הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא - דינא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי על האתיקה הצבאית הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ מבוא לאתיקה צבאית גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל כופים על מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בן המצר - בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה (מאה רבנים) השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה קבלת עדות בטלפון או סקייפ חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג חוות דעת לועדת שרים לחקיקה טוהר המידות

ביטול חוזה בעקבות שינוי הנסיבות

הרב עמוס ראבילו
כיוון שאתה היית מודע לאפשרות שינוי הנסיבות ולא יידעת את הצד השני על הסיכון - אינך רשאי לבטל את החוזה

השאלה

שלום,

יצאתי למילואים וביקשתי מבייביסיטר לאסוף את הילד מהגן ולשמור עליו מ-16:30-20:30. בסוף שיחררו אותי מוקדם והגעתי הביתה ב-18:30. האם עלי לשלם לה עד 20:30 או רק עד 18:30? מצד אחד, ``סגרנו חוזה`` עד 20:30. מצד שני, דרך העולם היא שלו``זים של אנשים הם בד``כ מאד גמישים (למרות שהאפשרות להגיע מוקדם לא הייתה מפורשת בשיחה שלנו). בנוסף, משלמים על שרות של שמרטפות, ובסופו של דבר רק ניתן שעתיים של אותו שרות ולא 4 שעות. מצד שלישי, היא שריינה את השעות האלה ביומן שלה ככה שאם מישהו היה מתקשר אליה, היא הייתה מוותרת על עבודות נוספות באותן שעות.

נ.ב. הגענו לפשרה ושילמתי עד 19:30, אבל אשמח לשמוע מה הדין הפשוט קובע במקרה הזה.

 

התשובה

"הכלל הבסיסי בנוגע להפסקת עבודה הוא שהעובד רשאי לחזור בו מהעבודה כאשר אין הפסד לבעל הבית ("דבר האבד") ובעל הבית מצידו אינו יכול לחזור בו". (שו"ת משפטי ארץ חלק א עמו' 101).

אמנם יש מקרים בהם ניתן לחזור מהעסקת עובד והם מפורטים בשולחן ערוך סימן של"ג- של"ד.

במקרה שלך, ניתן להגדיר את חזרתך מהמילואים כהפסקת עבודה מתוך אונס שרק אתה היית מודע לו. זאת משום, שהצורה בה מתנהלת היחידה שלך ואפשרויות השחרור ידועות לך ולא לעובדת (בוודאי שמידע זה לא זמין לבייבי סיטר צעירה...). ולכן מוטל עליך להודיע לעובדת על האפשרות הזאת, ומשלא עשית כן, עליך לשאת באחריות (בבא מציעא עז. שולחן ערוך חושן משפט שלד,א).

על הזמן בו העובד לא עבד לא מגיע לו שכר מלא, כי לא עבד, אלא שכר מופחת כיוון שהיא יכולה לנצל את הזמן למנוחה או לדברים אחרים ('כפועל בטל'). המנהג הוא להפחית שליש מהמשכורת (וי"א חצי – ט"ז בסימן של"ג).