גם שכיום ניתן לרכוש באינטרנט שירים בודדים במחיר סביר.

העתקת שיעורים והפצתם בתשלום

שאלה

יש בידי סט של דיסקים לשמיעה ובהם הלכות פסח. קיבלתי את הדיסקים בחינם מרב אחד בשכונתי. אני יודע שבדרך כלל אסור לצרוב דיסקים, אבל האם במצב כזה שגם קיבלתי בחינם וגם זה להפיץ הלכות יהיה מותר?

אם מותר לצרוב, האם יהיה מותר גם לבקש ממי שאני נותן לו עותק של הדיסק תשלום קטן בשביל הדיסק הריק שעלה לי כסף, ואולי גם לתת חלק מהתשלום לצדקה?

תודה מראש. אגב, הסיבה לדחיפות היא, כי אם מותר לי לצרוב אני רוצה להתחיל מהר!

תשובה

עליך לברר האם יש זכויות יוצרים על השיעורים. אם מדובר בשיעורים ללא זכויות או שהדובר מעוניין שיופצו ככל היותר, אז יש אכן מצווה להפיץ אותם. במקרה כזה, בוודאי שאין בעיה לגבות את מחיר העלות כולל שעות העבודה שלך. מסתבר שאסור לגבות סכום גבוה יותר מהמקובל על עבודה כזו, כיון שבמקרה שיש רווחים היוצר אינו מוחל על זכותו לקבל חלק מהרווחים (עמק המשפט חלק ד, סימן לו, אות יט).

אולם, אם תגלה שמדובר בדיסק שיש עליו זכויות יוצרים, אין להפיץ אותו, כיון שזיכוי הרבים בלימוד הלכה, יוצא בהפסד של המזכה שנכשל ומכשיל את הרבים בספק איסורי ממון.

שימוש זמני בתוכנה מועתקת לצורך בדיקתה

שאלה

לאחרונה עברתי קורס בעריכת וידאו, התוכנה שלמדתי להשתמש בה עולה בסביבות 500 דולר. בכוונתי לקנות אותה באופן חוקי כאשר אכנס לתחום מבחינה מקצועית. שאלתי היא – האם מותר לי בינתיים להוריד אותה מהאינטרנט כדי להתאמן בבית עד שאהיה בטוחה שאני רוצה לעסוק בתחום עם תוכנה זו? קצת מרתיע אותי להוציא סכום גדול אם אני לא בטוחה שבאמת אשתמש בה.

תשובה

אם מדובר בשימוש זמני לצורך בדיקה ולא בשימוש מסחרי נראה שהדבר מותר. אבל אם כוונתך להתאמן על מנת לשפר את יכולתך, הרי שזהו שימוש מסחרי (כיון שבעתיד תוכלי להפיק רווחים בכישורייך) ועל כן צריך לרכוש את התוכנה.

מערכת הפעלה למחשב ללא רישיון

שאלה

באתי לחנות מחשבים, ביקשתי מהמוכר לקנות מערכת הפעלה של מיקרוסופט הוא נתן לי דיסק וחוברת שעליה יש מסגרת עם ה"קוד של המוצר". הדיסק הוא דיסק של מערכת ההפעלה של מיקרוסופט בגרסה אנגלית בלבד, והחוברת שעליה ה"קוד" מיועדת לתקליטור בעברית בלבד. זאת אומרת שבמקור התקליטור והחוברת האלה לא באו ביחד.

התקשרתי לחברה ונאמר לי שבגלל חוסר ההתאמה בין התקליטור לחוברת עם ה"קוד", אסור לי להשתמש בהם. המוכר אמר שכבר עברה שנה בערך והוא לא יקבל את זה חזרה, גם אם אני אביא את הקבלה, כי יתכן שהוא אכן נתן לי תוכנה עם רישיון חוקי ואני טועה.

מה לעשות? האם אסור לי להשתמש?

תשובה

מבירור שערכנו עולה שלכל תוכנה חוקית מצורף רישיון. על כן אם אין לתוכנה רישיון – הרי שרומית על ידי המוכר. מבחינה הלכתית תוכל להשתמש בדיסק שבידך מדין "תקנת השוק", המגנה על קונה מגנב בתום לב, ומאפשרת לו להשתמש בגניבה כל זמן שלא פוצה על ידי מי שנגנבה ממנו (שו"ע חו"מ שנו, ב).

שימוש בשיר על ידי צלם אירועים כמוזיקת רקע

שאלה

האם צלם אירועים המעוניין לערוך קליפים מהאירוע כשברקע שיר אחד או שניים מדיסק מקורי של זמר, צריך לרכוש את הדיסק או שמותר לו לצרוב את השירים בהם הוא מעוניין להשתמש?

תשובה

אין להוסיף שירים לקליפ, גם אם קנית את הדיסק. אולם תוכל להוריד את השיר מאתר חוקי תמורת תשלום ולהוסיף אותו לקליפ, או לחילופין לקנות את הדיסק עבור הלקוח.