הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא - דינא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי על האתיקה הצבאית הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ מבוא לאתיקה צבאית גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל כופים על מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בן המצר - בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה (מאה רבנים) השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה קבלת עדות בטלפון או סקייפ חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג חוות דעת לועדת שרים לחקיקה טוהר המידות צנעת הפרט תעודות רשמיות של גוים כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית

מקח טעות בבגד שנושרים ממנו נצנצנים

הרב עמוס ראבילו
לגבי שמלה שנושרים ממנה נצנצים - אם מדובר על תופעה מצויה ויכולת לראות בעת הקניה סימנים לכך - לא ניתן לבטל את המקח

השאלה

קניתי בגד יוקרתי במחיר גבוה יחסית לסטנדרט (1290 שקלים) הבגד מלא בנצנצים קטנים, שנושרים מהבגד ונדבקים. זה הביא אותי למצבים לא נעימים - הנצנצים נדבקים לי לפנים, לתינוקת שלי ולאנשים נוספים, נושרים על הרצפה ומשאירים סימנים, הם עלולים להיכנס לעדשות המגע שלי ולגרד וכן הלאה. פניתי לחנות והם השיבו לי שזה הבגד ולא ניתן להחליף אותו. לטענתם הייתי אמורה להבין שהנצנצים יישרו מהבגד מכיוון שריצפת החנות מלאה בהם, ושככל שהבגד יתבלה התופעה עשויה לחלוף. לטענתי שהיה עליהם לומר לי זאת בעת הקניה, השיבו שהיה עלי להבין לבד. יש לציין שהנשירה של הנצנצים לא פוגעת במראה הבגד אלא מפריעה לי אישית בצורה שגורמת לי לא להשתמש בו יותר.

שאלותיי:

א. האם החנות מחויבת בהחזר משום מקח טעות?

ב. האם מותר לי לפרסם את הסיפור, על מנת להתריע אחרים מלהיכשל?

 

תשובה

פגם במוצר

השולחן ערוך (חושן משפט רלב סעיף ג) פוסק שמום (=פגם) בחפץ יכול לגרום לביטול מקח. אבל ישנם מומים (=פגמים) שלא מבטלים מקח. הקריטריון הקובע איזה מום מבטל את המקח ואיזה לא, הוא מנהג המקום (שולחן ערוך חושן משפט סימן רכב סעיף ו).

גם אם מדובר על מום שמבטל את המקח, אם לבשת את השמלה פעם נוספת לאחר שנודע לך שיש מום אי אפשר להחזיר אותה יותר לחנות (חושן משפט רלב סעיף ג, וראו בפתחי תשובה שם על פרטי הדין).

לכן, השאלה האם ניתן להחזיר את הבגד או לא תלויה במנהג המקום ולא ניתן להכריע בשאלה זו בלי להכיר את המקום ומנהגיו.

הלקוח היה צריך לבדוק ולהבחין במום

המוכרת טענה שהיית יכולה לבדוק ולברר האם הנצנצים נופלים (על ידי זה שהרצפה היתה מלאה מהם).

בשאלה זו נחלקו הפוסקים. דעת המגיד משנה (הלכות מכירה טו,ג) והסמ"ע (חושן משפט סימן רלב,י) שהקונה צריך לבדוק ואם לא בדק אינו יכול לטעון למקח טעות. אך דעת ערוך השולחן (חושן משפט סימן רלה סעיף ה) ועוד פוסקים, שאפילו אם הקונה יכול לבדוק עדיין עומדת לו הטענה של ביטול המקח.

במקרה של מחלוקת הפוסקים כגון זו לא מוציאים ממון, ולכן אם טענת המוכרת היא נכונה שהדבר היה ניכר לכל וכל אחת יכלה להבחין בכך- אין אפשרות לחייב אותה בתשלום (ראו תחומין כב עמוד 257).

בנוסף, בשמלות עם נצנצים מאוד מצוי שהנצנצים נושרים, (אלא אם מדובר על נשירה מוגזמת), ובמקרה שהפגם מצוי, כל הפוסקים מודים שהלקוח צריך לברר ואם לא בירר אין לו טענת מקח טעות (רמ"א חושן משפט רלב סעי' יב וראו תחומין כב עמודים 258-259).

פרסום

אם הכוונה היא לפרסם שחנות פלונית מוכרת שמלה שהנצנצים נושרים ממנה, ומי שזה מפריע לה תמנע מלקנות, מותר לפרסם במקום המיועד רק למי שמתעניין בשמלות, ותוך הקפדה לא להגזים בתיאור המציאות, וראו בחפץ חיים הלכות לשון הרע כלל י את פרטי הדין. אך אם הכוונה היא לפרסם ברבים שנעשה לך עוול וכדומה - אסור לפרסם.