הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא - דינא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי על האתיקה הצבאית הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ מבוא לאתיקה צבאית גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל כופים על מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בן המצר - בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה (מאה רבנים) השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה קבלת עדות בטלפון או סקייפ חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג

הגינות במסחר טלפון סלולרי

אדם שקנה טלפון סלולרי הבהיר למוכרת שהוא מוכן לחכות אם עתיד להגיע לשוק טלפון חדש, ואכן כעבור חודשיים הגיע לחברה מכשיר חדש יותר. כדי לבטל את העסקה יש להוכיח שהיא היתה מותנית או שמדובר בתנאי מכללא המובן לכל.

שאלה

לאחרונה רכשתי מכשיר סלולרי חדש. בעת רכישת המכשיר ביקשתי לרכוש 'מכשיר כשר' מתקדם ומהיר ביותר. נציגת המכירות הסבירה לי, שהמכשיר הכשר המתקדם ביותר שיש ברשותם הוא 'LG G2', ואין ברשותם מכשיר חדיש ומתקדם יותר מזה, ולא יהיה מתקדם ממנו בחצי השנה הקרובה. לכן החלטתי לרכוש את 'LG G2', כי לא רציתי להישאר עם נייד לא כשר חצי שנה, אבל הייתי מוכן לחכות חודשיים, וגם הודעתי לה את זה. חודשיים לאחר מכן התברר לי שיש לאותה חברה מכשיר חדיש יותר, והוא נמצא ברשותם כבר חודש! האם לפי דין תורה ניתן לבטל את העסקה?

תשובה

אם נציג המכירות שיקר בכוונה בוודאי הדבר אסור, משום שאסור לאדם לגרום לקונה לרצות לקנות על ידי שקר.[1] אולם כדי לבטל מקח יש להבחין בין מקרים שונים:

1) 'מקח טעות' – אדם שקנה מוצר והתברר שמה שקיבל בפועל אינו מה שנאמר לו על ידי המוכר אלא גרוע יותר, ניתן לבטל את המקח.[2]

2) 'תנאי' – אם הקונה סיכם עם המוכר בעת המכירה כי הקנייה נעשית בתנאי שלא ייצא מכשיר מתקדם יותר, ניתן לבטל את המכירה. ב'שולחן ערוך'[3] מבוארת הדרך שבה מתנים תנאים, ופעמים תנאי שלא נעשה כתיקונו אינו תקף.

3) 'דברים שבלבו ובלב כל אדם' – אם יש אומדן מוכח שהיה תנאי במכירה, המקח בטל.[4] ה'פתחי תשובה'[5] הביא מקרה קיצון של 'אומדן מוכח': אם המוכר שיקר ואמר שהציעו לו כבר מחיר גבוה בעד הסחורה והוא לא הסכים למכור, ואחר כך התברר שלא היו דברים מעולם. לדעת ה'חוות יאיר'[6] יוכל הקונה לבטל את המקח כל עוד לא שילם מכיוון שהוא מוחזק בכסף,[7] אך לדעת הט"ז[8] אין זה אומדן מוכח, ואפילו כשהוא מוחזק חייב לשלם. אף אם נדמה את המקרה שלפנינו למקרה של ה'פתחי תשובה', מכיוון שהתשלום כבר ניתן, אף לדעת ה'חוות יאיר' אי אפשר לתבוע את הכסף חזרה. זאת ועוד, ייתכן שלא הייתה כאן הטעיה מכוונת של המוכר, אלא באותו רגע לפי ידיעת הנציגה לא היה צפוי לצאת מכשיר מתקדם עם פיקוח, ולפי אותה שעה מה שנאמר היה אמת. לכן נראה למסקנה שאין לפי ההלכה אפשרות לבטל את העסקה.

 

[1] שו"ע, חו"מ סי' רכח סעי' ו.

[2] בבא בתרא פ"ה מ"ו.

[3] שו"ע, אה"ע סי' לח; שם, חו"מ סי' רמא.

[4] שו"ע, חו"מ סי' רז סעי' ד הגהת הרמ"א.

[5] שו"ע, חו"מ סי' רז ס"ק  ט.

[6] חוות יאיר, סי' סט.

[7] עיין תחומין ב, במאמר הרב איתמר ורהפטיג מדוע הולכים אחרי המוחזק, ולא מבטלים את המקח תמיד.

[8] ט"ז, חו"מ סי' שלב סעי' ד.