הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

יד.ד. חובת בוררות בסכסוכי עבודה

הרב אורי סדן
ככלל הפוסקים מצדדים בפתרון של בוררות על פני השימוש בנשק השביתה אלא שקיימות גישות שונות הן ביחס למידת החובה בקיומה והן ביחס למהותה. . יש מן הפוסקים המחייבים בוררות וסוברים שזו אינה רק עדיפה על השביתה אלא הם מטרת השביתה ותכליתה, ויש מן הפוסקים הממליצים על הקמת מנגנון בוררות אשר יבחן את מידת הפגיעה שיוצרת השביתה יחסית לעוול שאותו היא באה לתקן.

מרבית הפוסקים כאמור מסתייגים מן השביתה. גם המתירים את השימוש המסויג בשביתה קובעים כי זה מותנה בקיומו של הליך משפטי בו יישמעו עמדות הצדדים, וייקבע אילו דרישות מכלל דרישות העובדים מוצדקות וחובה על המעסיק למלאן, ואילו דרישות אינן מוצדקות ויש לדחותן. וכך כתב הראי"ה קוק[1]:

בכל סכסוך מעין זה צריכים הפועלים לתבוע את נותן העבודה לבית דין. אם נותן העבודה מסרב, זכותם של הפועלים לכוף את המסרב גם בהכרזת שביתה. כמובן שיש רשות לדרוש שסכסוך מעין זה לא ימסר לבית דין רגיל אלא לבית דין מורחב ומורכב מרבנים מצויינים בגדלות התורה ויודעים ובקיאים בשאלות החיים והעבודה... או גם בעלי בתים אם שני הצדדים מסכימים לזה.

לדעת הרב קוק, הדין או הבוררות אינם רק עדיפים על השביתה אלא הם מטרת השביתה ותכליתה – לכפות על המעסיק להופיע בפני בית הדין של תורה או למלא אחר פסיקתו. את הפתרון האמיתי יספק רק בית הדין אשר יכריע בסכסוך העבודה ויקבע האם אכן הופר הסכם העבודה.

אולם, הפוסקים אשר הרחיבו את הבסיס ההלכתי של זכות השביתה תוך התבססות על זכות ההתאגדות או תקנות הקהל[2] לא הגבילו את עילות השביתה,[3] ואף לא סברו שקיימת חובת בוררות בסכסוכי עבודה[4]. אמנם הגמרא קובעת כי איגוד העובדים חייב לקבל את הסכמתו של "אדם חשוב", קרי, של תלמיד חכם המשמש גם כמנהיג פוליטי המצוי העולם המעשה לפרטי פרטיו. אולם, הגמרא עצמה מתנה זאת בקיומו של אדם שכזה[5], ובמציאות החיים הנוכחית (למעט קהילות מסוימות) אין רב המהווה מנהיג של כלל הציבור בכל תחומי החיים[6].

אמנם, גם מקרב פוסקים אלו יש מי שסובר שגם אם הדרישה המקורית של ההלכה להסכמת "אדם חשוב" אינה ניתנת ליישום כיום, הרעיון העומד מאחוריה הוא הצורך בריסון החלטות ההתאגדות, וזה אכן קיים. לכן לדעתם יש להתנות את השביתה באישורו של גוף משפטי אובייקטיבי, אשר לא יתבקש להכריע במחלוקת, אותה יפתרו הצדדים במשא ומתן, אלא יבחן את מידת הפגיעה שיוצרת השביתה יחסית לעוול שאותו היא באה לתקן[7].

כפי שנרחיב להלן, גם הפוסקים הסבורים כי זכות השביתה אינה מוגבלת, ואין חובת בוררות בהלכה סבורים כי יש להימנע משימוש בזכות זו בשירותים חיוניים[8]. אולם מכיוון שלא יעלה על הדעת כי עובדים אלו לא יוכלו להתמודד עם פגיעה בשכרם, כתבו הפוסקים שיש לקבוע חובת בוררות בשירותים אלו[9].

לכן נראה כי על פי ההלכה מן הראוי היה לחוקק חוק חובת בוררות בכל מגזרי התעסוקה בין במגזר הפרטי ובין במגזר הציבורי, ובכל תחומי התעסוקה. הבוררות תוסמך לדון בכל הפרת חוזה, או קשיים ביישומו, אך לא בהטבות שכר שאינן כלולות בחוזה.

עם זאת, לאור העובדה כי חלק מן הפוסקים העניקו לגיטימציה לזכות השביתה, ניתן להסתפק בחקיקה המחייבת בוררות מעין זו בשירותים חיוניים בלבד, כפי שיורחב מיד.

 

[1] הראי"ה קוק, בתוך: הרב כתריאל אפרים טכורש, כתר אפרים, יט. ברוח זו פסק בית הדין האזורי בתל אביב, פסקי דין רבניים ח, עמ' 129.

[2] ראו לעיל, סעיף א.

[3] ראו לעיל, סעיף ג.

[4] שו"ת אגרות משה חו"מ א, נט; שו"ת יחווה דעת ד, מח; שו"ת ציץ אליעזר ב, כג.

[5] בבא בתרא ט ע"א.

[6] שו"ת אגרות משה שם; שו"ת מנחת שלמה א, פז.

[7] שו"ת משפטי עוזיאל, חו"מ, מב, ו.

[8] שו"ת יחווה דעת ד, מח.

[9] הרב שאול ישראלי, הרבנות והמדינה, עמ' 331-326; הרב כתריאל אפרים טכורש, כתר אפרים, יט ח.