הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

דחיית בקשת רשות ערעור כיון שהדיון בערכאה הראשונה קרוב / בית הדין הגדול 1389890/3

הרב שלמה שפירא ( בית הדין הרבני הגדול)
בית הדין הגדול דחה בקשת רשות ערעור כיון שממילא בית הדין האזורי עומד לדון בתיק בזמן קרוב. וכן קבע שאין להחשיב ערב חג במניין ימי העבודה של בית הדין.

ב"ה

תיק 1389890/3

בבית הדין הרבני הגדול ירושלים

לפני כבוד הדיין:

הרב שלמה שפירא

המבקש:          פלוני   (ע"י ב"כ עו"ד ישראל ביאליסטוצקי)

נגד

המשיבה:        פלונית (ע"י ב"כ עו"ד הילה יחזקאל ועו"ד אביעד אושרי)

הנדון: דחיית בקשת רשות ערעור מטעמי יעילות הדיון; מעמדו של ערב חג לעניין מניין ימים הקבועים בתקנות הדיון

החלטה

לפניי בקשת רשות ערעור על החלטת בית הדין הרבני האזורי ירושלים (הרב אוריאל לביא – אב"ד, הרב דב דוד לבנון והרב חיים ו' וידאל) שהשיתה על המבקש סכום חודשי של 6,000 ש"ח בגין מזונות ארבעת ילדיהם של הצדדים, במסגרת חיוב מזונות זמניים, לשיטת המבקש – למרות משמורתם המשותפת של הילדים ותוך אימוץ טענות המשיבה בנוגע לגובה הכנסותיו שלו ללא ראיות לכך.

המבקש מעלה בבקשתו טיעונים שחלקם, גם אם לא כולם, ראויים לעיון ולדיון, ולוּ הייתה תשובת המשיבה לבקשתו מסתכמת רק במענה לגופם של טיעונים אפשר שהיה מקום ליתן את רשות הערעור ולדון בערעור עצמו בטיעוני המבקש לעומת טיעוניה של המשיבה.

אלא שהמשיבה העלתה בתשובתה גם טענה נוספת, שמעיון בתיק בית הדין קמא עולה כי יש לה 'רגליים', והיא כי בית הדין קמא הבהיר כי מתעתד הוא לבחון את טענותיו האמורות של המבקש בדיון שיתקיים כבר בכ"ט במרחשוון התשפ"ג (23.11.22), ומשכך מתן רשות ערעור לעת הזאת חסר תוחלת הוא שהרי אפשר שטיעוני המבקש יקבלו מענה שיניח גם את דעתו לאחר הדיון האמור – טרם שנדון בערעורו (שהרי דיון בערעור יוכל להיות רק לאחר שבהמשך למתן הרשות יוגש כתב ערעור, תוגש תשובה לערעור שלצורך הגשתה יעמדו למשיבה חמישה־עשר יום בהתאם לתקנות הדיון וייקבע מועד לדיון, שמטבע הדברים ובשל אילוצי היומן גם הוא לא יהיה מייד, בתוך יום יומיים לאחר מכן), וככל שלא כך יהיה ותינתן החלטה נוספת שתעמיד את החיוב במזונות על אותו סכום או על סכום אחר שיהיה מופרז בנסיבות העניין, לשיטתו של המבקש – לאחר בחינת מכלול הטענות והאסמכתאות, הרי שתעמוד לו למבקש הזכות להגיש אז ערעור או בקשת רשות ערעור, ואף היכולת לבחון את הטענות תהיה משופרת יותר, שעה שברקע תעמוד תמונה מלאה יותר ומן הסתם יעמדו גם נימוקים מפורטים של בית דין קמא שיכללו התייחסות למכלול הטענות והאסמכתאות.

נוכח האמור אני מחליט לדחות את בקשת רשות הערעור ולסגור את התיק.

בשולי הדברים, ולא בשולי חשיבותם, ייאמר כי את טענת המשיבה כי בקשת רשות הערעור הוגשה באיחור – לא קיבלתי:

עשרה ימים לאחר ההחלטה מושא הבקשה חלו בכ"ט באלול התשפ"ב (25.9) – ערב יום טוב של ראש השנה שהוא יום חופשה במערכת בתי הדין ושערי בית הדין, לרבות המזכירות, סגורים בו כליל. אומנם קיימת לקונה הן בתקנות הדיון בבתי הדין הרבניים בישראל, התשנ"ג, והן בתקנות הדיינים (פגרות), תשע"ג – 2013, ובמסגרתה אין התייחסות למעמדו של ערב יום טוב, אך דעתנו היא כי יש ללמוד סתום מן המפורש וללכת 'בתר טעמא':

משנקבע בתקנה רד(2) לתקנות הדיון בהקשר ל"בחישוב הזמנים שנקבעו בתקנות אלה" כאמור בתקנה רד(1) כי "היה היום האחרון של התקופה, שבת או מועד – וחול המועד בכלל – ייחשב במקומו כיום האחרון של התקופה יום החול הקרוב שלאחריו" ובסעיפים 5–6 לתקנות הדיינים (פגרות) כי "במניין מי תקופה שנקבעה בחיקוק, או שנקבעה בידי בית דין, יראו את יום ו' בשבוע כיום פגרה, אם הוא היום האחרון לפתיחת הליך או לביצועה של פעולה במהלך הליך בבית דין" וכי "תקופת פגרה לא תבוא במנין הימים שנקבעו בתקנות הדיון בבתי הדין הרבניים בישראל, התשנ"ג, או שנקבעו בידי בית דין, אלא אם כן הורה בית הדין הוראה אחרת", יש ללמוד מהוראות אלה גם לעניין ערב יום טוב ולקבוע בנדון דנן ובכל כיוצא בו כי ימי ערב יום טוב ויום טוב עצמו לא יבואו במניין הימים שנקבע בתקנות הדיון כמותרים בהגשת בקשת רשות הערעור, משחל היום האחרון של התקופה בערב יום טוב, והתקופה המותרת להגשת בקשת רשות הערעור תסתיים למוחרת יום טוב, בענייננו בג' בתשרי התשפ"ג (28.9.22) – המועד שבו אכן הגיש המבקש את בקשת רשות הערעור.

החלטה זו מותרת בפרסום בכפוף להשמטת פרטיהם המזהים של הצדדים.

ניתן ביום כ' במרחשוון התשפ"ג (14.11.2022).

הרב שלמה שפירא

 

עותק זה עשוי להכיל שינויי ותיקוני עריכה