הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא - דינא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי על האתיקה הצבאית הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ מבוא לאתיקה צבאית גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל כופים על מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בן המצר - בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה (מאה רבנים) השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה קבלת עדות בטלפון או סקייפ חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג

מדוע מוצדק לאדם מאמין לתבוע מי שהזיק לו?

הרב עמוס ראבילו
כשהמכה לא באה ישירות מהקב"ה, אלא יש כאן אדם שברשעותו גרם לי נזק, יש כאן עשיית צדק כאשר מגדעים זרועות רשע.

שאלה

שלום לרב

שאלה עקרונית, באיזה מקרה יש לתבוע אדם שהזיק לי ? שהרי כל דבר שנגרם לאדם נגזר עליו משמיים ואותו אדם שהזיק הרי הוא רק שליח.

תשובה

שלום וברכה

כל אדם הוא בעל בחירה, וככזה הוא אחראי למעשיו, לכן אתה רשאי תמיד לתבוע. אם אינך רוצה לתבוע  אותו אתה יכול למחול לו, אבל זו החלטה אישית שלך. אדרבה, חז"ל הזהירו את הדיין  "שיהא חביב עליך דין של פרוטה, כדין של מאה מנה" (סנהדרין ח.),  רואים מכאן שאין לזלזל בשום תביעה, על כל סכום של ממון.

אכן כל דבר נגזר עליך משמים. אך יכול להיות שנגזר עליך לטרוח ולתבוע ממנו, או להצטער בכך שנגרם לך נזק, וכלל לא בטוח שנגזר עליך להפסיד את הכסף הזה. ובגמרא (ערכין טז:) מבואר, שאפילו דבר פעוט יכול להיחשב כייסורים: " עד היכן תכלית יסורין? ... אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלש ועלו בידו שתים". כלומר, הטרחה הפעוטה הזו להושיט ידו שוב לכיס ליטול את המטבע החסרה יכולה להיחשב כייסורים, וממילא, גם במקרה זה, יתכן שהטרחה לתבוע היא הגזרה שנגזרה עליך משמים.

בנוסף, שאלה זו היא שאלה כללית של השתדלות ובטחון. למה לרפא מחלתו של אדם, הרי הקב"ה רצה בה? למה לחלץ עני מעוניו, הרי הקב"ה גזר עליו לחיות בעוני?

לשאלה דומה התייחס הרמב"ם בפירוש המשנה (פסחים פרק ד): "ספר רפואות, ... ולא הארכתי לדבר בענין זה אלא מפני ששמעתי וגם פירשו לי ששלמה חבר ספר רפואות שאם חלה אדם באיזו מחלה שהיא פנה אליו ועשה כמו שהוא אומר ומתרפא, וראה חזקיה שלא היו בני אדם בוטחים בה' במחלותיהם אלא על ספר הרפואות, עמד וגנזו. ומלבד אפסות דבר זה ומה שיש בו מן ההזיות, הנה ייחסו לחזקיה ולסיעתו שהודו לו סכלות שאין ליחס דוגמתה אלא לגרועים שבהמון. ולפי דמיונם המשובש והמטופש אם רעב אדם ופנה אל הלחם ואכלו שמתרפא מאותו הצער הגדול בלי ספק, האם נאמר שהסיר בטחונו מה', והוי שוטים יאמר להם, כי כמו שאני מודה לה' בעת האוכל שהמציא לי דבר להסיר רעבוני ולהחיותני ולקיימני, כך נודה לו על שהמציא רפואה המרפאה את מחלתי כשאשתמש בה".

כל שכן לענייננו, שהמכה לא באה ישירות מהקב"ה, אלא יש כאן אדם שברשעותו גרם לי נזק, יש כאן עשיית צדק כאשר מגדעים זרועות רשע.