הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא - דינא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי על האתיקה הצבאית הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ מבוא לאתיקה צבאית גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל כופים על מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בן המצר - בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה (מאה רבנים) השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה קבלת עדות בטלפון או סקייפ חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג חוות דעת לועדת שרים לחקיקה טוהר המידות

קניית כיסא לשימוש אישי בבית ספר מכספי מעשר כספים

אם ברצונך לתרום את הכיסא לתלמוד תורה ואפילו אם תעזוב את עבודתך שם תשאיר את הכיסא בידי המוסד, מותר לך להשתמש לצורך כך בכספי מעשר, כי תלמוד תורה היא מצווה.

מעשר כספים

שאלה

שלום רב,

אני משמש כמלמד בבי"ס ממ"ד יסודי.

לשם חיזוק הלימוד והמידות הטובות בקרב התלמידים אני נוהג לרכוש פרסים ממעשרות כספים (לאחר שנועצתי בכך עם רב שהורה לי שניתן להשתמש לשם כך במעשרות כספים).

שאלתי היא: האם אני יכול ללכת עם עיקרון זה, של שימוש במעשרות כספים לשם חיזוק הלימוד, 'צעד אחד קדימה', ואסביר את דבריי לקמן:

אני עובד בכיתה הרבה מעבר לשעות ההוראה, ובמהלך עבודתי זו אני יושב על כיסא סטנדרטי בביה"ס. מפאת שעות העבודה הרבות תוך כדי ישיבה, לשם הנוחות ולשם בריאות הגב (ישיבה ממושכת בצורה לא נכונה עשויה לפגוע בגב התחתון), רכשתי זה עתה כיסא אורתופדי בסכום גבוה (900 ש"ח בערך).

כיסא זה נועד כאמור לשרת אותי לשם עבודת הקודש בהוראה.

התלבטתי האם יש מקום לדון הוצאה זו או לפחות חלקה כמעשרות כספים.

לתשובתכם אודה.

הכיסא שרכשתי נמצא בכיתה בבית הספר לרווחת כל המורים שילמדו בכיתה, והוא לא נמצא אצלי בבית לשימושים אחרים.

בתודה מראש

תשובה

שלום רב ובהצלחה במלאכת הקודש של חינוך ילדי ישראל.

מעמדו ההלכתי של מעשר כספים

נחלקו הפוסקים אם חיובו מן התורה, מדרבנן, או שאינו אלא מנהג בלבד. הכרעת הפוסקים בני זמננו (שו"ת יחוה דעת ג,עו. וכן בשו"ת ציץ אליעזר ט,א,א) היא שמעשר כספים אינו אלא מנהג, ומחייב רק את מי שקיבל אותו עליו. מדבריך ניכר שנהגת במנהג טוב זה, ועל כן עליך להפריש סכום זה כל עוד לא עשית התרת נדרים בפני שלושה.

המטרה לשמה אתה רוצה להשתמש בכסף המעשר היא מצווה, וגם בזה דנו הפוסקים – האם מותר להשתמש בכספי מעשר לצרכי מצווה או רק לצורך צדקה לעניים. היות וכבר הקדמנו שרמת החיוב של מעשר כספים היא נמוכה, נראה שניתן לסמוך על הדעות (ש"ך יו"ד ס' רמ"ט ס"ק ג) שמתירות להשתמש בו לצרכי מצווה.

אמנם גם באופן הזה אין להשתמש לצרכי מצווה שחובה להוציא עליה הוצאות, כמו לולב ומצה, אלא דווקא למצוות שאינו חייב לממנן מכספו.

תרומה לתלמוד תורה

לפי זה, אם ברצונך לתרום את הכיסא לתלמוד תורה ואפילו אם תעזוב את עבודתך שם תשאיר את הכיסא בידי המוסד, מותר לך להשתמש לצורך כך בכספי מעשר, כי תלמוד תורה היא מצווה. למרות שכיסא אורטופדי אינו בהכרח דבר שהתלמוד תורה צריך, כשם  שמותר לתרום לבניין מפואר יותר של תלמוד תורה, כך מותר לתרום לטובת כיסאות בריאים יותר (עיין בספר מעשר כספים עמוד קע הערה 617 ושם הערה 618 שגם בנין מפואר מותר מכספי מעשר)

השאלה לתלמוד תורה

אך אם אין ברצונך אלא להשאיל את הכיסא לצרכי הרבים כל עוד אתה עובד במקום, לכאורה אסור לך להשתמש לצורך כך בכספי מעשר (עיין בספר מעשר כספים עמוד ע' הערה 233, שאין לתת מכספי מעשר מתנה על מנת להחזיר).

ניתן יהיה להשתמש לצורך קניית הכיסא בכספי מעשר גם באופן זה רק אם זו הדרך היחידה שבה תוכל לקיים את מצוות תלמוד תורה. דוגמא לדבר, בשו"ת 'בצל החכמה' (חלק ד סימן קסג), מתיר להשתמש בכספי מעשר צורך טיסה לחתונה, אם ללא הטיסה היה נמנע לגמרי מללכת לחתונה הזאת בגלל הטרחה הכרוכה בנסיעה באוטובוס. וכן גם במקרה שלפנינו אם ללא הכיסא הזה לא תוכל כלל ללמוד או ללמד תורה נראה שיהיה מותר לקנותו מכספי מעשר.

 

התשובה נערכה ע"י הרב חיים בלוך והרב עמוס ראבילו