הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

חובת יישוב לאבטח אזור תעשייה בתחומו / ארץ חמדה גזית 77077

הרב אברהם גיסר, הרב עמוס ראבילו, הרב שמעון גרבוז ( ארץ חמדה גזית - עפרה)
בעל עסק באזור התעשיה תובע את הישוב שיכניסו את תחום אזור התעשיה לאחריות השמירה בישוב ויגדירו את זה באופן מפורש בנהלי השמירה, בית הדין קיבל את תביעת התובע וחייב את הישוב להגדיר מחדש את נהלי השמירה. בית הדין קבע שבמדינת ישראל אמורים הצבא וכוחות הביטחון להגן על התושבים, אולם כאשר הצבא אינו נותן מענה לעניין זה, חוזרת האחריות להיות מוטלת על בני הישוב כפי המפורט בשלחן ערוך. לכן וועד היישוב אחראי הן על התושבים והן על העסקים הפועלים בתחומו, ובכלל זה באזור התעשייה.

בס"ד, ד' בתשרי תשע"ח

24 בספטמבר 2017

תיק מס' 77077

פסק דין - החובה לאבטח איזור תעשייה בישוב

בעניין שבין:

התובע

בעל עסק באיזור התעשייה

הנתבעת

אגודה שיתופית של ישוב

 

 

א. עובדות מוסכמות

התובע הוא בעל עסק שאין ספק כי הוא תורם לפיתוח היישוב, הנמצא באזור התעשייה שבשטח היישוב (להלן: היישוב), ומחוץ לגדר הביטחון של היישוב. הימצאות העסק באיזור זה, מחייבת אחריות ביטחונית. בית הדין קיבל לידיו מהנתבעים הסכם לא חתום,  שלדבריהם מחייב אותם, ובו נאמר (סעיף 6 ד):

"האגודה מתחייבת לשלב את האיזור בסיורי השמירה של היישוב, ולסייע ככל יכולתה בהקמת מרכיבי ביטחון לאיזור".

במשך תקופה של למעלה משנה רבש"ץ של היישוב לא פעל בהתאם להוראות המפורשות של ועדת הביטחון של היישוב בכל הנוגע לביטחון אזור התעשייה וגם סיורי השמירה של תושבי היישוב לא נעשו בצורה טובה, ולפעמים לא נעשו בכלל.

 

ב. טענות התובע

התובע דורש כי יקבעו נהלי שמירה מדויקים מטעם היישוב ויאכפו אותם. הבעיה מתגברת בשבתות ובמועדים בהם אנשים נמנעים משמירה ראויה בשל אי בהירות הלכתית.

התובע דורש שהרבש"ץ יחובר לאזעקה המופעלת במפעל שלו ויוכל להגיע בעצמו לאזור.

בנוסף מבקש התובע להצטרף לכיתת הכוננות ושיינתן לו נשק על מנת שיוכל להגן על עצמו ועל רכושו.

התובע דורש גם 1000 ש"ח הוצאות תביעה בבית הדין, ו3,000 ש"ח הוצאות על 'פניות סרק' ופניה לבית הדין.

 

ג. תגובת הנתבעת

הנתבעת יוצגה ע"י מזכיר היישוב (להלן, לשם הנוחות, הנתבעים). הנתבעים אינם חולקים על התובע כלל וכלל. הם מסכימים שיש צורך לקבוע סידורי ביטחון ראויים, במסגרת היכולת הכלכלית שלהם כישוב מבודד וקטן. הם מבקשים מבית הדין עזרה בניסוח של הסדרים אלו.

הנתבעים צירפו מסמך בו מסוכם ביקור של קצין הגמ"ר באזור התעשייה. במסמך מצויין כי הצבא "אינו נותן מענה הנדסי לעסקים שממוקמים מחוץ ליישוב", ועל בעל העסק לדאוג למענה ביטחוני הולם. עוד נקבע כי באופן חריג הצבא אישר לסייר לצאת לאזור התעשייה בתנאי שהדרך אינה בוצית ובאישור הרבש"ץ.

 

ד. השאלות לדיון

1. על מי מוטלת האחריות לביטחון העסק.

2. מהם סידורי הביטחון הראויים, כאשר הצבא אינו לוקח אחריות מלאה על השטח.

3. דיני שמירה על רכוש במקום מבודד בשבתות ומועדים.

4. פיצוי על נזק והשתתפות בהוצאות משפט.

 

ה. האחריות לביטחון עסק הממוקם ביישוב

שני הצדדים ביקשו מבית הדין להכריע על מי מוטלת האחריות לביטחון העסק. 

בית הדין קובע כי היישוב הוא האחראי לסידורי הביטחון. בגמרא במסכת בבא בתרא (ז:-ח.) מדובר על גביית מיסים מבני הקהילה לצרכי ציבור, וביניהם שמירה על בני הקהילה ועל הרכוש:

"כופין אותו לבנות בית שער ודלת לחצר. ... כופין אותו לבנות לעיר חומה ודלתים ובריח".

ובשו"ע קסג,א:

"כופין בני העיר זה את זה, (אפילו מעוט כופין את המרובים) , לעשות חומה, דלתים ובריח לעיר."

וכתב הסמ"ע (סק"א):

"משמע בכל ענין אפילו אינה סמוכה לספר".

במדינת ישראל אמורים הצבא וכוחות הביטחון להגן על התושבים, אך כאשר הצבא אינו נותן מענה לעניין זה, חוזרת האחריות להיות מוטלת על בני הישוב. לכן היישוב אחראי לצרכי הביטחון של התושבים ושל העסקים הפועלים בתחומו, ובכלל זה באזור התעשייה, מתוך התחשבות במגבלותיו. זאת ועוד, בהסכם שעומדים הצדדים לחתום נאמר כי היישוב ישתדל לדאוג לצרכי הביטחון של המקום ככל יכולתו, וכך יש לנהוג. 

לשאלתנו הובהר כי היישוב הוא המעסיק של הרבש"ץ, וככל עובד הוא אמור לבצע את הוראות המעסיק. כמובן כל מעסיק צריך לחשוב ולהחליט על מה להקפיד עם העובדים שלו ועל מה לא, אך מציאות כזאת שעובד אינו מבצע הוראות מפורשות של המעביד, אינה תקינה, במיוחד במקרה דידן, בו תושבי היישוב נפגעים מחוסר ההקפדה הזאת.  

 

מסקנה: היישוב הוא האחראי לביטחון תושביו והעסקים שבתחומו, והרבש"ץ הוא עובד של היישוב הממלא את הוראות המזכירות.

 

ו. סידורי הביטחון הראויים

1. בכל הנוגע לאמצעים פיזיים (סלילת דרך, מצלמה, הכללת השטח בתוך גדר אחרת) שהצבא לא מספק, ועדת הביטחון של היישוב בשיתוף עם מזכיר היישוב ובנוכחות התובע, תדון בבקשות הללו בצורה מסודרת. הכרעותיה יהיו מחייבות, ויש לקיימן ככתבן וכלשונן.

2. בהוראות השמירה שנתנו לתושבי היישוב - בחידוד נהלי השמירה- סייר לילה (16.6) נכתב בנוגע לענייננו: 

" בכל שעות השמירה יש להיות בחוץ ולהסתובב ברחבי הישוב...  במהלך השמירה יש לבצע שני סיבובים רכובים, הסיבוב כולל נסיעה לאורך הגדר, ברחובות הישוב, נסיעה לאזור התעשיה (דרך הזיתים, בתוך השטח החקלאי בלבד) וירידה לצומת הכניסה לישוב. בשום אופן אין לנסוע בשטח! במהלך השמירה יש לבדוק את שלימות הגדר, אי הסתובבות אנשים חשודים וכל דבר חשוד אחר. "

בדיון הובהר לנו כי היחס של התושבים לשמירה על איזור התעשייה אינו כמקום שצריך לשמור עליו מצד הדין, אלא כמעין גמילות חסדים העושים עם התובע. בכדי להפסיק את היחס הזה, ולהדגיש את הצורך לשמור גם על אזור התעשייה, ייכתב סעיף מיוחד בחידוד נהלי השמירה החדשים, ובו ייכתבו נהלי השמירה על אזור התעשייה בסעיף נפרד. דוגמא לסעיף מעין זה:

שמירה על איזור התעשייה - על הסייר להגיע לאזור התעשייה במהלך הלילה פעמיים, ולבדוק את שלימות המבנה. אם יהיה צורך בכך הסייר ירד מהרכב ויבדוק את המצב בהליכה רגלית.

כמו כן יפורסמו נהלי שמירה לשומרים או לרבש"ץ החדש ובהם ייקבע שיש להגיע לאיזור התעשייה פעם אחת בסיור הפתיחה ופעם נוספת בערב.

 

3. נהלי פתיחה וסגירה של השער - במייל שנשלח ע"י התובע לנתבעים (מתאריך 17.7.17)  שכותרתו: "בעקבות פסק הדין שניתן בעניין הגדר" מצטט התובע מתוך פסק הדין: "הפתיחה והסגירה באחריות היישוב". בעקבות מייל נוסף של התובע  (ב6.8) באותו נושא, הנתבעים השיבו (במייל מתאריך 23.8) כי לא נכון יהיה לקבל בנושא זה החלטות סופיות ללא ישיבה עם הרבש"ץ החדש, ושנושא זה הוא רגיש. בית הדין קובע כי בימים אלו בו מתנהל תהליך בחירה של רבש"ץ חדש חייבים הנתבעים לעמוד על נושא שמירת אזור התעשייה ע"פ הנהלים שהוזכרו לעיל באופן ברור ומפורש כתנאי להעסקתו של רבש"ץ חדש.

 

4. חיבור למערכת האזעקה של המפעל - הרבש"ץ יחובר לאזעקה של המפעל, בתוך חודש ממתן פסק"ד זה.

 

5. הכנסת הנתבע לכיתת הכוננות-   בדיון בפני בית הדין ניכר היה שנושא זה לא נתון במחלוקת בין הצדדים. במיילים שנשלחו בין הצדדים הוזכרה סיבה פרוצדוראלית המונעת ממנו להיות חבר בכיתת הכוננות. לכן הרבש"ץ החדש יבחן בחיוב את הכנסתו של התובע לכיתת הכוננות. 

 

ז. דיני שמירה על רכוש בשבתות ומועדים

בדיון בפני בית הדין הועלתה שאלת השמירה על המפעל בשבת. כיוון שליישוב ישנו רב, על מזכיר היישוב לפנות אל הרב בבקשה לקבלת הנחיות מפורטות כיצד יש לשמור על איזור התעשייה בשבתות ומועדים. הנחיות אלו יפורסמו ברבים.

כמראה מקום בלבד נציין  למאמרו של הרב גורן "הבטחת המרעה בארץ ישראל" (בשנתון 'שנה לשנה' תשל"ט עמו' 151-154), למאמרו של הרב הנקין בתחומין ג (עמודים 30-36) ולמאמרו של הרב יהונתן בלס בתחומין לז (עמודים 33-44) הנוגע בנושא זה מכל היבטיו.

 

ח. פיצוי כספי

בכתב התביעה הוזכרה התביעה הממונית, אך בדיון בפני בית הדין לא הוזכר ממנה דבר, ואכן דינה להידחות על הסף. לא הובאה בפני בית הדין שום הוכחה על נזק כל שהוא, וביטול זמן אינו נזק, ודאי במקרה בו אין כוונה להזיק.

 בנוגע להחזר הוצאות משפט, על פי ההלכה כאשר שני הצדדים התנהלו בדיון המשפטי באופן סביר הם מתחלקים באגרת ביה"ד (שו"ת הריב"ש, תעה; שו"ת תשובות והנהגות ב, תרצו, בסופו). על כן הנתבעים יחזירו לתובע חצי מאגרת ביה"ד, סה"כ 500 ש"ח.

 

 

ט. החלטות

א. ועדת הביטחון של היישוב בשיתוף עם מזכיר היישוב ובנוכחות התובע תתכנס עד ר"ח חשוון תשע"ח, ותדון בסידורי הביטחון של איזור התעשייה (גדר, סלילת דרך, מצלמות וכדו'). הכרעותיה יהיו מחייבות, יש לקיימן ככתבן וכלשונן. ייקבע לו"ז מסודר לביצוע.

ב. המזכירות תפרסם עד ר"ח חשוון תשע"ח, הוראות נהלי שמירה חדשים בהם יפורטו נהלי השמירה על איזור התעשייה בסעיף מיוחד. בסעיף יפורטו במדוייק מספר הפעמים שיש להגיע לאיזור התעשייה. בנוסף יקבעו נהלים לשומרים בשעות היום.

ג. הפתיחה והסגירה של השער היא באחריות היישוב, כפי שנקבע בפסק הדין הקודם, ודברים ברוח זו צריכים להיקבע בהסכם עם הרבש"ץ החדש.

ד. יש לחבר את הרבש"ץ למערכת האזעקה של המפעל בתוך חודש ממתן פסק דין זה.

ה. הרבש"ץ החדש יבחן בחיוב את בקשת התובע להיכלל בכיתת הכוננות, ויודיע על החלטתו בתוך חודש ממתן פסק דין זה.

ו. מזכיר היישוב יפנה מיידית לרב היישוב, בבקשה לקבלת הנחייה, כיצד יש לשמור על איזור התעשייה בשבתות ובמועדים, ויפרסם את הנחיית הרב ברבים, מיד עם נתינתה.

ז. הנתבעת תשלם לתובע חצי מאגרת בית הדין בסך של 500 ש"ח, בתוך חודש ממתן פסק דין זה.

 

בזאת באנו על החתום

היום  ד' בתשרי תשע"ח, 24 בספטמבר 2017

__________________

הרב שמעון  ברוך הלוי גרבוז

__________________

אב"ד הרב אברהם גיסר

__________________

הרב עמוס ראבילו