הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מורדת פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים שיתוף נכסים

מתן עדות לטובת גוי נגד יהודי

מותר ואף ראוי להעיד לטובת גוי כנגד יהודי שמנסה לעשוק את הגוי כדי למנוע חילול ה'

השאלה

ברוכים תהיו, שלום רב. 
האם מותר לי לתת עדות (למלא הצהרה) על תנאי מקום העבודה שלי ואופן העבודה, עקב שנתבקשתי ע"י עמית לעבודה שעבדתי בה והינו גוי, התובע לדין את הבעלים היהודי על העלמת שכר ואי תשלום פיצויים ועניינים אחרים שאינני מעורה בהם לגמרי.
 
חשוב לציין שהבעלים משקר, מסלף ומעלים מידע, ולכן אני הסכמתי לתת הצהרה על מה שאני יודע, ותו לא.
 
האם זה מותר, האם עליי לבטל ההצהרה או לבקש לקבלה רק בבית דין תורני?
 

התשובה

בגמ' בבא קמא (קיג,ב) נאמר: ''מכריז רבא, ואיתימא רב הונא... : האי בר ישראל דידע סהדותא לכותי ולא תבעו מיניה, ואזל ואסהיד ליה בדיני דכותי על ישראל חבריה - משמתינן ליה. מאי טעמא? דאינהו מפקי ממונא אפומא דחד.'' כלומר, היות ובערכאות מוציאים ממון שלא כדין תורה – עד המעיד שם נגד ישראל גורם להוצאת ממון שלא כדין שכן הם מסתמכים גם על עד אחד. על כן פוסק השו''ע (חו''מ כח, ג) שאסור לעד אחד, שלא היו מוציאים ממון על פיו בבית דין, להעיד לטובת גוי בערכאות. 
אמנם מוסיפה הגמרא (שם): ''תניא, ר' פנחס בן יאיר אומר: במקום שיש חילול השם... אסור.''
 
דהיינו שיקול של חילול ה' יכול לגרום להיתר. וכך פסק המחבר בשו''ע (שם) שאם הגוי ייחד את היהודי להיות עד ויש חילול ה' אם לא יעיד לו, יכול להעיד. שו''ע הרב (דיני עדות ושטרות סעיף ג) מוסיף על דברי השו''ע ''ויעיד לו בכל ענין''. פתחי חושן (ח''י פ''א הערה טו) מדייק מכאן שבמקום שיש חילול ה' מותר להעיד אף אם יוציאו ממנו יותר ממה שחייב בדיני ישראל.
 
אף אם לא ייחדו את היהודי מלכתחילה כעד, כתבו הפוסקים שאם הגוי יודע שהעד יכול להעיד לטובתו מותר (ראה הלכה פסוקה כח,ג;ה,ד על פי כפי אהרן ב, חו''מ ז וערוך השולחן כח,ח)
 
לכן נראה שגם אם נגדיר את ההצהרה הזאת כעדות, היות שמדובר בחילול ה' שאדם מישראל משקר מסלף ומעלים מידע (כמו שצויין) וחילול ה' זה יהיה חמור יותר אם''תשתף פעולה'' אם הבעלים למרות שידוע שאתה יודע את העובדות לאשורן. לכן מותר למסור תצהיר בבית המשפט.