הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

ביצוע החלטה הפוטרת ממזונות שמכוח הסכם ב'ילדים' בגירים היכולים לדאוג לעצמם / פד"ר 1209165-3

ב"ה

תיק 1209165/3

בבית הדין הרבני הגדול ירושלים

לפני כבוד הדיינים:

הרב יעקב זמיר

המערערת:      פלונית (ע"י ב"כ עו"ד משה פרדס)

נגד

המשיב:           פלוני   (ע"י ב"כ עו"ד סיגל בלינסון שפרן, עו"ד קארין בר־כליפא וטו"ר יעקב קלמן)

הנדון: ביצוע החלטה הפוטרת ממזונות שמכוח הסכם, למרות ערעור עליה, למרות ה'פגיעה' ב'ילדים' – בגירים היכולים לדאוג לעצמם

החלטה

לפניי בקשת המערערת לעיון חוזר בהחלטתי שלא להמשיך את עיכוב ביצוע פסק דינו של בית דין קמא ולהחליט בתום העיון לבטל את אותה החלטה ולהורות על עיכוב הביצוע. לפניי גם תגובת המשיב לבקשה זו בהתאם להוראתי בהחלטה קודמת כי המשיב יגיב לבקשה.

לאחר בחינת הטענות אני קובע כי החלטתי שרירה וקיימת ושב ומבהיר כי אין הצדקה לעיכוב הביצוע.

בהחלטה הקודמת קבעתי:

אין מקום לעיכוב ביצוע שמשמעתו המעשית היא ביצוע, ביצוע העברת בעלות בהתאם להסכם ובניגוד לפסק הדין וביצוע תשלומי מזונות לילדים שכיום כבר אף אחד מהם אינו קטין ואינו זכאי למזונות מן הדין אלא מכוחו של ההסכם. לפיכך בנוגע לכך יחול פסק דינו של בית דין קמא עד להכרעה בערעור ולא יעוכב וממילא לא תיעשה כל פעולה להעברת הבעלות בנכס המשותף לטובת המערערת וכמו כן לא יידרש המשיב לשלם מזונות. 

המערערת, בבקשה שבה עסקינן, הבהירה כי העברת הבעלות נעשתה זה מכבר והנכס אף נמכר לצד ג' וכי כל שעומד על הפרק בהקשר זה הוא מניעת המשיב מלהגיש תביעות נגדה בשל חלקו, שלפי פסק הדין מושא הערעור, בנכס, וכן תביעות להשבת כספי המזונות שנגבו אליבא דפסק הדין שלא כדין.

המערערת מטעימה כי אם לא תתקבל בקשתה עלולים ילדי הצדדים להיפגע מכך שכן המשמעות היא פטור של המשיב ממזונותיהם.

המשיב כלל בתגובתו גם טענות בנוגע ליכולות הכלכליות של המערערת לעומת אלה שלו, מצבם הכלכלי של הילדים ואי־תלותם במערערת ובמזונות שישולמו לידיה – כולם בגירים, הצעירה שבהם חגגה לפני כמה חודשים את יום הולדתה השמונה־עשר, עומדת לדבריו לפני גיוס ואינה גרה עם האם, המבוגרים ממנה בני עשרים ושלוש ועשרים ושש.

לא כל הטענות העובדתיות האמורות הן טענות שיכולים אנו לקבוע עתה כי נכונות הן או כי אינן נכונות, אבל גילאי ה"ילדים" הם נתון שאינו שנוי במחלוקת ועולה גם מההסכם המדובר, ולאורם ברי כי אין מקום לקבל את הטיעון התמוה – כמעט הדמגוגי – על פגיעה במזונותיהם.

ממזונות ה"ילד" הגדול פטור המשיב לכולי עלמא אף אליבא דההסכם. גם משנהו, "ילד" בן עשרים ושלוש, יכול לפרנס את עצמו – אפשר שאף עושה כך, אך גם אם אינו עושה כך אין מקום כי נזיל דמעות של רחמים על מצבו העגום אם אביו יבקש שכך יעשה ולא יפרנס אותו, וודאי שאין מקום לחייב את האב לנהוג אחרת, ואפילו צעירת הילדים בת השמונה־עשרה ויותר יכולה לדאוג לעצמה, אף אם בדרך כלל נהוג כיום שהורים מפרנסים את ילידיהם גם מעבר לגיל זה, ואם כפי הנטען עומדת היא לפני גיוס – הלוא מחסורה יסופק מידיו של צה"ל. סיוע של הורים בכלל, או של אב גרוש ומכוחו של הסכם, לילדים שלאחר גיל זה הוא אולי מבורך, אבל אי אפשר לכפות עליו ובכל מקרה גם בהעדרו לא מדובר ב"ילדים רעבים" וב"עוללים שאלו לחם"...

אם יש הסכם תקף המחייב את האב לזון – חייב הוא כמובן למלא אחר התחייבותו, יכול אדם גם להתחייב לפרנס את מי שאינו בנו ואינו קרובו כלל ויהא גילו אשר יהא. אולם משנפסק כי ההסכם בטל – ואף אם הוגש ערעור על פסיקה זו, אין מעמדה שונה משל כל פסק דין אחר שחזקתו הוא שהוא תקף וכי הכלל הוא שאין מעכבים את ביצועו, והעיכוב הוא היוצא מן הכלל – אין מקום להורות על עיכוב הביצוע, שהוא כאמור הוראת ביצוע של תשלומים, מתוך רחמים על מצבם העגום, כביכול, של ה"ילדים".

אשר לטענה כי יש לעכב את המשיב מלהגיש נגדה תביעות שיתבססו על פסק הדין – מוטב היה לטענה זו שלא תבוא לעולם. זכותו של המשיב להגיש תביעות לכל ערכאה מוסמכת, אין כל סיבה למנוע ממנו להשתמש בתביעותיו בעובדת קיומו של פסק דין והמערערת מצידה תהיה רשאית כמובן לטעון בתשובתה לתביעות כאלה, בין השאר, כי פסק הדין אינו חלוט וכי הגישה עליו ערעור. סביר להניח כי פסיקה בתביעה כזו וקרוב לוודאי שאף דיון בה יתקיימו רק לאחר דיון ולגבי הפסיקה כנראה גם לאחר פסק דין בהליך שלפנינו והערכאה שתדון באותה תביעה תביא בחשבון בין השאר את פסיקתנו שלנו שעל בסיסה יתברר למפרע אם היה מקום לתביעה המבוססת על פסק דינו של בית דין קמא. מכאן שמלבד עצם עיכוב ההליכים אין המערערת צפויה להפיק תועלת משפטית של ממש מעיכוב ביצוע פסק דינו של בית דין קמא, בהקשר זה, ולא להיפגע מאי־עיכובו. הרצון לעכב את הגשת התביעה נגדה, כשלעצמו, ואולי בעקיפין לעכב את הכרעתה של אותה תביעה – מובן אולי, אבל פשיטא שאין בו שמץ צידוק לעיכוב ביצוע של פסק דין ולפגיעה בזכותו של המשיב לנהל הליכים ולתבוע את המגיע לו על פיו.

למעלה מן הצורך נציין כי המשיב עצמו כתב בתגובתו כי אינו מתעתד לנהל הליכים נוספים טרם הכרעתנו בערעור. יש היגיון בהתנהלות כזו של הימנעות מהליך שהיסוד לו הוא פסק דין הנדון בערעור, יסוד שאף אם אינו רעוע – מאידך גיסא גם אינו יציב דיו, אך אין המשיב חייב לנהוג כך ואין מקום שנאלצנו לנהוג כך באמצעות עיכוב הביצוע.

סוף דבר

א.         הבקשה לעיכוב ביצוע נדחית.

ב.         תיק עיכוב הביצוע ייסגר.

ג.          לפנים משורת הדין לא אשית על המערערת הוצאות לטובת אוצר המדינה בגין בקשה זו אף שבמידה רבה יש לראות בה בקשת סרק לאור כל האמור לעיל. שאלת החיוב בהוצאות לטובת המשיב תישקל – אם נתבקש לשוקלה – לעת הכרעתנו בערעור לגופו.

ד.         החלטה זו מותרת בפרסום בהשמטת פרטיהם המזהים של הצדדים.

 ניתן ביום י"ב באלול התש"ף (1.9.2020).

 

הרב יעקב זמיר

 

עותק זה עשוי להכיל שינויי ותיקוני עריכה