הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא - דינא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי על האתיקה הצבאית הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ מבוא לאתיקה צבאית גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל כופים על מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בן המצר - בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה (מאה רבנים) השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה קבלת עדות בטלפון או סקייפ חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג

ויתור עובד על זכויות

הרב יובל חסיד
מעסיק אינו יכול להתנות עם עובד שיוותר על זכויות שמגיעות לו על פי חוק.

שאלה

האם בחוזה עבודה עם עובד שעומד להתקבל לעבודה אני כמעסיק , יכול להתנות עימו שהעבודה היא על דעת שרכיב מסויים בשכר לא אוכל לשלם לו? האם זה שונה אם הרכיב הוא בסיסי (כגון פנסיה/ ימי מחלה וכו') או שהרכיב הוא תקנה שמופעלת במצבים מסויימים. (במקרה הספציפי השאלה היא על תקנה/ חוק שעובד שעוזב עבודה בשל מעבר ליישוב חקלאי/ יישוב שרוב תושביו חקלאים זכאי לפיצויי פיטורין גם אם התפטר. תקנה/ חוק זה לא ברור די הצורך ( לי כמעסיק) ומטרתו כנראה לחזק מעבר ליישובים כאלו והתשלום של פיצויי הפיטורין מושת על המעסיק גם אם הוא כלל לא פיטר. מכיוון שזה לא רכיב שמישהו מחזיר אותו למעסיק שאלתי היא האם המעסיק מתוך כך שתקציבו מצומצם יכול מראש(!) לסכם עם עובד בעת קבלתו לעבודה שבמציאות כזו הוא לא ישלם לו כפיטורין. תודה רבה.

תשובה

פועל העובד אצל בעל הבית זכאי לתנאי עבודה מסוימים, חלקם מדין תורה וחלקם מחמת המנהג או החוק המקובל במדינה, שגם לו יש תוקף לפחות כשל מנהג.

אעפ"כ אומרת הגמ' במס' ב"מ (דף צב' ב'), שאם התנה המעסיק לפני תחילת העבודה שתנאי שכר מסוימים לא יחולו, תנאו קיים, אפילו לעניין דברים שחיובם מפורש בתורה, וכל שכן בנוגע לחיובים הנובעים ממנהג (ראה שו"ע חו"מ סימן שלא ס"א, וסימן שלז סי"ז).

לעומת זאת רוב חוקי העבודה במדינת ישראל, ובכללם חוק פיצויי פיטורים, הינם 'חוקים קוגנטיים' כלומר, זכויות שהמעסיק והעובד אינם רשאים לוותר עליהם. חוק פיצויי פיטורים מגדיר מצבים מסויימים בהם התפטרות העובד תחשב כפיטורים לעניין חובת תשלום פיצויים, ובתוכם מעבר ליישוב חקלאי(סעיף 8 (2)), ומסתבר שאף זכות זו היא קוגנטית. 

נחלקו הפוסקים בדורנו מה דינה של זכות קוגנטית שמחלו עליה: יש אומרים שאין לה אלא תוקף של מנהג, וניתן לבטלה ע"י מחילה מראש כי לא מסתבר שיהיה לה תוקף יותר מזכויות הכתובות בתורה, ויש אומרים שלא ניתן למחול עליה בגלל 'דינא דמלכותא דינא' ולכן המעסיק חייב למרות שהעובד מחל ובפרט בתקנות שהן טובת הציבור, ויש הטוענים שדווקא חוקים שנחקקו ע"י הרשות המחוקקת מחייבים ואילו פסיקות של ביהמ"ש לא (עיין מאמר בעניין זה ב"אמונת עיתיך" גיליון 114, מאת הרב א. ורהפטיג והרב ע. רכניץ).

למעשה נראה שאין לבטל את זכויות העובד במקרה זה.