הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

ערעור על החלטה להפנות את הצדדים ליעוץ / בית הדין הגדול 1364595/2

הרב מיכאל עמוס ( בית הדין הרבני הגדול)
בית הדין האזורי הפנה את הצדדים ליעוץ. הבעל מבקש לערער על ההחלטה כי לטענתו אין תועלת ביעוץ והוא מבקש לזרז את ההליכים. בית הדין הגדול דחה את בקשתו.

ב"ה

תיק 1364595/2

בבית הדין הרבני הגדול ירושלים

לפני כבוד הדיינים:

הרב מיכאל עמוס

המבקש:          פלוני  

נגד

המשיבה:        פלונית (ע"י ב"כ עו"ד יוני שמיל)

הנדון: דחיית בקשת רשות ערעור על החלטה להפנות את הצדדים לייעוץ

לפניי בקשת רשות ערעור על החלטתו של בית הדין האזורי להפנות את הצדדים לייעוץ מקצועי שיסייע להם להגיע להסכמות לשלום בית או לגירושין.

המבקש מבקש לשכנענו בהעדר ההצדקה והסיכוי לשלום בית ובנחיצות להתקדם של כך בהליך הגירושין ושלא לעכבו בייעוץ כאמור שלדעתו הוא חסר תוחלת.

לאחר העיון בתיק בית הדין האזורי ובתשובת המשיבה לערעור אני קובע כי דינה של בקשת רשות ערעור זו להידחות על הסף מטעמי פרוצדורה ומטעמי מהות גם יחד.

מטעמי פרוצדורה, שכן על פי תקנות הדיון בקשת רשות ערעור צריכה להיות מוגשת בתוך עשרה ימים ממועד ההחלטה שעליה מבקש המבקש לערער. בפועל הוגשה הבקשה שלפניי למעלה מחודש לאחר אותה החלטה.

ומטעמי מהות, שכן בית הדין לא קבע שיש מקום לבקשה לשלום בית, כשם שלא קבע את ההפך. כל שקבע בית הדין הוא כי הצדדים יפנו לגורם מקצועי שיסייע בידם להגיע להסכמות לכאן או לכאן. סיכוייו של ערעור על החלטה שכזו להתקבל הם קלושים עד אפסיים, שכן ודאי שאין בה טעות בעובדות או בהלכה והסיכוי שייקבע כי יש בה טעות הנראית לעין בשיקול הדעת – אינו נראה לעין:

כשאין פסק דין המחייב גירושין, לא כל שכן כשלא ברור אם יש לצד המעוניין בגירושין עילת גירושין כלשהי, ועל אחת כמה וכמה כשאותו צד כלל לא תבע גירושין עד כה – ומובן מאליו שלא יוכל לאלץ את הצד האחר להתגרש ללא שיתבע גירושין, מכוח תביעתו של הצד האחר עצמו, שעתה חזר בו ממנה – הרי שייעוץ מן הסוג האמור הוא בדרך כלל הדבר הטוב ביותר לשני הצדדים, שכן יש יסוד להניח ולקוות שתוצאתו תהיה הסכמה (לכאן או לכאן) שתחסוך לשני הצדדים התדיינות ממושכת המכלה כוחות וממון והגוררת לא אחת גם נזק לילדים המשותפים. לאידך גיסא – אין ייעוץ כזה טומן בחובו כמעט שום פוטנציאל ממשי של נזק, פרט לעלות הייעוץ שזניחה היא בדרך כלל בהשוואה לעלותם של הליכים משפטיים ושל נזקיהם הנלווים.

הסיכוי שייקבע אפוא בסופו של יום כי החלטת בית הדין להפנות את הצדדים לייעוץ כאמור שגויה היא – סיכוי אפסי הוא שאינו מצדיק מתן רשות ערעור.

לא זו בלבד אלא שמתן רשות הערעור כשלעצמו יזיק ככל הנראה למבקש עצמו יותר משיועיל לו, שהרי המבקש מבקש לקדם את הגירושין במהירות האפשרית ואילו מתן רשות ערעור יגרור אחריו בהכרח את הערעור עצמו, דיון ייקבע מן הסתם רק לאחר פגרת הקיץ הקרבה ובאה, שהרי לא יהיה סיפק לפניה להגשת ערעור תגובה לו וקביעת מועד לדיון, ואולי אף לאחר פגרת החגים, ורק לאחר כל זאת יינתן פסק דין בערעור, פסק דין שסביר להניח שיידחה את הערעור – ואזי יגיעו הצדדים לאותה נקודה של פנייה לייעוץ (שלדעת המבקש מעכבת את הגירושין) אך באיחור של כמה חודשים, ואף אם יקרה הבלתי צפוי ויתקבל הערעור הרי שהצדדים לא יופנו אומנם לייעוץ, אבל לא תהיה אפשרות לחייב את המשיבה להתגרש – אזי ייאלץ המבקש להגיש תביעת גירושין, שמן הסתם יארכו כמה חודשים עד שתוכרע, ואזי: ספק אם תתקבל, וגם אם כן – תוכל המשיבה המבקשת שלום בית לערער עליה וכו'

סוף דבר: אם חפץ המערער לקדם את הליכי הגירושין מוטב לו עצמו לצעוד בדרך שהתווה בית הדין קמא, שאולי תביא אותו להסכמה לשלום בית, אך גם אם לא – ולדעתו של המערער אין סיכוי לכך – אולי תביא את המשיבה להסכמה לגירושין, מה שיזרז את הגירושין ויביא לקיומם בדרך הקצרה, הזולה והמכובדת יותר.

הדרך האחרת – ספק גדול, בלשון המעטה, אם צודקת היא, וללא כל ספק – אינה חכמה.

סוף דבר

א.         בקשת רשות הערעור נדחית.

ב.         התיק ייסגר.

ג.          ההחלטה מותרת בפרסום בהשמטת פרטיהם המזהים של הצדדים.

ניתן ביום כ"ט בסיוון התשפ"ב (28.6.2022).

הרב מיכאל עמוס

 

עותק זה עשוי להכיל שינויי ותיקוני עריכה