הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא - דינא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי על האתיקה הצבאית הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ מבוא לאתיקה צבאית גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל כופים על מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בן המצר - בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה (מאה רבנים) השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה קבלת עדות בטלפון או סקייפ חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג

*"סידורים" וטלפונים בזמן העבודה

הרב עמוס ראבילו
נראה שאבן הבוחן לדעת האם הדבר מותר או אסור, היא גם על פי תגובת המעסיק, כאשר הוא רואה את העובד משתמש ברכוש העסק

שאלה

מתשובות שונות באתרי אינטרנט הבנתי שמותר לעובד להשתמש ברכושו של המעסיק, כיון שזה מנהג המדינה או שהמעסיק מוחל על כך. האם זה נכון? כוונתי למקרים הבאים:

1. שיחות טלפון קצרות ונצרכות.

2. מקרים דחופים של שימוש במכשיר הפקס בעבודה לצורך משלוח או קבלת פקס (שהרי קבלת פקס גם מצריכה דף ומעט דיו), צילום מסמך דחוף במכונת צילום, הדפסה דחופה (כגון, עבור קופת חולים, בנקים, ביטוח, וכדומה. לעתים, ניתן לעשות סידורים אלו רק בזמן שעות העבודה, ואם לא יעשה כן יצטרך העובד להעדר מהעבודה ולחפש מקומות עם שירותים אלו ומסתבר שהמעסיק מעדיף שהוא לא יעדר).

3. הטענת מכשיר פלאפון בשקע חשמל במקום העבודה.

4. האם מותר בישיבה או בכולל או בבית כנסת להטעין פלאפון. הכוונה שלי לאדם שהוא לא תלמיד כולל או ישיבה אלא בא לשמוע שיעורים. האם בשעת השיעור, אם הוא צריך, מותר לו להטעין פלאפון (שהרי זה משול כמו כמה טיפות לגימה מכוס מים)?

5. שימוש בדף A4 לצורך רישום הודעה אישית שקיבלתי (במקום לכתוב על פתק קטן) וכן שימוש בעט של העבודה לצורך רישומים.

6. אם אני בעל תפקיד בעמותה כלשהיא (נניח מורשה חתימה בכולל בהתנדבות) וצריך לעשות סידור דחוף ונדיר מול הרשויות ונמצא באותה עת בעבודה – האם קבלה או שליחה של פקס נחשבת במקרה כזה כמו צורך עצמי ואסור לעשות זאת מהעמותה?

תשובה

בשאלתך עולות שתי נקודות:

א. היחס ל"דבר שאינו מקפיד" – כל שימוש בממונו של אדם, שככל הנראה אינו מקפיד על כך. לגבי זה, נפסק בשולחן ערוך (חו"מ שנט, א) שניתן ליטול דבר שאינו מקפיד ללא רשות מהבעלים, אך אין זו מידת חסידות. זה נוגע להטענת פלאפון, לגימת מים וכדומה. יתירה מזו, יתכן שאם הבעלים יודעים שכך נעשה ואינם מוחים על כך, הם מתירים זאת לכתחילה.

ב. במסגרת יחסי עובד מעביד רשאי עובד ליהנות במידה מסוימת מרכוש העבודה לצרכיו הפרטיים. גם למנהג המדינה יש משמעות בעניין הזה, כל עוד מדובר במנהג סביר. לדוגמה, עובד יכול לסדר את הדברים החיוניים לו בזמן קצר מאוד, ובשימוש מועט ברכוש המעביד, ועל ידי כך הוא לא יצטרך להיעדר מהעבודה. שימוש כזה ודאי משתלם למעסיק, כך העובד ישהה יותר זמן בעבודה, ויהיה רגוע ומרוכז בעבודתו. אך דרושה כאן זהירות שלא לעבור את הגבול הדק. כפי שכבר כתבנו, נראה שאבן הבוחן לדעת האם הדבר מותר או אסור, היא גם על פי תגובת המעסיק, כאשר הוא רואה את העובד משתמש ברכוש העסק.

אלו הקווים המנחים לשאלות ששאלת ולא יהיה זה נכון לפרט יותר, אלא כל אחד יעשה כפי חכמתו ובהתאם ליחסי העבודה שבינו למעסיקו. בכל מקרה עדיף להסדיר באופן גלוי את היחסים, עד כמה שניתן, ולא להסתמך על אומדנות והשערות.

 

התשובה נערכה על ידי הרב חיים בלוך