הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא - דינא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי על האתיקה הצבאית הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ מבוא לאתיקה צבאית גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל כופים על מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בן המצר - בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה (מאה רבנים) השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה קבלת עדות בטלפון או סקייפ חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות פרשת שבוע

הפחתת תשלומים לוועד בית כאשר הוועד לא מבצע את מלאכתו נאמנה

הרב יובל חסיד
א. דיירי בנין משותף חייבים לשלם מיסי ועד בית, הן לפי דין תורה והן לפי החוק הישראלי המהווה מנהג מדינה. ב. אין זכות לדייר להימנע או להפחית תשלומים על דעת עצמו אא"כ התקבלה החלטה באספת דיירים, גם אם ישנם כשלים מסוימים בתפקוד ועד הבית.

 

שאלה

אני מתגורר בבניין ומידי חודש משלם דמי "וועד בית". לעיתים קורה שבמשך שבועיים לא מתבצע ניקיון. הסיבה לכך משום שהאחראי מודיע למנקה באיחור, או משום שהוא מחפש מישהו שיעשה את העבודה יותר בזול, כך שבפועל לפעמים נשאר מלוכלך. האם מותר לי במקרה כזה לשלם בחודש שלאחר מכן פחות מהסכום הקצוב? (הסכום נקבע בעבר על ידי הדיירים. לא נראה לי שיש החלטה כתובה שצריך לעשות ניקיון מידי שבוע אבל זה נראה לי מושכל ראשון וכך מנהגו של עולם). תודה רבה

תמצית התשובה:

א. דיירי בנין משותף חייבים לשלם מיסי ועד בית, הן לפי דין תורה והן לפי החוק הישראלי המהווה מנהג מדינה.

ב. אין זכות לדייר להימנע או להפחית תשלומים על דעת עצמו אא"כ התקבלה החלטה באספת דיירים, גם אם ישנם כשלים מסוימים בתפקוד ועד הבית.

תשובה בהרחבה

מקור החיוב לשלם מיסי ועד בית

הגרים בחצר אחת חייבים להשתתף בהוצאות המקובלות הנצרכות לרכוש המשותף, וכופים זה את זה לשלם, כפי שנפסק בשו"ע חו"מ סי' קסא ס"א: "בני חצר כופין זה את זה לבנות דלת ובית שער לחצר. וכן כל הדברים שהחצר צריך להם צורך גדול, או הדברים שנהגו בני המדינה לעשותם". ובימינו ניקיון חדר המדרגות מזמן לזמן הוא צורך גדול או לפחות מנהג שנהגו בני המדינה (עיינו בספר 'עמק המשפט' ח"ג סימן מ"ח).

סיבת התשלום

ניתן לומר, שישנה חובה לשלם על הנאה שקיבל מידי חברו, ולכן כל מי שגר בבית המשותף ונהנה מפעילות וועד הבית צריך לשלם על כך (עיינו בבא בתרא ז:-ח.). סיבה אפשרית נוספת היא, שכל אחד מהשותפים נכנס לשותפות על דעת זה שידאג לרכוש המשותף, ולכן הוא חייב לתת את חלקו לקופת הוועד. (לביאורים נוספים לחיוב תושבי העיר לשלם על תיקונים הנעשים בעיר, עיינו בנתיבות המשפט ביאורים קע"ח סק"ג, ובקובץ שיעורים ב"ב ז:).

אף לפי חוק 'הבתים המשותפים' ישנה חובה לשלם את מיסי ועד הבית. נחלקו הפוסקים האם יש לחוק זה תוקף בדין תורה כמנהג המדינה (הרב צבי שפיץ בספר 'מנחת צבי', ועיינו בשו"ת משפטי ארץ ח"א -338-340). ואולם במקרה שלפנינו נראה שהחוק תואם את דין התורה. 

הפחתת תשלום במקרה של חוסר תפקוד

הגדרתו ההלכתית של וועד הבית הוא אפוטרופוס על נכסי הבית המשותפים (חבל נחלתו ו,נד, ופס"ד ירושלים ז עמוד נו) ולכן מותר ליו"ר הוועד להפעיל שיקול דעת בשימוש בכסף. משום כך במקרה בו חיפש עובד זול יותר, בסמכותו המלאה לעכב את הניקיון, אא"כ נאמר בתקנון אחרת.

אף במקרה בו וועד הבית התרשל במילוי תפקידו, כיוון שהכסף נשמר בחשבון של ועד הבית לטובת תיקונים עתידיים, ובטווח הארוך תהיה כאן הנאה לכל הדיירים מכל הסכום ששולם על ידם, אין מקום לביטול או הפחתת התשלום. זאת ועוד, הרב קורנגוט, בספר "דיני הבית המשותף" (פרק חמישי סע' כ"ז) פסק, שבכל סכסוך בין דייר לועד הבית באשר לתשלומים השונים הנדרשים לצרכי הבניין: "ישלם הדייר את תשלומיו ורק אח"כ תתברר תביעתו בבית הדין". זאת משום שבכל סכסוך בין היחיד ובין הציבור על היחיד לשלם ואח"כ לרדת לדין (שו"ת הרשב"א חלק ג' סימן שצ"ח).

הדרך היחידה להפחית את תשלומי וועד הבית היא, קבלת החלטה באסיפת דיירים, כפי שמפורט בתקנון וועד הבית.

התשובה נערכה ע"י הרב עמוס ראבילו והרב חיים בלוך